سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گروه بین‌المللی از دانشمندان نشانگرهای ژنتیکی را شناسایی کرده‌اند که موفقیت‌های تحصیلی را پیش بینی می‌کند

ژن‌ها، موفقیت تحصیلی را پیش بینی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، در این بررسی داده‌های 125 هزار نفر در آمریکا، استرالیا و 13 کشور اروپای غربی مورد بررسی قرار گرفت.

این تحقیقات توسط کنسرسیوم انجمن ژنتیک علوم اجتماعی (SSGAC) انجام شده است و دانشگاه‌های نیویورک، اراسموس، کورنل، هاروارد، بریستول و دانشگاه کوئینزلند در آن مشارکت داشتند.

این کنسرسیوم در اقدامی که "بررسی ژنومی GWAS " نام دارد، ارتباط بین واریان‌های ژنتیکی وموفقیت‌های تحصیلی را مطالعه کرد. در این بررسی تعداد سال‌های تحصیلی که یک فرد در مدرسه می‌گذراند و اینکه آیا از دانشگاه دانش آموخته می‌شود یا خیر مورد کاوش قرار گرفت.

در بررسی GWAS، محققان صدها هزار نشانگر ژنتیکی را برای کشف ارتباط با برخی ویژگی‌ها مانند بیماری، صفت یا نتیجه زندگی آزمایش کردند.

این محققان ارتباط بین موفقیت تحصیلی را با واریان‌های ژنتیک موسوم به "پلی مورفیم‌های تک نوکلئوتیدی" (SNP ) که تغییرات ریزی در تک موقعیت‌ها بر روی کد ژنتیکی فرد هستند بررسی کردند.

این مطالعه نشان داد نشانگرهای ژنتیکی با قوی‌ترین تاثیر بر روی موفقیت آموزشی هر کدام فقط می‌تواند 0.02 درصد را توضیح دهد.

محققان از قبل می‌دانستند که SNP بیشترین تاثیر را روی قد انسان دارد یعنی حدود 0.40 درصد از این واریان در این امر دخیل است.

دانشمندان با ترکیب دو میلیون SNP بررسی شده توانستند دو درصد از واریان‌های موفقیت آموزشی را در افراد توضیح داده و پیش بینی کنند این رقم می‌تواند افزایش یابد البته اگر نمونه‌های بیشتری در دسترس باشد.

دانیل بنجامین، اقتصاد دان رفتاری از دانشگاه کورنل گفت: امیدواریم یافته‌های ما در نهایت برای شناخت فرایندهای زیست شناختی دخیل در یادگیری، حافظه، ناتوانی در خواندن و زوال شناختی در افراد مسن مفید واقع شود.

این پژوهشگران می‌گویند: ما از اطلاعات 125 هزار نفر در این بررسی استفاده کردیم. تحقیقات پیشین از نمونه‌های بسیار کمتری حتی در برخی موارد 100 نفر و به ندرت بیش از 10 هزار نفر استفاده کرده‌اند. این نمونه‌های کوچک این تصور را ایجاد می‌کند که ژن‌های افراد تاثیرات بسیار زیادی دارند.

با این حال اگر ژن‌ها تاثیر اندکی داشته باشند، همانطور که تحقیقات ما نشان می‌دهد، از این رو اندازه‌های نمونه باید بسیار بزرگ باشند تا یافته‌های قوی تولید کند که با قابلیت اطمینان بالا در نمونه‌های دیگر امکان تکرار داشته باشد.

محققان مراقب بودند که یادآوری کنند هیچ ژنی را برای موفقیت تحصیلی کشف نکرده‌اند و این یافته‌ها پیش بینی کننده موفقیت تحصیلی یک فرد در زمان تولد نیست.

آنها می‌گویند "برای بسیاری از نتایج که ما به عنوان دانشمندان علوم اجتماعی آنها را مطالعه کردیم ، تأثیرات ژنتیکی به احتمال زیاد از طریق کانال‌های زیست محیطی که قابل اصلاح هستند عمل می‌کنند.

آنها عقیده دارند اکنون گام کوچک اما مهمی را به سوی شناسایی واریان‌های ژنتیکی خاص برداشته‌ایم که موفقیت‌های تحصیلی را پیش بینی می‌کند.

اکنون با این دانش می‌توانیم تاثیرات عواملی از جمله سیاست عمومی، نقش والدین و وضعیت اقتصادی، که اثر ژنتیکی را سرکوب یا ارتقا می‌دهد بررسی کرده و در نهایت درمان‌های بهتری را برای ترفیع نتایج آموزشی عرضه کنیم.

کد خبر 217141
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز