سی‌وهفتمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو از 26خردادماه (16ژوئن) تا 6تیرماه (27ژوئن) در کشور کامبوج در منطقه آسیای جنوب شرقی برگزار می‌شود.

در این اجلاس قرار است 2 پرونده «مجموعه فرهنگی- تاریخی کاخ گلستان» و «روستای تاریخی دستکند میمند» بررسی شوند و پس از تأیید کارشناسان یونسکو، در فهرست میراث جهانی به ثبت برسند. با این اتفاق، تعداد آثار جهانی ایران به 17اثر می‌رسد.

براساس آنچه ایسنا اعلام کرده است، در این اجلاس با توجه به بازدیدی که حدود یک‌ماه پیش کارشناسان یونسکو از میدان نقش جهان داشتند، آخرین وضعیت این محوطه جهانی در اصفهان بررسی می‌شود و درباره قرارگرفتن یا نگرفتن آن در فهرست میراث جهانی در خطر نظر داده می‌شود. همچنین با توجه به اینکه حدود 10سال از قرارگرفتن منظر فرهنگی- تاریخی بم در فهرست میراث جهانی در خطر می‌گذرد، احتمال تغییر وضعیت این پرونده وجود دارد.

براساس این گزارش، پیش‌تر مجموعه‌های تاریخی «چغازنبیل» (دوراونتاش) در خوزستان، «تخت‌جمشید» (پارسه، پرسپولیس) در فارس و میدان «نقش‌جهان» در اصفهان هر سه در تاریخ 19اردیبهشت‌ماه سال1358 در فهرست میراث جهانی ثبت شدند.

پس از ثبت این آثار، ایران به‌مدت حدود 24سال اثر دیگری را در فهرست جهانی ثبت نکرد تا اینکه در سال1382، مجموعه تاریخی «تخت‌سلیمان» به‌عنوان چهارمین اثر تاریخی کشور جهانی شد. سپس در تیرماه‌1383 «پاسارگاد» و «منظر تاریخی و فرهنگی بم»، در تیرماه 1384«گنبدسلطانیه» و در تیرماه1385 «مجموعه تاریخی بیستون» به جمع آثار ایران در فهرست میراث جهانی افزوده شدند.

در تیرماه1387‌، مجموعه «کلیساهای ارامنه» شامل 3کلیسای اصلی و چند بنای اطراف آن، همراه دهکده‌ها و قبرستان ثبت جهانی شد. در سال1388 نیز «سازه‌های آبی تاریخی شوشتر» به ثبت رسید. سال1389 نیز ایران برای نخستین‌بار موفق به ثبت جهانی «بازار تبریز» و «بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی» به‌صورت همزمان شد. 2سال گذشته نیز که اجلاس کمیته میراث جهانی در پاریس برگزار شد، ایران «باغ‌های ایرانی» را به ثبت جهانی رساند.

سی‌و‌ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در سال گذشته نیز که در سن‌پترزبورگ برگزار شد، 2اثر «مسجد جامع اصفهان» و «برج گنبد قابوس» به فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.

اکنون تا برگزاری اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در کامبوج کمتر از 2هفته باقی مانده و باید دید که آیا داوران یونسکو با افزوده‌شدن کاخ گلستان تهران و روستای دستکند میمند کرمان به فهرست میراث جهانی بشر موافقت خواهند کرد؟

 

کد خبر 217014

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز