سازمان جهانی جهانگردی در گزارش سالانه‌اش که از سوی مقر این سازمان در مادرید اسپانیا منتشر شد، از رشد 4درصدی درآمدهای جهانی از محل صنعت گردشگری در سال2012 خبر داد و 5 مقصد برتر گردشگری جهان را نیز معرفی کرد.

 کشورهای جهان در سال گذشته  1075میلیارد دلار  از صنعت گردشگری پول ساختند

به گزارش سایت رسمی سازمان جهانی جهانگردی، درآمد خالص حاصل از صنعت گردشگری جهانی در سال2012 حدود 1075میلیارد دلار بوده که نشان‌دهنده ‌رشد 33میلیارد دلاری نسبت به سال2011 است و از رشد 4درصدی درآمدهای جهانی از محل صنعت گردشگری با وجود بحران جهانی اقتصاد- که افزایش تمایل مردم جهان به پس‌اندازکردن و کاهش تمایل آنها به سفر درپی داشت- حکایت دارد.

براساس این گزارش، میزان درآمدهای کشورهای منطقه آمریکا در سال گذشته میلادی حدود 7درصد، کشورهای منطقه آسیا - اقیانوسیه حدود 6درصد، کشورهای قاره آفریقا حدود 5درصد و کشورهای قاره اروپا که بیشتر آنها در سال گذشته میلادی با بحران اقتصادی دست به گریبان بودند، حدود 2درصد رشد داشته، این در حالی است که درآمد کشورهای منطقه خاورمیانه که چند مقصد گردشگری مهم جهان ازجمله مصر، امارات و عربستان در آن واقع شده‌اند، در سال2012 حدود 2درصد کاهش داشته است.

قاره اروپا در سال گذشته، 457میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد داشته که این رقم حدود 43درصد کل درآمد جهانی از محل صنعت گردشگری است. از سوی دیگر، منطقه‌ آسیا - اقیانوسیه در همین سال حدود 323میلیارد دلار، قاره آمریکا حدود 215میلیارد دلار، منطقه‌ خاورمیانه حدود 47میلیارد دلار و قاره آفریقا حدود 34میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد داشته‌اند.

براساس همین گزارش، درآمد حاصل از صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی پس از صادرات سوخت‌، تولیدات پتروشیمی، غذا و اتومبیل سودآورترین صنعت جهان بوده و بیشترین میزان گردش مالی را در سطح جهان به همراه دارد. البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان ازجمله کشورهای در حال توسعه مهم‌ترین منبع درآمد ارزی محسوب می‌شود.

در همین حال سازمان جهانی جهانگردی آمریکا، اسپانیا، فرانسه، چین، ایتالیا، ماکائو، آلمان، انگلیس، هنگ‌کنگ و استرالیا را 10مقصد برتر گردشگری جهان در سال2012 اعلام کرده است. دراین میان، 11درصد از درآمد حاصل از گردشگری جهانی به آمریکا، 7درصد به فرانسه، 6درصد به آلمان، 5درصد به انگلیس و 14درصد به هنگ‌کنگ رسید.

در همین حال، دیگر اقتصادهای پیشرفته دنیا نیز رشد قابل توجه درآمدهایشان از محل صنعت گردشگری را در سال2012 تجربه کردند که در این میان سوئد با رشد 17درصدی، ژاپن با رشد 33درصدی، کره‌جنوبی با رشد 14درصدی و فنلاند با رشد 16درصدی پیشتاز هستند.

براساس این گزارش، در میان کشورهایی که براساس بررسی‌های کارشناسان سازمان‌های معتبر اقتصادی (از جمله بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول) از آنها به‌عنوان اقتصادهای نوظهور نام برده و پیش‌بینی می‌شود صنعت گردشگری در سال‌های اخیر نقش کلیدی در اقتصاد آنها ایفا کند، تایلند رشد 25درصدی، هند رشد 22درصدی، لهستان رشد 13درصدی، آفریقای جنوبی رشد 18درصدی، مصر رشد 14درصدی، ویتنام رشد 18درصدی و اوکراین رشد 13درصدی درآمدهایشان از محل صنعت گردشگری در سال 2012 را تجربه کرده‌اند.

کد خبر 215392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز