مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آمریکایی مولکول اصلی عامل تحریک احساس خارش را کشف کردند، اما در عین حال هشدار دادند که این مولکول هدف خوبی برای داروها نیست چرا که همین مولکول دربرگیرنده عملکردهای بسیاری در بدن است.

itching

محققان موسسه ملی سلامت در آمریکا اظهار داشتند که اگر این ملکول که به آن «natriuretic polypeptide b» یا «Nppb» گفته می‌شود، وجود نداشته باشد، ما احساس خارش نمی‌کنیم، اما تزریق این ملکول در یک نقطه موجب می‌شود که بار دیگر احساس خارش به فرد بازگردد.

به گزارش مهر، نتایج تحقیقات نشان داده است که Nppb یک ارتباط ضروری با سلول‌های گیرنده پوست که خارش را احساس می‌کنند و سلول‌های عصبی که حس خارش را به مغز منتقل می‌کنند، دارد.

این تحقیق در مدل‌های موش آزمایش شده است اما از آن‌جا که سیستم‌های عصبی موش و انسان مشابه است، محققان اعتقاد دارند که چنین مدارهای زیستی مربوط به خارش در انسان‌ها هم وجود دارد.

این تحقیقات در مجله آنلاین ساینس منتشر شده و به حل یک مسئله علمی طولانی کمک می‌کند.

مارک هوون نویسنده‌ای در موسسه ملی تحقیقات دندان و صورت که بخشی از موسسه ملی بهداشت است، در این زمینه گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد که خارش سطح پایین درد و یک احساس متمایز است که با سیستم عصبی ارتباط دارد.

هوون و همکارانش با استفاده از ابزارهای ژنتیکی موش‌هایی تولید کردند که فاقد مولکول Nppb بود و این موش‌ها تحت تأثیر هیج ماده شیمیایی یا کنشی که موجب خارش می‌شود، قرار نمی‌گرفتند. مواد شیمیایی یا کنش‌های شیمیایی در موش‌های گروه کنترل به عنوان شاخص کلیدی خارش مورد استفاده قرار گرفته بود.

سپس تیم تحقیقاتی مولکول Nppb را به حیوانات تزریق کردند که موجب شد آن‌ها حس خارش شدیدی داشته باشند.
این محققان با نگاهی دقیق‌تر دریافتند که حس خارش در پوست از طریق سلول‌های گیرنده برمی‌خیزد، مولکول Nppb آزاد می‌شود و سیگنالی تولید می‌کند که احساس خارش به مغز می‌رسد.

اکنون که مولکول خارش شناسایی شده است، محققان می‌توانند سایر پپتیدهای عصبی را که در مدار پاسخ خارش وجود دارد شناسایی کنند، اقدامی که به درمان‌های خاصی برای بیماری‌های خارش مزمن چون اگزما منتهی خواهد شد.

این درحالی است که محققان هشدار داده‌اند که مولکول Nppb خود نمی‌تواند یک هدف دارویی مناسبی باشد چرا که این مولکول در قلب، کلیه‌ها و سایر نقاط بدن کاربرد دارد ، بنابراین تلاش برای کنترل این مولکول به صورت بالقوه می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای داشته باشد.

هوون تأکید کرد: اکنون یافتن مدار زیستی مشابه در انسان‌ها و شناسایی مولکول‌های منحصر به فردی که می‌توان با آن خارش مزمن را از بین برد و عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد نکرد به چالش جدید ما تبدیل شده است. این تحقیقات یک نقطه آغاز بود.

 

کد خبر 215696
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز