رئیس دفتر تدوین پرونده‌های میراث جهانی اداره کل ثبت آثار تاریخی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به جایگاه ایران در میان کشورهای عضو کنوانسیون یونسکو، گفت: ایران بین همه کشورهای دنیا، همراه سوئد که 15اثر را در فهرست میراث جهانی به ثبت رسانده است، رتبه چهاردهم را دارد.


به گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان که صبح دیروز در همایش دستاوردهای میراث جهانی ایران در سالن همایش‌های سازمان صداوسیما سخن می‌گفت، با اشاره به آغاز شکل‌گیری کنوانسیون حفاظت از آثار طبیعی و فرهنگی در سال 1972میلادی، اظهار کرد: ایران 3سال بعد، این عهد‌نامه را امضا کرد و اکنون 190کشور عضو این کنوانسیون هستند. او با اشاره به تقسیم‌بندی کشورهای دنیا در 5گروه براساس قاره‌های دنیا، ادامه داد: ایران در گروه آسیا و اقیانوسیه قرار دارد و با توجه به اینکه 15اثر را در فهرست میراث جهانی به ثبت رسانده است، رتبه پنجم را در این گروه دارد. او در ادامه با بیان اینکه حدود 90نفر برای تهیه پرونده ‌باغ‌های ایرانی با یکدیگر همکاری کردند، گفت:‌ امسال پرونده کاخ گلستان که استثنایی‌ترین دارالخلافه ایران است و پرونده روستای تاریخی میمند، برای ثبت در یونسکو بررسی می‌شوند.

طالبیان ادامه داد: مجموعه قنات‌ها، طاق‌بستان، منظر فرهنگی ماسوله، مرکز تاریخی زندیه در شیراز، مزار جام، مجموعه آسبادهای تاریخی آستان حرم امام رضا(ع) و محور تاریخی تیموری مشهد ازجمله پرونده‌هایی هستند که کار تدوین آنها در دست انجام است. او افزود: پرونده‌های جهانی شهر تاریخی اصفهان و باغ‌های ایرانی نیز در سال‌های آینده، بخش‌هایی را به‌عنوان الحاقی خواهند داشت.

رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو نیز در این همایش گفت: ایران کوشش کرد میراث فرهنگی خود را در طول سال‌های گذشته حفاظت کند. هر سایت جهانی، یک داستان و یک انگیزه مخصوص خود را دارد. میراث جهانی متعلق به همه ماست. این میراث از گذشته تا‌کنون برای آیندگان مانده است. تاریا ویرتانن با تأکید بر اینکه میراث جهانی می‌تواند برای نسل‌های آینده اشتغال‌زایی کند اظهار کرد: نباید در این زمینه هیچ غفلتی باشد، چون سبب آسیب‌پذیری می‌شود. وی تأکید کرد: بدون تعهد مسئولان و جوامع مدنی، در زمینه نگهداری از میراث ملموس و ناملموس شکست می‌خوریم.

کد خبر 215176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز