همشهری آنلاین: صد و شصت و سومین نشست اوپک روز جمعه ( 10 خرداد) در وین، پایتخت اتریش برگزار شد وعبدالباری العروسی، وزیر نفت و گاز لیبی، جانشین رئیس دوره ای اوپک، در غیاب سرپرست وزارت نفت کویت، ریاست این نشست را بر عهده داشت.

به گزارش شانا به نقل از، پایگاه اینترنتی دبیرخانه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، در این نشست، به پدرو مریزالده به دلیل انتصاب وی به مقام وزارت نفت اکوادور، سهیل بن محمد المزروعی به دلیل انتصاب به وزیر انرژی امارات و مصطفی الشمالی به سرپرستی وزارت نفت کویت تبریک گفته شد و از ویلسون پاستور، وزیر نفت پیشین اکوادور، هانی عبدالعزیز حسین، وزیر نفت پیشین کویت و محمد بن ظاعن الهاملی، وزیر پیشین انرژی امارات قدردانی شد.

در ادامه گزارش های دبیر کل اوپک درباره چشم انداز بازارهای جهانی نفت خام، گزارش هئیت کمیسیون اقتصادی اوپک و سایر گزارش های واحدهای اداری اوپک مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

این نشست همچنین موضوع هایی همچون تحولات مسائل زیست محیطی چندجانبه، وضعیت تعاملات مستمر اوپک با اتحادیه اروپا در زمینه انرژی، استمرار همکاری این سازمان با مجمع جهانی انرژی، آژانس بین المللی انرژی و گروه ٢٠ را مورد توجه قرار داد.

اعضای اوپک در این نشست گزارش دورنمای بازار نفت ارائه شده از سوی دبیر کل، به ویژه پیش بینی های مربوط به عرضه و تقاضای نفت در نیمه دوم سال ٢٠١٣ میلادی را مورد توجه قرار دادند.

به عقیده وزیران نفت کشورهای عضو اوپک، ثبات نسبی قیمت های جهانی نفت خام تاکنون به طور عمده به دلیل عرضه متناسب نفت با نیاز بازار بوده و نوسان های متناوب در بازار به دلیل تنش های سیاسی رخ داده است.

بر اساس این بیانیه، در حالی که نرخ رشد اقتصادی جهان برای سال 2013، 3.2 درصد پیش بینی شده و در مقایسه با رقم سه درصد در سال 2012 رشد داشته است، خطر کند بودن رشد اقتصادی جهان به ویژه در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (او یی سی دی) همچنان بدون تغییر می ماند.

در این کنفرانس تأکید شد که اگرچه پیش بینی می شود تقاضای نفت از رقم روزانه 88 میلیون و 900 هزار بشکه به روزانه 89 میلیون و 70 هزار بشکه در سال ٢٠١٣ افزایش یابد، تقربیا عمده آن از سوی کشورهای غیر عضو او یی سی دی خواهد بود و پیش بینی می شود عرضه نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک روزانه یک میلیون بشکه افزایش یابد.

با در نظر گرفتن تحولات پیش روی بازار نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی، تاثیر بنیادهای بازار با وجود تقاضای بالای فصلی، تا حدودی کاهش می یابد.

با توجه به این شرایط، اعضای اوپک تصمیم گرفتند سقف تولید این سازمان را در نشست امروز همچنان در سطح ٣٠ میلیون بشکه در روز تثبیت کنند.

در این نشست همچنین تأکید شد که اعضای سازمان در صورت نیاز، برای تضمین ثبات بازار و بهای مناسب نفت برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، گام های لازم را خواهند برداشت و به سرعت به تحولات مؤثر بر نظم بازار نفت، واکنش نشان خواهند داد.

این نشست همچنین تصمیم گرفت نشست آینده این سازمان در چهارم دسامبر 2013 (چهارشنبه 13 آذر 1392) مقر دائمی این سازمان در وین برگزار شود.

در پایان کنفرانس اوپک بار دیگر از دولت و مردم اتریش و همچنین مقام های شهر وین برای پذیرایی و استقبال گرم تشکر و قدرانی کرد.

کد خبر 216771
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز