همشهری آنلاین: سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، از تداوم خشونت و نقض حقوق بشر علیه مسلمانان میانمار ابراز نگرانی کرد و خواستار انجام اقدامات فوری برای توقف سرکوب مسلمانان این کشور شد.

محمد خزاعی در جلسه سفرا و نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که برای بررسی وضعیت مسلمانان میانمار تشکیل شده بود، با ابراز تعجب از این‌که «خشونت و سرکوب مسلمانان میانمار در سایه دموکراتیزه شدن و اصلاحات در این کشور صورت می‌گیرد» از نبود هماهنگی و وحدت نظر کشورهای اسلامی در تهیه یک قطعنامه علیه اقدامات وحشیانه بر ضد مسلمانان میانمار انتقاد کرد.

وی اقدام در جهت پاکسازی قومی و مذهبی مسلمانان میانمار را تحت هر بهانه‌ای غیرمنطقی و غیرقابل بخشش دانست و بر ضرورت اقدام همه‌جانبه برای برای توقف این جنایات توسط دولت میانمار تاکید کرد.

وی افزود : مسلمانان حتی اجازه دفن جنازه‌های خود را ندارند.

به گزارش ایسنا، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل افزود: در شرایطی که کشورهای اسلامی از وضعیت میانمار نگران هستند، هوس سیاسی برخی کشورهای غربی برای ایجاد روابط بهتر با دولت میانمار، روند پیگیری وضعیت مسلمان این کشور را تضعیف نموده است و متاسفانه کشورهای اسلامی هم از همه ابزار های خود استفاده نمی‌کنند.

وی به رییس گروه کشورهای سازمان همکاری اسلامی پیشنهاد نمود تا در تماس با دبیرکل سازمان ملل متحد از وی بخواهد تا به طور فوری اقدامات موثری را برای توقف روند کنونی و جلوگیری از ادامه تراژدی مردم مسلمان میانمار به اجرا گذارد.

وی سکوت و بی‌تفاوتی جامعه بین‌المللی در مورد شرایط میانمار را باعث نقض هرچه بیشتر حقوق بشر مسلمانان این کشور دانست.

خزاعی با استقبال از تشکیل گروه تماس سازمان همکاری اسلامی در مورد میانمار، تصریح کرد: ما منتظر اقدامات، تحقیقات و توصیه‌های این گروه بر اساس گزارش گروه حقیقت‌یاب سازمان همکاری اسلامی که به منطقه سفر نموده، هستیم.

وی تشکیل نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل درباره میانمار و دعوت دبیرکل این سازمان و یا نماینده ویژه ایشان به این نشست برای ارائه گزارش در مورد مسلمانان میانمار و همچنین ضرورت صدور یک قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل در نشست 68 مجمع را خواستار شد.

وی در پیشنهاد دیگری در خواست از دبیرکل سازمان ملل برای اعزام یک کمیسیون مستقل تحقیق به میانمار برای تحقیق در مورد نقض حقوق بشر در این کشور و شناسایی مرتکبین ان را مطرح کرد و افزود: کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باید از دولت میانمار بخواهند تا مرتکبین نقض حقوق بشر و خشونت علیه مسلمانان را دستگیر و مجازات نماید.

سفیر و نماینده دائم کشورمان استفاده از کلیه امکانات از جمله طرح یک قطعنامه ویژه میانمار در در شورای حقوق بشر سازمان ملل و استفاده از ابزار مختلف دیپلماسی عمومی از جمله ایجاد یک کمپین رسانه‌ای برای آگاه‌سازی بین‌المللی در مورد شرایط میانمار را از دیگر اقدامات قابل پیگیری دانست.

کد خبر 214656
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز