همشهری آنلاین: در حاشیه هفدهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا از کتاب خاطرات سیاسی آیت الله سید محمد خامنه ای رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام روح الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در بخشی از این همایش که رونمایی از کتاب خاطرات سیاسی آیت الله سید محمد خامنه‌ای بود، گفت: بی شک انقلاب اسلامی نقطه عطف تاریخی است که تاثیرات آن در سراسر جهان همچنان پویا و پرتحرک به پیش می رود. انقلابی که توانست توازن سیاسی در سطح جهان را به هم زده و نوعی بیداری اسلامی را در جهان ایجاد کند و در دنیایی که به سرعت دین منزوی می شد به احیای دین داری بپردازد.

وی تاکید کرد: بی شک نقل این تاریخ و منتقل کردن تاریخ حادثه ای چنین بزرگ به همان اندازه پراهمیت است که نسل های آینده باید بدانند چه اتفاقی در ایران رخ داده و چه تاثیری بر نسل های آینده گذاشته است. تاریخ شفاهی و روایت کسانی که در متن حادثه و تاریخ و جزئی از تاریخ سازان بودند یکی از منابع مهم تاریخ نگاری است.

روح الله حسینیان با تاکید بر جایگاه علم و عالم در دین اسلام تصریح کرد: در سنت علمای شیعه تجلیل از بزرگان و عالمان سنت حسنه ای است که ظرایف بزرگ تاریخی در این زمینه وجود دارد. به طور نمونه سید رضی تدوین گر نهج البلاغه از فقها و ادبای جهان تشیع است که با یک ستاره شناس غیر مسلمان دوست بود. سید رضی به این دانشمند غیر مسلمان علاقه مند بود و وقتی او مرد در تشییع جنازه این دانشمند غیر مسلمان شرکت کرد و وقتی برخی بر او خرده گرفتند در جواب آنها مرثیه ای سرود و از این عالم تجلیل کرد.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به پیشینه خانوادگی خاندان خامنه ای در علم و عرفان تصریح کرد: این کتاب مجموعه 120 ساعت ضبط خاطرات شفاهی آیت الله سید محمد خامنه‌ای است که طی 156 جلسه ضبط و پیاده گردید و دو نویسنده به نام آقای کامور و بسطامی با مشورت آیت الله تلاش کردند و این کتاب را از شکل زبانی به شکل قلمی با حفظ گفتاری آن به رشته تحریر درآوردند.

وی تاکید کرد: خاطرات سیاسی آیت الله سید محمد خامنه‌ای از این جهت اهمیت دارد که خود ایشان یکی از کسانی است که در متن انقلاب حضور داشته و می تواند روایت موثقی از حوادث قبل و بعد از انقلاب اسلامی باشد. ایشان فردی است که در تاسیس و تشکیل و سازماندهی دادگاههای انقلاب و نوشتن قانون اساسی و عضویت در مجلس خبرگان نقش داشته است و روایت ایشان در تاریخ انقلاب اسلامی موثق است. آیت الله سید محمد خامنه ای تکیه گاه مبارزین در دعاوی حقوقی در مقابل رژیم طاغوت بودند و انقلابیون با تکیه بر مدافعات ایشان بسیاری از کارها را به پیش می بردند و این از ویژگی های کتاب خاطرات ایشان می باشد.

کد خبر 215548
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز