همشهری آنلاین: نخستین نشان ویژه سرای روزنامه‌نگاران به فرید قاسمی تعلق گرفت کسی که از او با نام‌های "حافظه مطبوعات ایرانی" و "‌ آبروی حرفه‌ روزنامه‌نگاری" یاد شد

سید فرید قاسمی قاضی زاده

عکس: عرفان خوشخو

ایسنا نوشت: در مراسم «پاسداشت حافظه‌ مطبوعات ایرانی» که عصر دوشنبه ۶ خرداد توسط دانشکده‌ روزنامه‌نگاری دانشگاه سوره برگزار شد، جمعی از اساتید و دانشجویان ایران رشته حضور داشتند که از آن‌ جمله می‌توان به مجید امرایی - مدیر سرای روزنامه‌نگاران ایران -، علی‌اکبر قاضی‌زاده، یونس شکرخواه، امیدعلی مسعودی، کوروش مرادی، مجید رضاییان و روشن - رئیس دانشگاه سوره - اشاره کرد.

روشن با اظهار خوشحالی از برگزاری مراسم پاسداشت سیدفرید قاسمی، ادامه داد: امروز جلسه‌ پاسداشت استادی برگزار می‌شود که حافظه‌ مطبوعات ایران است و در شرایطی که مَثل «زنده بد و مرده خوب» بین ایرانی‌ها رواج دارد، ما توانسته‌ایم سنت بزرگداشت عالمان را در زمان حیات‌شان برقرار کنیم.

او تأکید کرد: معلمان چیزی نمی‌خواهند به‌جز این‌که به آن‌ها اجازه داده شود، اندیشه‌شان را بیان کنند. سید فرید قاسمی نیز قبل از این‌که اندیشه‌ خود را بیان کند، به ما اخلاق را آموخته است و ما برای او آرزوی سلامتی می‌کنیم.

در ادامه‌ این مراسم، علی‌اکبر قاضی‌زاده - مدرس رشته‌ روزنامه‌نگاری - با تأکید بر این‌که وقتی نام سید فرید قاسمی آورده شد، نتوانستم برای آمدن به این مراسم «نه» بیاورم، گفت: صحبت‌های زیادی درباره‌ی آثار آقای قاسمی شده است، اما من به آن بخش ماجرا نمی‌پردازم و به نکته‌ای درباره‌ی شخصیت ایشان می‌پردازم که شاید کمتر کسی آن را بداند. سیدفرید قاسمی فقط یک پژوهشگر نیست، بلکه آبروی حرفه‌ی روزنامه‌نگاری است.

او ادامه داد: اگر روزنامه‌نگار از پا افتاده‌ای در هر جای این کشور باشد که فرید قاسمی از او سراغ بگیرد، یک لحظه هم برای این‌که زیر بال همکارش را بگیرد، به خودش تردید راه نمی‌دهد و این خصلت بزرگی است.

قاضی‌زاده با بیان این‌که سید فرید قاسمی با علاقه‌ خاصی به‌ دنبال کار اهل مطبوعات می‌رود، بیان کرد: من با تاریخ مطبوعات از طریق زنده‌یاد اسماعیل رضوانی آشنا شده‌ام؛ اما باید بدانیم که در تاریخ مطبوعات ما کسانی هستند که فقط شهرت ندارند، بلکه آبروی این حرفه هستند. ما حرفه‌ای داریم که به‌ شدت در معرض بدنامی است و چه خوشبخت کسی که می‌تواند در این حرفه خوش‌نام به زندگی‌اش ادامه دهد.

او با اشاره به الگو قرار دادن فرید قاسمی، افزود: من از تمام کسانی که می‌خواهند در این رشته وارد شوند و به این حرفه ادامه دهند، تقاضا می‌کنم استاد فرید قاسمی را الگوی رفتاری و حرفه‌ای خود قرار دهند.

مجید رضاییان نیز در بخش دیگری از این مراسم، با بیان این‌که به جای این‌که درباره‌ سیدفرید قاسمی سخن بگوییم، باید درباره‌ جغرافیای او صحبت کنیم، گفت: در خانواده‌ ارتباطات، همه‌ گرایشات و رشته‌های علمی می‌توانند از مرز خود فراتر بروند و یک جغرافیا شکل دهند و جغرافیا زمانی که شکل می‌گیرد، ماندگاری را درپی دارد. ماندگاری یا در عصر خود آن فرد است یا بعد از حیات او؛ اما سید فرید قاسمی در عصر خودش جغرافیایی را ایجاد کرده که ماندگار شده است.

این استاد رشته‌ روزنامه‌نگارای با اعتقاد به این‌که تاریخ مطبوعات ایران، یعنی سید فرید قاسمی، اظهار کرد: این‌که دانشجویان نکوداشتی بگیرند، نشان می‌دهد که چقدر نگاه آن‌ها زلال است و توانسته‌اند جغرافیای فرید قاسمی را درک کنند.

او با بیان این‌که فرید قاسمی را می‌توان به پنج قسمت تقسیم کرد، توضیح داد: وقتی از پژوهش صحبت می‌کنیم، منظور یک طرح نو است و قسمت اول کارهای فرید قاسمی کارهای پژوهشی اوست. نمایه‌سازی، اولین‌ها، بومی‌سازی نظریات و روزنامه‌نگاری محتوایی دیگر قسمت‌های فعالیت‌های فرید قاسمی را تشکیل می‌دهند.

رضاییان با اشاره به این‌که روزنامه‌نگاری محتوایی بسیار سخت‌تر از روزنامه‌نگاری خبری است، تأکید کرد: سید فرید قاسمی یکی از بهترین‌های روزنامه‌نگاری محتوایی در ایران است، چراکه روزنامه‌نگاری محتوایی به سواد نیاز دارد.

امیدعلی مسعودی - استاد رشته‌ ارتباطات - نیز با بیان خاطراتی از سید فرید قاسمی، گفت: فرید قاسمی اهل فرهنگ است و همین خصوصیتش همیشه او را برجسته‌تر کرده است.

او افزود: استاد معتمدنژاد همیشه تأکید می‌کند که شما اگر ندانید گذشته‌تان چه بوده است، نمی‌توانید آینده را بفهمید. بنابراین باید از سیدفرید قاسمی ممنون باشیم که به ما کمک کرد گذشته‌ مطبوعات خود را بدانیم.

کد خبر 216222
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز