شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورشیان سومالی کارزاری بر ضد تجویز واکسن فلج اطفال به راه انداخته‌‌اند و مدعی‌اند که این واکسن حاوی ویروس عامل ایدز است یا باعث عقیم شدن کودکان خواهد شد، و به این ترتیب در برابر انجام واکسیناسیون بوسیله کارکنان بهداشتی مانع ایجاد کرده‌اند.

polio

به گزارش آسوشیتدپرس تبلیغات گروه الشباب، گروهی از شورشیان که با القاعده مرتبط است، باعث شده است بسیاری از والدین از واکسناسیون کودکان‌شان در مقابل فلج اطفال پرهیز کنند.

فلج اطفال یک بیماری در حال گسترس در این کشور شاخ آفریقا است که مدت‌هاست درگیرهای مسلحانه و بیماری آن را گرفتار کرده است.

افراطیان الشباب تقریبا از همه شهرهای سومالی بیرون رانده شده‌اند و با فشار مداوم نظامی نیروهای اتحادیه آفریقا و نیروهای دولتی مواجه است. در نتیجه کارکنان بهداشتی امکان بیشتری برای واکسیناسیون فلج اطفال در کودکان پیدا کرده‌اند. اما برخی از پدران و مادران از واکسینه کردن کودکان‌شان اجتناب می‌کنند، چرا که ظاهر تحت تاثیر تبلیغات جنگجویان الشباب قرار گرفته‌اند که انجام واکسیناسیون را بخشی از توطئه خارجی برای کشتن یا ضعیف کردن کودکان سومالی اعلام می‌کند.

کارکنان بهداشتی که در پایتخت سومالی، موگادیشو، خانه به خانه برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند، با مخالفت برخی از والدین با واکسینه کردن کودکان‌شان روبرو شده‌اند. یک مرد به یکی از این کارکنان گفت فورا محل را ترک کند زیرا "مواد سمی" حمل می‌کنید.

به گفته کارکنان بهداشتی سازمان ملل جنگجویان الشباب در جوامعی که هنوز تا حدی بر آنها نفوذ دارند، شایعاتی بر ضد واکسن فلج اطفال پخش کرده‌اند، و مدعی‌اند که این واکسن دختران را عقیم می‌‌کند.

عبدی آینته، رئیس اندیشه‌گاه انستیتوی مطالعات سیاسی هریتیج در سومالی می‌گوید: "الشباب سوءظن شدیدی درباره نفوذ سازمان‌های جاسوسی خارجی تحت پوشش امدادگرانی که کمک‌های انساندوستانه ارائه می‌کنند، دارد. احتمالا این سوءظن دلیل اصلی اقدامات آنها بر ضد واکسیناسیون است."

مقامات دولت سومالی می‌گویند والدینی که از مخالف واکسیناسیون هستند، بسیار کمتر از والدینی است که از آن استقبال می‎‌کنند، اما کارکنان بهداشتی نمی‌خواهند هیچکس غیرواکسینه باقی بماند. آنها هشدار می‌دهند که واکسینه کردن همه کودکان برای ریشه کردن فلج اطفال- بیماری که به فلج اندام‌ها می‌انجامد و ممکن است مرگبار باشد- ضروری است.

واکسن فلج اطفال که به طور خوراکی تجویز می‌شود، برای همه کودکان 10 ساله و پایین‌تر توصیه می‌شود، اما به گفته کارکنان بهداشتی برخی از والدین این سوال را مطرح می‌کنند که چرا کودک 10 ساله‌شان باید واکسن فلج اطفال بزند.

در یک اجلاس جهانی واکسیناسیون در ماه گذشته در ابوظبی، سران بهداشت جهانی یک طرح شش ساله 5 میلیارد دلاری را عرضه کردند که هدف آن ریشه‌کنی همه انواع بیماری فلج اطفال است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید فلج اطفال در سومالی در حال شیوع یافتن است و چندین مورد ابتلا به آن را از بخش‌های متفاوت این کشور را گزارش کرده است.

کد خبر 217001
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز