یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: در ادامه بررسی‌های نمایندگان مجلس در خصوص کوپنی کردن خدمات بهداشتی درمانی و کالاهای اساسی و ضروری، این موضوع باز هم بلاتکلیف ماند و به کمیسیون تلفیق رفت تا مجدد به صورت صریح و شفاف در مورد آن تصمیم گیری شود.

به گزارش مهر در ادامه بررسی جزئیات بودجه لایحه کل کشور در جلسه نوبت عصر ( یکشنبه 29 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی نمایندگان به سراغ مفادی از این لایحه رفتند که پیش از این مراعا مانده بود و در کمیسیون تلفیق مجدد بررسی شد.

در جریان بررسی 4 تبصره‌ای که قرار بود به بند (3 و 2) الحاق گردد پیشنهادی برای حذف تبصره 3 مطرح شد.

در تبصره 3 آمده است: به منظور حمایت از جامعه هدف، دولت مکلف است اقدام به تعیین سبد حمایتی کالاها و خدمات ضروری و توزیع مناسب آن بین اقشار مذکور نماید. برای خدمات بهداشتی و درمانی کمک مالی مجاز است و برای کالاهای اساسی ضروری، توزیع کالایی و کارت هوشمند یا ابزار مشابه الزامی است. سبد حمایتی مزبور متناسب با وضعیت خانوار تعریف می گردد. اعتبار لازم برای اجرای این احکام از جزء 23 ردیف 520000 تامین و پرداخت می‌گردد.

این بند به کوپنی کردن برخی کالاهای اساسی، خدمات بهداشتی و درمانی اشاره دارد. در همین خصوص احمد توکلی نماینده مردم تهران به عنوان مخالف حذف این پیشنهاد اظهار داشت: مصوب کردیم که نرخ ارز برای همه مصارف یکسان شود یعنی برای داروها و کالاهای اساسی نیز با نرخ سایر کالاها محاسبه شود. این تصمیم را گرفتیم چون دو نرخی شدن ارز موجب فساد می‌شود. وی گفت: از سهمیه بندی نترسیم چرا که در آمریکا در حال حاضر 47 میلیون نفر کوپن غذا می‌گیرند.

وی اظهار داشت: از تصمیمات عاقلانه به خاطر برخی جوسازی‌ها نترسیم چرا که سهمیه‌بندی یکی از ابزارهای سیاستگذاری اقتصادی برای شرایطی است که مردم در فشار هستند.

وی گفت: اگر کوپن کارت هوشمند استفاده شود فساد به حداقل می‌رسد و مردم با کارت هوشمند که قابل خرید و فروش نیست در مغازه‌هایی که دولت معین می‌کند کالای خود را تهیه می‌کنند و بخشی از قیمت کالا را خودشان و بخش دیگر را دولت می‌پردازد.

توکلی اظهار داشت: آقای لاریجانی! این متن اشتباه نیست و با دقت تنظیم شده است و با مسئولان بانک مرکزی نیز در این خصوص هماهنگ شده است.

در این هنگام لاریجانی رئیس مجلس خطاب به توکلی گفت: همین الان تلقی آقای مصباحی مقدم رئیس کمیسیون تلفیق با شما متفاوت است.

نماینده مردم تهران در پاسخ گفت: ما به تلقی‌ها کار نداریم بلکه به متن کمیسیون کار داریم. وی ادامه داد: متن کمیسیون ابهام دارد که توکلی در پاسخ گفت ابهامی وجود ندارد.

لاریجانی افزود: این متن که قرار بود پخته شود و بعد از بررسی مجدد به صحن بیاید هنوز ناپخته است و چرا که تلقی آقای مصباحی مقدم و توکلی با هم متفاوت است. اینطوری نمی‌توان نرخ ارز را مشخص کرد و قابل اجرا نیست.

وی گفت: ما می‌خواهیم در مورد یک موضوع مهم تصمیم بگیریم و متن موضوع طوری نوشته شده است که آقای مصباحی مقدم یک جور می‌فهمد ، آقای توکلی جور دیگر. پس چطور می‌خواهید به دولت بگویید که برود و کار اجرایی کند.

لاریجانی گفت: این متن قابل اجرا نیست و کمیسیون باید مجدد آن را بررسی کند. راجع به نرخ ارز که قبلا گفتیم روشن نیست شما باید نظر روشنی می‌دادید. در اینجا یک سئوال پیش آمد که آیا مواد اولیه و محصولات اولیه خوراک مردم و دارو را می‌خواهید به نرخ روز بدهید.

وی افزود: برای دارو که نمی‌توان کوپن داد بلکه باید یک منبعی مشخص شود. در همین خصوص آقای مصباحی مقدم می‌گوید ما 5 میلیارد دلار نیروهای مسلح و 7 میلیارد نفت را جدا می‌کنیم و مازاد بر آن را می‌دهیم. یک مشکل دیگر اینکه شما قبلا گفتید که مازاد آن را به حساب ذخیره ارزی و صندوق واریز می‌کنید اما این چیز مبهمی است و حتما اشکال دارد. همه حرف ما این بود که این موضوع باید به صورت شفاف برای مردم و بخش اجرایی روشن شود.

لاریجانی از مصباحی مقدم خواست تا امروز جلسه‌ای بگذارند و در این خصوص بررسی دقیق و روشنی داشته باشند و همه اعضای کمیسیون در این‌باره رای بدهند.

کد خبر 214946
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز