همشهری آنلاین: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: از 40 هزار میلیارد تومانی که سال گذشته در بهداشت و درمان کشور هزینه شد، 15 درصد توسط سیستم‌های عمومی و بیمه پرداخت شد و 25 هزار میلیارد تومان را مردم با تمام گرفتارهای اقتصادی از جیب خود پرداخت کردند.

طریقت منفرد

به گزارش ایسنا، دکتر طریقت‌منفرد در همایش معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کشور که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد با بیان این مطلب به  نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و گفت که این نقشه از مطالبات مقام معظم رهبری بود که اجرای آن تکلیف شرعی است. وی افزود: این نقشه یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که تکلیف قانونی ما محسوب می‌شود. به دلیل این که این نقشه حاصل خرد جمعی اندیشمندان کشور است مهمترین راهنمای برنامه‌های آینده کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به پیشتازی وزارت بهداشت در اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: در حال حاضر 2500 موسسه علمی و تحقیقاتی در کشور فعالیت می‌کنند که تنها دو درصد آن مربوط به حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است اما 27 درصد تولید علم کشور متعلق به این مجموعه کوچک کشور است.

وزیر بهداشت با طرح این سوال که آیا هدف ما از پیشرفت کسب جایگاه مناسب در صحنه بین‌المللی است؟ گفت:‌ در مقابل این سوال، سوالی دیگری مطرح می‌شود مبنی بر این که آیا هدف ما از پیشرفت چشاندن شهد شیرین آن به مردم است؟ مطمئنا باید برای کسب چنین موفقیتی کار جدی باید صورت بگیرد تا در نهایت مردم از آن بهره مند شوند.

وزیر بهداشت گفت: در سال‌های گذشته در بسیاری از شهرها مراکز بهداشتی، درمانی وجود نداشت و تنها راه درمان بیماران مراجعه به پزشکان هندی بود و به دلیل این که این پزشک هندی با مردم زندگی می‌کرد خواسته‌های آنها برآورده می‌شد. اما امروز ما با پول بیت‌المال امکانات زیادی در سطح کشور به وجود آورده‌ایم در حالی که یا نیروی انسانی مورد نیاز مردم را نداریم و یا نیروی انسانی انتظارات مردم را برآورده نمی‌کند.

به گفته وی مردم کمبودها را تحمل می‌کنند اما هرگز تحمل تبعیض را ندارند.

طریقت منفرد در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر ما با یک پارادوکس جدی در حوزه سلامت مواجه هستیم از یک طرف جایگاه طب عمومی و مراقبت‌های اولیه را مضمحل کرده و از سوی دیگر به سمت تقویت سیستم تخصصی و فوق تخصصی پیش می‌رویم.

وی ادامه داد: این در حالی است که کشورهایی که سرانه سلامت آنها دهها برابر ماست تنها به اولویت‌های خود توجه می‌کنند چرا که نمی‌شود در سلامت پایه خدمات بهداشتی درمانی را نداشت اما در مقابل خدمات تخصصی را تقویت کرد.

به گفته وزیر بهداشت تا وقتی که مراقبت‌های اولیه و طب عمومی وجود دارد کار بیمار به پیوند و موارد دیگر نخواهد رسید.

طریقت منفرد خاطرنشان کرد: دنیا در آینده‌ نزدیک با سونامی‌ بیماری‌های غیر واگیر مواجه خواهد شد اما این که ما در حال حاضر برای این موضوع چه کار کرده‌ایم، مشخص نیست. یکی از راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های غیر واگیر تغییر سبک زندگی و به خصوص در تغذیه است که مطمئنا واجب‌تر از ایجاد مراکز پیشرفته تخصصی خواهد بود.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که تولیدات کشاورزی در ایران غیر قابل کنترل شده است، گفت: در حال حاضر بسیاری از کشاورزان نمی‌دانند که کدام سم را به چه میزان برای تولیدات خود استفاده کنند. البته در این بین برخی هم این موضوعات را می‌دانند ولی به آن عمل نمی‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما یک روزی این امکانات را نداشتیم مردم به لحاظ روانی خودشان را با این کمبودها تطبیق داده بودند اما امروز این امکانات را داریم به کمبودها، تبعیض هم اضافه شده و به شدت رضایت مندی مردم پایین آورده است.

 

کد خبر 214571
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز