همشهری آنلاین: یک سرهنگ ارتش افغانستان به دلیل دخالت در خشونت علیه زندانیان در ولایت «میدان وردک» ، بازداشت شده است.

افغانستان


به گزارش شبکه پرس تی وی  به گفته یک مقام رسمی افغانستان، این سرهنگ اعتراف کرده است شماری زندانیان را تحویل زکریا قندهاری، فردی که به شکنجه و کشتن روستاییان افغان متهم است، تحویل داده است.

بنابرگزارش‌ها، زکریا قندرهای با تیم ویژه نیروهای امریکایی در ولایت میدان وردک هم‌کاری داشته است.

به گفته این مقام رسمی افغان، این سرهنگ با تصور این که قندهاری برای تحویل و بازجویی از زندانیان افغان مجوز دارد، زندانیان را به وی تحویل داده است.

وی افزود، اقدامات « غیر مسئولانه» این مقام رسمی ارتش موجب بازداشت وی شده است.

نیروهای امریکایی در افغانستان دخالت در این پرونده را تکذیب کرده‌اند.

قندهاری و نظامیان تحت امر امریکا در وردک بارها به نقض حقوق بشر در این کشور جنگ زده متهم شده‌اند.

تنش در روابط میان نیروهای تحت امر امریکا و نیروهای دولتی افغانستان به دلیل بازداشت، شکنجه و قتل روستاییان در منطقه «نرخ» ولایت میدان وردک بالاگرفته است.

کارشناسان نظامی می‌گویند، بازداشت این سرهنگ افغان با هدف آرام کردن روستاییان محلی که از جنایت نیروهای تحت امر امریکا خشمگین هستند، انجام شده است.

امریکا و متحدانش درچارچوب بخشی از به اصطلاح جنگ بر ضد ترور واشنگتن، در سال ۲۰۰۱ میلادی به افغانستان حمله نظامی کردند. گرچه این حملات در ابتدا موجب برکناری طالبان از قدرت در این کشور شد، اما به رغم حضور هزاران نیروی خارجی ناامنی در این کشور همچنان در سطح بالایی قرار دارد.

بنابر گزارش سازمان ملل که در ماه فوریه منتشر شد، فقط در سال ۲۰۱۲ میلادی بیش از ۲۷۵۰ نفر در خشونت‌های مرتبط با مناقشه در افغانستان کشته و بیش از ۴۸۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

کد خبر 217473
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز