همشهری آنلاین: عبدالعلی دستغیب گفت: مشکل من پیری است ولی همچنان در این شرایط کتاب می‌خوانم اما تالیف نمی‌کنم.

عبدالعلی دستغیب

عبدالعلی دستغیب منتقد ادبی و مترجم پیشکسوت درباره وضعیت بیماری خود و اینکه تا چه میزان به تالیف خواهد پرداخت، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت بهتری دارم.

وی در پاسخ به اینکه همچنان کار تالیفی انجام نمی‌دهید، ابراز داشت: فعلا مطلبی نمی‌نویسم، اما گاهی کتاب می‌خوانم.

دستغیب درباره وضعیت جسمانی خود با لحنی آرام تصریح کرد: کمی بهتر و سرپا هستم، مشکلی از نظر عضلات داشتم که به بیمارستان مراجعه کردم، اما در حال حاضر خوب هستم، مشکل من پیری است ولی همچنان در این شرایط کتاب می‌خوانم.

این نویسنده درباره آخرین کتابی که خوانده توضیح داد: «پیر پرنیان اندیش» عنوان کتابی است نوشته هوشنگ ابتهاج که در حال مطالعه آن هستم.

«عبدالعلی دستغیب» در 16 آبان 1310 خورشیدی در شیراز به دنیا آمد، پدرش، سید جواد، واعظ و سپس کارمند وزارت معارف (فرهنگ و آموزش و پرورش بعدی) در شهرستان‏های فیروزآباد و جهرم بود.

این مترجم تحصیلات ابتدایی و دوره اول متوسطه را در فیروزآباد و جهرم انجام داد. سپس وارد دانشسرای مقدماتی شیراز شد و پس از فراغت از تحصیل، به تدریس در دبستان‏های کازرون و نورآباد ممسنی پرداخت.

دستغیب به ‌دنبال کودتای 28 مرداد 32، به‌ دلیل فعالیت‌های سیاسی بازداشت شد و یک‌سال را در زندان شیراز گذراند پس از این اتفاق رسما وارد کار نوشتن شد. وی تا به امروز بیش از 50 عنوان کتاب ترجمه یا تألیفی را منتشر کرده است.

از این نویسنده نزدیک به چهل کتاب منتشر شده است. دستغیب در سال 1374 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان منتقد نمونه برگزیده شد و لوح سپاس خدمات فرهنگی دریافت کرد. همچنین، در سال 1382 طی مراسمی در صدا و سیما، دست‏غیب به عنوان چهره ماندگار در رشته نقد ادبی شناخته شد و موفق به دریافت لوح تقدیر و جایزه شد.

سال 1359 به‌ درخواست خود از تدریس در دانشسراهای شیراز و تهران بازنشسته شد، و حدود دو سال پیش خبر بازنشستگی کامل خود در عرصه نویسندگی را به دلیل بیماری منتشر کرد و دلیل این تصمیم را اینگونه ابراز داشت که: «بیماری امانم را بریده و دیگر نمی‌توانم بنویسم».

کتاب‌هایی در نقد آثار جمال‌زاده و دهخدا و آثاری درباره نقد ادبی، نقد ادبی در نوعیت متن، خوانش انتقادی آثار «میخائیل باختین» و «تاریخ فلسفه مدرن از دکارت تا امروز» کتاب‌های در دست انتشار عبدالعلی دستغیب هستند.

منبع: فارس

کد خبر 216967
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز