یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- فتانه انفرادی: آیا طب‌سوزنی برای درمان هر دردی مفید است؟

طب سوزنی

این پرسش اغلب افرادی است که هم از درمان‌های دارویی و پزشکی کلاسیک خسته شده‌اند، هم هزینه درمان‌های پزشکی امان آنها را بریده و هم از رفتن به این داروخانه یا آن بیمارستان برای بازیابی سلامتی خود به ستوه آمده‌اند.دکتر کیارش ساعتچی، عضو انجمن علمی طب سوزنی ایران در پاسخ به این پرسش همشهری گفت: طب‌سوزنی برای بیماری‌های مزمن که درمان آنها در پزشکی رایج دشوار است، مفید خواهد بود.

او افزود: طب‌سوزنی جزو درمان‌های مکمل محسوب می‌شود که برای درمان به کمک پزشکی کلاسیک می‌آید. به سخن دیگر، طب‌سوزنی، جایگزین پزشکی کلاسیک نیست؛ جایگزین جراحی هم نیست. طب‌سوزنی همیشه جایگزین دارو هم نیست. ممکن است که با طب‌سوزنی بتوان نیاز به داروی بیمار را کاهش داد اما هیچ‌گاه به‌ناگاه و بدون مشورت با پزشک معالج بیمار، در طب‌سوزنی دارو را نباید قطع کرد.

دکتر ساعتچی اظهار داشت: طب‌سوزنی برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های مزمن، آلرژی‌ها، آسم، کمردرد، سردرد، زانودرد، اضطراب‌های خفیف، متوسط، شدید و افسردگی‌ها مفید است. از‌سوی دیگر، برای برطرف‌کردن خستگی‌ها که علم پزشکی برای آن درمانی ندارد، طب‌سوزنی مفید است؛ چراکه طب‌سوزنی خستگی‌ها را کاهش می‌دهد و به‌دلیل آنکه التهاب را در بدن کاهش می‌دهد، آرامش برای افراد به‌دنبال می‌آورد. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی در سال1979 اعلام کرد که برای درمان 40نوع بیماری، می‌توان از طب سوزنی کمک گرفت.

عضو انجمن علمی طب‌سوزنی ایران خاطرنشان کرد: اگر افراد آموزش‌دیده، طب‌سوزنی را برای بیماران به‌کار ببرند، این روش، اقدامی بسیار کم‌خطر و تقریبا بدون عارضه است. به همین دلیل بیمارانی که تمایل دارند از طب‌سوزنی برای درمان بیماری خود بهره گیرند، حتما باید به مراکزی مراجعه کنند که مورد تأیید انجمن علمی طب‌سوزنی ایران باشد؛ چراکه این انجمن زیرنظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و در این مراکز همه اصول بهداشتی رعایت می‌شود.

دکتر ساعتچی افزود: در مراکز مورد تأیید انجمن علمی طب‌سوزنی ایران، افراد آموزش‌دیده، از سوزن استریل و یک‌بار‌مصرف در محل‌های استاندارد استفاده می‌کنند که علاوه براینکه به درمان بیمار کمک کند برای او نیز هیچ عارضه‌ای به‌دنبال نداشته باشد.
او تأکید کرد: اگر طب سوزنی در مراکز تأیید‌شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و زیرنظر افراد متخصص و آموزش‌دیده با رعایت تمام اصول بهداشتی انجام شود، نه‌تنها خطر و عارضه‌ای برای بیمار ندارد بلکه می‌تواند بسیار مفید هم باشد.

دکتر مهدی فهیمی، رئیس یک مؤسسه بین‌المللی طب‌سنتی- اسلامی نیز در این‌باره به همشهری گفت: ادعاهای چینی‌ها به همراه تبلیغات گسترده‌شان، مبنی براینکه طب‌سوزنی می‌تواند تمام بیماری‌ها را درمان کند، صرفا یک بلوف علمی است و جنبه اقتصادی دارد.

او افزود: چینی‌ها بیشتر از طب‌سوزنی خود برای توسعه اقتصادی‌شان استفاده می‌کنند به‌طوری که توانسته‌اند در تمام دنیا شعبات مختلفی دایر کنند و تنها در طول یک‌سال، حدود هفت‌میلیارد دلار، سوزن به دنیا بفروشند. این کارشناس طب سنتی- اسلامی اظهار داشت: به اعتقاد من، تشکیلات و نظام طب‌سوزنی در ایران از نظام طب ایرانی منسجم‌تر است اما هنوز طب سنتی ایرانی در کشور، مظلوم‌تر از طب‌سنتی چین است.

او افزود: درحالی‌که طب سنتی ایران حداقل 14زیرشاخه علمی و طب سنتی چینی‌ها تنها یک زیر‌شاخه دارد اما چینی‌ها توانستند از سازمان بهداشت جهانی، یک کرسی بگیرند و دارای حق رأی باشند و این درحالی است که سازمان بهداشت جهانی در سال2002 از ایران خواست تا ایران محتویات طب ایرانی را برای سازمان بهداشت جهانی بفرستد اما ایران در سال2012 تازه در حال فراهم‌کردن مقدمات کار بود و این زمانی بود که چینی‌ها توانستند دنیا را فتح کنند.دکتر فهیمی تأکید کرد: طب‌سوزنی درباره بسیاری از بیماری‌ها شناخت دارد به‌گونه‌ای که در کنترل فشارخون، کنترل درد و تنظیم سیستم‌های هورمونی و بیماری‌های مزمن می‌تواند مفید باشد.

کد خبر 214970
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز