همشهری آنلاین: سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران جزییات بسته پیشنهادی کارگران به شورای عالی کار را تشریح کرد.

ایسنا نوشت: هادی ابوی اظهار کرد: اعضای هیات مدیره کانون در آخرین جلسه خود به این نتیجه رسیدند که باید به کارگران سبد کالا اختصاص یابد و این تصمیم به چند دلیل مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: اول اینکه اختصاص سبد کالا تورم جامعه را می‌شکند و افزایش قیمت و نرخ تورم را به دنبال ندارد؛ دوم اینکه عمده مشکل کارگران معیشتی است و نگران تامین مایحتاج و کالاهای اساسی خود هستند.

ابوی ادامه داد: به علاوه حقوق کارگران صنوف که جمیعت بسیاری را شامل می‌شوند در حال حاضر توافقی است و کارفرمایان چندان بن کارگری را جدی نمی‌گیرند لذا ممکن است کارگران نتوانند از این امتیاز استفاده کنند ولی اگر سبد کالا بدهند، کارگر از محل درآمدی که دارد وجه کالا را می پردازد و از این یارانه استفاده می کند.

وی در عین حال با بیان اینکه حق مسکن کارگران رقم ناچیزی است، افزود: پیشنهاد ما در بحث افزایش حق مسکن کارگران این است که وزارت کار از هر مرجعی که صلاح می داند اعم از بانک مرکزی یا اتحادیه املاک، متوسط اجاره مسکن یک کارگر در شهر کوچک را استخراج کند و اگر به راستی قصد کمک به هزینه مسکن کارگران را دارند درصدی از مبلغ اجاره مثلا 50 درصد آن را به عنوان کف و کمک هزینه کارگر در نظر بگیرند.

سخنگوی کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران کشور در ادامه گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا این پیشنهاد بار مالی و تورمی به دنبال ندارد؟ ادامه داد: اگر مورد پذیرش واقع نشود، پیشنهاد دیگری هم مطرح کرده‌ایم که می‌توان به آن جامعیت بخشید.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که دولت در حوزه وام خرید مسکن، کارگران را هم بببیند؛ مثلا در بحث خرید خانه، کارگران فاقد مسکن را در اولویت معرفی به بانک مسکن قرار بدهد یا وام قرض الحسنه برای خرید کارگران در نظر بگیرد تا به هزینه مسکن خانوارهای کارگری کمک شود.

ابوی درباره مقاومت کارفرمایان با پیشنهادات کارگران نیز گفت: نمایندگان کارگری معتقدند که دولت باید در این جریان ورود کند و به عنوان یکی از شرکای اجتماعی سهم خود را پرداخت کند، حال از هر محلی که دولت تمایل دارد بودجه عمومی، فروش نفت یا اختصاص ردیف اعتباری می‌تواند کارگران را حمایت کند.

به گفته وی کارگران به خوبی مشکل کارفرمایان را درک می کنند و انتظار دارند که دولت نیز به عنوان تنظیم کننده روابط کار وارد عمل شود و کمکهای حمایتی از کارگران را دریغ نکند.

کد خبر 215588
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز