شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه که در ماه‌های گذشته وقت زیادی را صرف حمایت از اعتراض‌های ضد‌دولتی در کشورهای عربی کرده بود، حالا در دومین روز از حضور گسترده معترضان در خیابان‌های شهرهای مختلف ترکیه بار دیگر نشان داد که طاقت اعتراض ندارد و دست به سرکوب گسترده مردم زد.

اروپا

روز گذشته و در دومین روز از تظاهرات گسترده ضد‌دولتی در شهرهای مختلف ترکیه، نیروهای پلیس اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از ماشین‌های آبپاش کردند. در استانبول که مرکز اعتراض‌ها به‌حساب می‌آید، ده‌ها هزار نفر در تظاهراتی کم‌سابقه با عبور از روی پل مشهوری که بخش‌های اروپایی و آسیایی این شهر را به هم وصل می‌کند تلاش کردند به میدان تقسیم برسند که با برخورد خشن‌ نیروهای پلیس مواجه شدند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای پلیس برای متفرق‌کردن معترضانی که تعداد آنها بیشتر از ۴۵ هزار نفر تخمین زده شده اقدام به شلیک گسترده گاز اشک‌آور کردند.

شاهدان عینی گفته‌اند که بالگردهای نیروهای امنیتی اقدام به پخش گاز اشک‌آور بر فراز منطقه تجمع مردم کردند که باعث ایجاد حالت خفگی در بسیاری از معترضان و انتقال آنها به بیمارستان شد. نیروهای امنیتی همچنین در مقابل معترضانی که شعارهایی مانند «وحدت در مقابل فاشیسم» و «استعفای دولت» سرمی‌دادند، از ماشین‌های آبپاش استفاده کردند. جرقه اعتراض‌ها علیه دولت رجب طیب اردوغان مانند کشورهای دیگر از یک اتفاق ساده رخ داد.

در هفته گذشته تصمیم دولت برای قطع درختان پارک قزی در مرکز استانبول باعث اعتراض و تحصن حامیان محیط‌زیست شد اما برخورد خشن نیروهای امنیتی آتش اعتراض‌ها را شعله‌‌ور کرد و باعث شدت‌گرفتن آن شد. معترضان از 4روز قبل در این پارک تحصن کرده‌اند تا مخالفت خود را با تصمیم دولت برای قطع درختان پارک جهت ساخت مرکز خرید نشان دهند.

مقام‌های دولتی می‌گویند که در خشونت‌های روز جمعه 100 نفر مجروح شده‌اند اما خبرگزاری رویترز اعلام کرد که گزارش‌های منابع پزشکی از مجروح‌شدن بیش از هزار نفر خبر می‌دهد. از تعداد بازداشت‌شدگان آمار دقیقی در دست نیست اما گفته می‌شود که حداقل بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر از میدان تقسیم به بازداشتگاه منتقل شده‌اند.

با بالاگرفتن ناآرامی‌ها روز گذشته پل‌های ارتباطی میان 2 بخش آسیایی و اروپایی استانبول به روی رفت‌وآمد خودروها بسته شد و وسایل نقلیه عمومی هم فعالیت نمی‌کنند. میدان تقسیم حالا نقشی نمادین در اعتراض‌های ترکیه پیدا کرده اما ناآرامی‌ها به شهرهای دیگر هم کشیده شده است. در آنکارا هم هنگامی که معترضان به سمت ساختمان پارلمان در حرکت بودند، درگیری‌هایی رخ داد. شهرهای بودروم، قونیه و ازمیر هم شاهد تظاهرات مشابهی بوده است.

با وجود گسترش اعتراض‌ها، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرده که پروژه پارک که عامل اعتراض‌ها بوده کماکان ادامه خواهد یافت و نیروهای پلیس همچنان در منطقه ناآرامی‌ها باقی خواهند ماند. او همچنین معترضان و احزاب مخالف را به سیاسی‌کاری متهم کرده و گفته است که اعتراض‌‌ها باید به‌صورت فوری متوقف شود. خشونت شدید نیروهای امنیتی باعث انتقادهای فراوان از دولت ترکیه شده است. کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مخالف جمهوریخواه خلق از اردوغان خواسته تا به‌صورت فوری نیروهای پلیس ضد‌شورش را از میدان تقسیم خارج کند. درحالی‌که اردوغان همچنان با ادعای بازگشت نظم بر برخورد با معترضان تأکید دارد، بولنت آرینچ معاون نخست‌وزیر ترکیه، خشونت نیروهای پلیس را محکوم کرده است.

وی گفت: بهتر است به جای شلیک گاز اشک‌آور معترضان را قانع کنید. دولت آمریکا هم با ابراز نگرانی درباره خشونت نیروهای پلیس ترکیه از مقام‌های آنکارا خواسته به آزادی‌های عمومی احترام بگذارند. عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای برخورد خشن با معترضان را محکوم کرده است. بسیاری اعتقاد دارند که جریان پارک قزی با نارضایتی از سیاست‌های دولت اردوغان تنها جرقه‌ای بوده که آتش اعتراض‌ها در این کشور را شعله‌ور کرده و گسترش مخالفت افکار عمومی با حزب عدالت و توسعه را نشان می‌دهد.

کد خبر 216977
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز