چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: قیام تاریخی 15خرداد نمایانگر عزت و عظمت ملت بزرگ ایران اسلامی است؛ قیامی که ابعاد آن در این برهه حساس به تبیین بیشتری از سوی صاحب‏نظران و کارشناسان امر نیاز دارد.

قیام 15 خرداد

قیام مردم ورامین در سال 1342 در حقیقت حرکتی اصیل اسلامی و مردمی محسوب می‏شود و در شرایط فعلی، آرمان‌ها و ارزش‌های این قیام حماسی نیازمند تبیین درست و منطقی در جامعه است.

فرهنگ‌سازی و ترویج اندیشه‏های بنیادی شکل‏دهنده این واقعه عظیم برای جامعه امروز ایرانی با توجه به هجمه‌های مختلف دشمنان از داخل و خارج کشور امری ضروری و مهم است.

قیام تاریخی 15خرداد به واقع امر سبب بیداری آحاد مردم جامعه شد و زمینه ایجاد انقلاب شکوهمند اسلامی را فراهم کرد و به نوعی می‏توان قیام 15 خرداد را زمینه‏ساز احیای حرکت‌های انقلابی و اسلامی دانست.

این قیام مردمی و خودجوش تأثیر بسیار زیادی در شکل‌گیری جریانات مختلف انقلاب و حتی پیروزی نهایی انقلاب اسلامی با اتکا به پشتوانه مردمی داشت؛ اما به‏رغم این اهمیت بسیار، در طول سال‏ها این قیام بزرگ مورد غفلت قرار گرفته است و امروز ابعاد آن باید به درستی برای جامعه تبیین شود.

قیام 15 خرداد؛ زمینه‏‌ساز قیام‌های بعدی

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان سمنان در این زمینه گفت: ملت غیور ایران با تعصب دینی و انقلابی در قیام 15 خرداد شرکت کردند و با وجود سرکوب شدن این قیام، چون با اخلاص در آن حضور یافته بودند، 15 خرداد در قیام‏های بعدی تاثیرگذار شد.

حجت‏الاسلام محمدتقی خیری‌گنجی اظهار داشت: قیام 15 خرداد، قیامی بود که مردم ورامین و تهران کفن‌پوش شدند و مقابل سربازان پهلوی ایستادند و از انقلاب دفاع کردند و در واقع، این ایستادگی یک نوع شهادت، ایثار و شهادت‏طلبی ملت با ایمان کشورمان را می‌رساند.

وی افزود: با سرکوب شدن قیام 15 خرداد، ملت غیور و تعصبی ایران نتوانست این شکست را بپذیرد و با تدبیر امام خمینی (ره)، قیام‌های بعدی در شهرهای مختلف به وجود آمد و در نهایت به پیروزی انقلاب اسلامی منتهی شد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان سمنان خاطر‌نشان کرد: تفاوت قیام 15 خرداد با قیام‌های قبلی مانند 30 تیر در شجاعت، رشادت، ولایت‌پذیری، شهادت‌طلبی و از جان‏گذشتگی ملت بود.

خیری‏گنجی تصریح کرد: مهم‏ترین ویژگی امام خمینی (ره) به عنوان رهبر قیام 15 خرداد که باعث تبعیض ایشان از سایر رهبران دینی شده است، این بود که فعالیت و کار امام رنگ و بوی خدایی داشت و هدف ایشان اجرای اوامر الهی بود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان سمنان افزود: کاری که فقط برای خدا باشد، باید با شجاعت منحصر به فرد، ایثارگری، تدبیر، علم و سیاست همراه شود.

خیری‏گنجی، اصول امام خمینی (ره) برای مبارزه با رژیم پهلوی را خدامحوری، ایدئولوژی اسلامی، برپایی حکومت دینی، مبارزه با فساد و استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی دانست.

شناخت؛ نخستین گام در ترویج قیام 15 خرداد

جانشین فرمانده سپاه مهدیشهر نیز گفت: گام نخست در راستای گسترش اندیشه‌های ناب امام خمینی (ره) از جمله رهبری ایشان در قیام 15 خرداد، شناخت و معرفت نسبت به این اندیشه‌ها و تبیین زوایای آن است.

مهدی کاشفی اظهار داشت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و امکانات، آثار و اندیشه‌های امام خمینی(ره) باید در دسترس همه قرار گیرد تا همه انسان‌های آزادی‌خواه جهان بتوانند با بهره‌گیری از آن ساحل نجات این دریای بیکران را درک کنند.

وی افزود: امام خمینی (ره) پیوسته خداوند و دستورات دینی را مد نظر داشتند و در واقع راز ماندگاری ایشان، خدایی بودن و تلاش برای خدایی ماندن بود و حضرت امام راحل در تمام امور خداوند بزرگ را مد نظر قرار می‏دادند.

جانشین سپاه مهدیشهر افزود: یکی از بزرگ‏ترین نعمت‌های نسل سوم انقلاب این است که اگر چه امام خمینی (ره) را درک نکردند و از نزدیک با منش و سیره ایشان آشنا نیستند، ولی با مقتدا قرار دادن خلف صالح ایشان در واقع سیره و راه و روش امام خمینی (ره) را در آینه تمام‏نمای ایشان که مقام معظم رهبری است، به خوبی حس می‌کنند.

کاشفی افزود: نسل حاضر با این اعتقاد که «خامنه‌ای، خمینی دیگر است»، افکار و عقاید امام خمینی (ره) را در عملکرد مقام معظم رهبری مشاهده می‌کنند.

وی تأکید کرد: آحاد مردم باید در راه تداوم انقلاب و پشتیبانی عملی از ولایت فقیه، پشتیبان ولایت باشند تا به مملکت آسیبی نرسد؛ چرا که تنها راه نجات در حال حاضر تمسک به ریسمان محکم و استوار ولایت فقیه است.

قیام 15 خرداد؛ نیازمند بازشناسی

قیام 15 خرداد نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) است؛ رژیم منحوس و وابسته پهلوی در قیام 15 خرداد سال 1342 مسلمانان انقلابی را به خاک و خون کشید و با سرکوب خونین اعتراضات مردمی نقطه آغازی برای طوفان عظیم انقلاب اسلامی شد.

علت قیام مردم در 15 خرداد بدون تردید، حمایت ملت از ولایت و رهبری و اعتراض به دستگیری حضرت امام خمینی (ره) بود و پیام 15 خرداد، آغاز انقلاب بزرگ امام خمینی (ره) در تشکیل نظامی بر پایه اصول و ارزش‌های اسلامی و نتیجه آن، پیروزی ملت بزرگ ایران در 22 بهمن 1357 شد.

توجه به لایه‌های عمیق پیدایش و ظهور این قیام، تحلیل و تبیین ابعاد و ریشه‌های بروز قیام، تشریح جایگاه و نقش رهبری امام خمینی (ره)، تحلیل و تبیین جایگاه سرمایه دینی و معرفتی در پیش و پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی و تبیین عمق پیدایی انقلاب اسلامی از جمله سیاست‌ها و رویکردهایی است که در مواجهه با قیام 15 خرداد باید مد نظر قرار گیرد.

منبع: فارس

کد خبر 217472
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز