همشهری آنلاین: دومین روز از برگزاری هشتمین جشنواره موسیقی نواحی در حالی برگزارشد که رونمایی از ساز رباب الشاعر ابوسعد زرگانی مهم ترین خبر آن بود.

مهر نوشت: استاد احمد نجیب هزامی ملقب به ابوسعد زرگانی که پیشه اصلی وی رانندگی ماشین‌های سنگین است در اولین اجرای برنامه‌های روز دوم هشتمین جشنواره موسیقی نواحی از ساز عجیب و کمتر دیده شده "رباب الشاعر" رونمایی کرد. این برنامه‌ها  دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

زرگانی در این برنامه که ویژه اجرای موسیقی نواحی عرب‌زبان کشورمان بود، قطعه‌های "الوانیه " با شعرهایی از جابر وهبی و تریاک رازی، "عبودیه" با شعری از حسین مجیه را برای علاقه‌مندان اجرا کرد که هنرنمایی وی با ساز کمتر دیده شده رباب الشاعر با استقبال تماشاگران مواجه شد.

به گفته زرگانی، این ساز یک وتر دارد که در ردیف سازهای باس قرار می‌گیرد و وسعت صدایی نزدیک به یک اوکتاو دارد. این ساز با آرشه کمانی خود که همراه همیشگی زرگانی در سفرهای کاری اوست به صورت مورب با زاویه‌ای حدود 45 درجه‌ای بر روی پای نوازنده قرار می‌گیرد. البته استفاده از این ساز بیشتر به گونه‌ای است که با تکرار یک ملودی دو جمله‌ای، فضای لازم را برای خواندن آماده می‌کند. این ساز شباهت‌های زیادی به ساز "رباب خوزستان" از سازهای کولی‌های خوزستان دارد که دارای قابلیت‌های متفاوتی حین اجرا و آواز خواننده نیز هست.

گروه " قمادین" به سرپرستی چراغ گیلانی، گروه "کرمانج" به سرپرستی حسن طیبود از منطقه بجنورد، گروه موسیقی بوشهر به سرپرستی علی شرفی، تکنوازی تنبور و تکخوانی هوره و مقام‌های باستانی با هنرمندی سید سلمان حسینی و سیاوش یادگاری، شاهنامه‌خوانی کردی به سرپرستی شاپور کمالی، گروه "الغدیر" به سرپرستی سعید سیاحی با اجرای موسیق نواحی عرب‌زبان، حسین ولی‌نژاد با تکنوازی دو تار از منطقه شمال خراسان، گروه قلیچ انوری در بخش موسیقی ترکمن، عاشیق حسن اسکندری از بخش موسیقی آذربایجان، گروه "هی را" با اجرای آیین‌های موسیقایی مناطق کرد زبان و صمد حبیبی با اجرای موسیقی منطقه تالش اجراهای روز دوم هشتمین جشنواره موسیقی نواحی در تالارهای وحدت و رودکی را تشکیل می‌دادند.

در تالار سوره حوزه هنری هم دامون کمالی با تکنوازی تنبور منطقه کرمانشاه، جمشید ولی‌نژاد با تکنوازی دو تار منطقه شمال خراسان، گروه غمخواران جام به سرپرستی پیمام غمخوار احمدی از تربت جام، سوگند موحدی با تکنوازی دف، گروه ساحل دلنوازان بلوچستان به سرپرستی محمد اسحاق بلوچ‌نسب، گروه موسیقی قشقایی، گروه نوجوان بهار از منطقه ترکمن صحرا و گروه غلامحسین جمشیدی برنامه‌های خود را اجرا کردند.

کد خبر 215367
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز