همشهری آنلاین: رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: وقتی این همه آثار ثبت شده جهانی در کشور داریم چرا نتوانستیم آنها را جایگزین نفت کنیم. این موضوع یک راهکار دارد که آن هم این است که خیلی در سایت‌ها به ما گیر ندهند.

مهر نوشت: محمدشریف ملک زاده در همایش دستاوردهای میراث جهانی ایران که پیش از ظهر یکشنبه در سالن همایش‌های صدا و سیما در حالی برگزاری است گفت: به رسانه ها می گویم به جزئی ترین موارد نپردازند. تاریخ ملت قداست دارد و نکوداشت ها و پاسداشت‌ها و توجه به مفاخر این عرصه حرمت دارد. حرمت اندیشمندان این عرصه را نباید با خبر دروغ تحت الشعاع قرار داد.

وی افزود: میراث ناملموس یکی از بحثهای مهمی است که سازمان میراث فرهنگی به آن توجه داشته است. وقتی به تاریخ تمدن ایران رجوع می کنیم می بینیم که ایران دارای تاریخ بزرگی است. این تاریخ اندیشه یک ملت را می سازد. نباید تعارف کنیم چرا که به موفقیت های خوبی دست پیدا کرده ایم. از سال 1310 تا 1384 همین داشته ها و بایسته ها را داشته ایم اما تنها 7 اثر را توانسته ایم ثبت جهانی کنیم.

آثاری که ثبت جهانی شد

وی گفت: سال 1310 تخت جمشید در فهرست میراث ملی ثبت شد اما تاریخ ثبت آن در سال 1358 بوده است.

وی افزود: تخت جمشید، چغازنبیل، پاسارگاد، سلطانیه، منظر فرهنگی بم و منظر فرهنگی طبیعی تخت سلیمان در فهرست میراث جهانی ثبت شده است. ما از سال 1384 تا 1391 ، 18 اثر خود را ثبت جهانی کرده ایم که از این 18 اثر 9 باغ ایرانی، 3 کلیسا، سازه های آبی شوشتر، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، بازار تبریز نیز ثبت شده اند. حتی 40 ستون اصفهان، مسجد جامع اصفهان و گنبد قابوس نیز در فهرست این آثار قرار دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: 18 اثر ثبت جهانی ارمغان سال 84 تا 91 بوده و ما دو پرونده در سال 91 برای ثبت در فهرست میراث جهانی 2013 به یونسکو ارسال کرده ایم که پرونده های کاخ گلستان و منظر فرهنگی میمند در سال 2013 ثبت جهانی می‌شوند. در سال 92 پرونده شهر تاریخی سوخته در سیستان و بلوچستان و شهر تاریخی شوشتر به یونسکو ارسال می‌شوند.

ملک زاده پس از اندکی از حاضران در جمع سالن همایش های صدا و سیما عذرخواهی کرد و گفت: پرونده ثبت تاریخی شهر شوش را به یونسکو ارسال خواهیم کرد نه شوشتر.

وی ادامه داد: از سال 84 تا کنون 10 اثر را در حوزه میراث ناملموس ثبت جهانی کرده ایم. نوروز، قالیشویان مشهد اردهال، تعزیه، نقالی خوانی، ردیف های موسیقی از جمله میراث ناملموس ایران است. این میراث مهم و کاربردی است چون نبوغ فکری ایرانیان را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: 2 هزار تا 2500 سال از قدمت کاخ ها و محوطه های تاریخی می‌گذرد اما فکر و دانش ایرانی همیشه تازه است و رویش تازه را متخصصان و دانشمندان این حوزه همیشه آرایش می‌کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: ما افتخار می‌کنیم به دستی که ابنیه های تاریخی را ساخت. ملت ها می تواند به فکر و دانش ایرانی افتخار کنند.

وی همچنین با ارایه آماری از جایگاه ایران در میان کشورهای عضو سازمان یونسکو گفت: تا قبل از سال 84 رتبه جهانی ما از ین 157 کشوری که در عرصه میراث ملموس آثار ثبت شده ای را دارند 36 بود اما از سال 84 تا کنون این رتبه به رتبه 14 ارتقا یافته است. در آسیا و اقیانوسیه نیز ایران درای رتبه پنجم و در خاورمیانه رتبه یکم را داراست.

ملک زاده گفت: ایران در میان کشورها حرف دارد. فکر ایرانی حرف دارد، هنر ایرانی قابل عرضه است.

وی ادامه داد: در 8 سال دفاع مقدس نتوانستیم پرونده آثاری را برای ثبت جهانی ارسال کنیم اگر این اتفاق می افتاد شاهد تغییرات فاحشی در آمارها بودیم چرا که ایران یک موزه بین المللی است. اگر جای جای ایران را دست بزنیم می توانیم در حوزه میراث ناملموس پرونده های ثبت جهانی داشته باشیم. حتی اگر یونسکو اجازه می داد ما رتبه های خودمان را با ارسال پرونده های بیشتر بالا می بردیم.

تلنگر سیاسی به همایش‌ها

وی گفت: از دستگاه ها از جمله مجلس تقاضا دارم نگاه ویژه ای به این سازمان داشته باشند ما 30 هزار اثر ملی را ثبت کرده ایم اگر برای هر کدام یک چهارم نیرو داشته باشیم می شود 8 هزار نفر، کل پرسنل ما در سازمان میراث فرهنگی 10 هزار نفر است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگری از صحبت هایش ادامه داد: کسی لیسانس دارد و ادعا می کند می‌خواهد برود دانشگاه PHD ریاضی درس بدهد قطعاً این ادعا پذیرفته نمی شود چون اگر پذیرفته شود دانش آن را ندارد اما ما هم دانش داریم و هم تجربه. ما همایش ها، نکوداشت ها و بزرگداشتها را برگزار می‌کنیم اما تلنگرهای سیاسی به ما وارد می شود. خب بشود، افتخار می کنیم که در این سازمان مسئولیت داریم.

کد خبر 214910
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز