زمین خواران و تخریب‌کنندگان جنگل پس از ضرب و شتم جنگلبانان، ده‌ها هکتار از اراضی جنگلی بلوط در منطقه تلسیا از توابع شهرستان دنا را که قدمت آن به هزاران سال می‌رسد، تصرف کردند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط‌زیست و حیات وحش ایران، هادی شفیعی کارشناس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور که به‌منظور بررسی این واقعه و ابعاد تخریب جنگل‌های بلوط تلسیا به شهرستان یاسوج اعزام شده بود گفت: چند تن از قرق‌بانان منطقه دنا که به‌عنوان راه بلد، ما را در دل جنگل‌های تلسیا همراهی می‌کردند مناطقی از جنگل‌های بلوط را نشان دادند که افراد متجاوز به‌طور آشکار صدها نهال سیب یکساله و گردوی 4/5ساله را در میان درختان بلوط جنگل جانمایی کرده و منطقه را به تصرف خود درآورده‌اند. مسئول روابط عمومی منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تپه زیبای تلسیا که دارای گونه‌های مقاوم بلوط، کیکم، بنه و ارژن است چند سالی است مورد هجوم عده‌ای افراد بانفوذ در دستگاه‌های دولتی قرار گرفته و به‌طور بیرحمانه مورد قلع‌وقمع قرار می‌گیرد.

سعید نظری تصریح کرد: با تخریب جنگل‌های دنا اکوسیستم منطقه ازبین خواهد رفت و بی‌توجهی به این سرمایه عظیم خداوندی بنیان اکولوژیکی دنا را از بین خواهد برد. غلام علیزاده کارمند اداره جنگلبانی شهرستان دنا گفت: از صبح روز سه‌شنبه اول خرداد تعدادی از همکاران ما را به‌رغم ضرب و شتم و جراحاتی که دیده‌اند جهت بازجویی به دادگستری برده و به جرم کندن نهال‌های کاشته شده در جنگل از آنان بازجویی کرده‌اند. علیزاده افزود: خیلی جالب است که متخلفین از محافظان جنگل و اراضی ملی در دادگاه شکایت کرده‌اند!

آقای ارجمند جنگلبان منابع طبیعی دنا گفت: ۲۰۰ هکتار از اراضی جنگلی تلسیا را با دستان خالی محافظت می‌کنم. 3 روز قبل یک آقایی که در منطقه همه او را می‌شناسند با وجود اینکه در گذشته بخش عظیمی از جنگل‌های تلسیا را جزو اراضی شخصی خود کرده است، مجددا ۴ هکتار از اراضی جنگلی را به تصرف خود درآورده و در مواجهه با نیروهای منابع طبیعی با فرزندان خود به ضرب و شتم آنان پرداخته است.

این جنگلبان گفت: با این امکانات چه کاری از دستم برمی‌آید جز اینکه بخواهم به اداره کل گزارش کنم. عادل آرامش جو، جنگلبانی که در درگیری با تصرف‌کنندگان جنگل‌های تلسیا مصدوم شده بود، آثار زخم روی کتف خود را نشان می‌دهد و می‌گوید: پارسال پایم را شکستند و امسال کتفم را. لطفا صدای مظلومیت جنگلبانان را به گوش مسئولین برسانید.محمدرضا جهان‌آرا مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز تخریب جنگل‌های تلسیا را تأیید می‌کند و می‌گوید: عده‌ای دور از چشم کارکنان منابع طبیعی اقدام به کاشت نهال سیب در تلسیا کردند و در برخورد با نیروهای یگان حفاظت با آنان به درگیری پرداختند و چند تن از مأموران منابع طبیعی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. جهان‌آرا گفت: پرونده متخلفین در دادگستری استان در حال پیگیری است.

 

کد خبر 216813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز