چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: بر اساس برنامه چهارم توسعه سازمان شیلات ایران تا پایان سال 1388 باید به تولید 762 هزار تن آبزی برسد.

این درحالیست که طبق آمارهای موجود در اولین سال برنامه « پایان سال 1384»  7 درصد از برنامه جلو هستیم . با شعبانعلی نظامی، مدیر عامل سازمان شیلات گفتگو کرده‌ایم.

  • از سال 1379 شاهد شروع به کار پروژه‌های شیلاتی بوده‌ایم که هنوز به اتمام نرسیده‌اند مشکل اصلی عدم تکمیل این پروژه‌ها ناشی از چه بوده است؟

بیش از یک دهه قبل مدیریت وقت شیلات با این نیت که فعالیت‌های شیلاتی در بخش آبهای داخلی توسعه یابد سایت‌هایی را در استان‌های مختلف برای پرورش ماهی ارائه کردند.

این در حالیست که برخی از این سایت‌ها با نبود آب روبرو هستند که مسلماً وقتی آب نباشد نمی‌توان ماهی پرورش داد.

در حقیقت چون در گذشته به تمام جوانب آبزی‌پروری توجه نمی‌شد از این رو با مشکل فوق مواجه شده‌ایم. برای آنکه این سرمایه‌گذاری‌های انجام شده هدر نروند در سایت‌هایی که این قابلیت وجود دارد با تغییر کاربری فعالیت‌های کشاورزی می‌توانند انجام گیرند.

  • یکی از عمده‌ترین آبزیانی که در کشور صید می‌شود ماهی خاویار است، با توجه به آنکه صید بیش از حد این ماهی می‌تواند به ذخایر آن لطمه بزند آیا تمهیداتی در این باره اندیشیده شده است؟

در سال 84 معادل 36 تن ماهی خاویاری استحصال شد که این رقم در سال گذشته به 34 تن کاهش یافت. قرار است برای احیای ذخایر این آبزی هم امسال تنها معادل 10 تن ماهی خاویاری در کشور صید شود.

البته باید به این موضوع هم اشاره شود که هم‌اکنون مجموعه‌هایی در کشور داریم که بیش از 18 هزار تن ماهی خاویاری را پرورش می‌دهند. از این میزان ماهی می‌توانیم 10 تن خاویار استحصال کنیم. همچنین برای توسعه این بخش مقرر شده است در سال جاری یک میلیون ماهی خاویاری جهت پرورش به بخش خصوصی واگذار شود.

  • با توجه به مهار بیماری لکه سفید میگو در زمینه تولید میگو چه اقداماتی عملیاتی شده است؟

در سال گذشته 2600 هکتار از اراضی، تحت پوشش پرورش میگو قرار گرفت که این میزان در سال جاری  به 6 هزار هکتار افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی شده است این میزان در سال 1387 به 18 هزار هکتار برسد.

همچنین از این پس تنها افراد واجد شرایط که به کار پرورش میگو اشراف کامل دارند، می‌توانند به این فعالیت بپردازند. میزان تولید میگو نیز هم‌اکنون 6هزار تن در سال است.

  • میزان تولید آبزیان در کشور بر اساس برنامه چهارم توسعه در سال اول اجرای برنامه آیا مطلوب بوده است، پیش‌بینی شما از میزان صادرات آبزیان تا پایان سال چقدر است؟

در سال جاری  معادل 522 هزار تن انواع  آبزیان در کشور تولید شده است که به این ترتیب شاهد رشد 7 درصدی نسبت به آنچه در سال اول برنامه چهارم برای سازمان تعیین شده بود هستیم.

همچنین تاکنون معادل 70 میلیون دلار صادرات آبزیان در کشور را داشته‌ایم که این رقم تا پایان سال گذشته به 100 میلیون دلار رسیده است.

کد خبر 21636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز