همشهری آنلاین: پلیس ترکیه، دستکم ۲۵ نفر را در شهر ازمیر به دلیل ارسال مطالبی در شبکه اجتماعی توییتر بازداشت کرده است.

ترکیه

به گزارش شبکه پرس تی وی این اقدام پلیس ترکیه در حالی است که اعتراضات ضد دولتی در این کشور وارد ششمین روز خود می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، پلیس ترکیه بامداد روزچهارشنبه (۱۵ خرداد) ده‌ها نفر را به دلیل ارسال مطالبی در توییتر که پلیس از آن‌ها به عنوان « مطالب حاوی اطلاعات گمراه کننده و افترا آمیز» نام برد، بازداشت کرد.

در همین حال، علی انچین، از مقام‌های حزب مخالف جمهوریخواه مردم(CHP) گفت که این افراد به دلیل فراخواندن مردم به شرکت در اعتراضات بازداشت شده‌اند.

بولنت ارینچ، معاون نخست وزیر ترکیه بعداظهر سه شنبه (۱۴ خرداد) از معترضان به دلیل اقدامات خشونت آمیز نیروهای دولتی عذرخواهی کرد و از آن‌ها خواست تا به اعتراضات پایان دهند.

با این حال معترضان سه شنبه شب بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و در میدان تقسیم تجمع اعتراض آمیز برپا کردند. معترضان همچنین اظهارات اردوغان را که پیشتر آن‌ها را « افراطی» و « خرابکار»»نامیده بود، به تمسخر گرفتند.

معترضان اوایل روز چهارشنبه (۱۵ خرداد) دفاتر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را در شهرهای آنکارا و استانبول محاصره کرده و به هشدارهای پلیس برای متفرق شدن اعتنایی نکردند.

از روز جمعه، ده‌ها هزار معترض ضد دولتی در استانبول، آنکارا، ازمیر، موغله، آنتالیا و دیگر شهرها و شهرستان‌ها تظاهرات اعتراض آمیز برپا کرده‌اند.

تظاهرات ضد دولتی در ترکیه روز جمعه ( ۱۰ خرداد، ۳۱ می ) پس از آن شروع شد که نیروهای پلیس به معترضانی که در اعتراض به تخریب پارک گزی تحصن کرده بودند، حمله ور شدند.

فعالان می‌گویند، «پارک گزی»که مرکز سنتی تجمعات و اعتراضات و همچنین یک پایگاه گردشگری است، آخرین فضای سبز باقی مانده در شهر استانبول است.

به گزارش انجمن حقوق بشر ترکیه، دو معترض به دلیل خشونت پلیس ترکیه کشته و بیش از ۲۸۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

عفو بین‌الملل نیز اقدام پلیس ترکیه را در توسل به این شیوه‌ها با هدف کنترل معترضان محکوم کرده است.

کد خبر 217510
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز