پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیراجرایی کنوانسیون سازمان ملل درباره تغییرات جوی گفت: با افزایش بی سابقه سطح دی اکسید کربن در اتمسفر، جهان وارد یک منطقه خطر جدید شده است

co2

به گزارش مهر، کریستیانا فیگورز دبیر اجرایی کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره تغییرات جوی طی بیانیه‌ای گفت: هفته گذشته وقتی مشخص شد که سطح دی اکسید کربن به 400 بخش در میلیون رسیده است، جهان از آستانه تاریخی خود عبور کرد و وارد یک منطقه خطر جدید شد.

سطح اندازه گیری شده توسط مونیتورهای آمریکا نشان می‌دهد که این سطح طی سه تا 5 میلیون سال در زمین مشاهده نشده است.

پیش از انقلاب صنعتی وقتی که انسان با سوزاندن سوخت‌های فسیلی نخستین گازهای کربن را وارد جو کرد، سطح دی اکسید کربن در جو حدود 280 بخش در میلیون بود که این سطح از دهه 1950 که ثبت آمار آغاز شده، به آهستگی و به تدریج افزایش یافته است.

مدتی بود که انتظار می‌رفت سطح دی اکسید کربن از آستانه نمادین 400 بخش در میلیون عبور کند، اما فعالان این عرصه اظهار داشتند که این امر باید یک صدای بیدار باش در راه کاهش گازهای گلخانه‌ای از طریق سوخت فسیلی باشد.

فیگورز که به نمایندگی از این کنوانسیون سازمان ملل متحد بر مذاکرات جهانی در رابطه با محدود کردن تغییرات جوی که به گرم شدن زمین می‌انجامد را برعهده دارد گفت: دنیا باید بیدار شود و این وضعیت را برای امنیت، رفاه و پیشرفت اقتصادی بشر حل کند. در مواجهه با خطر واضح کنونی، ما نیاز به یک پاسخ و خط مشی داریم که به واقع با این چالش رو به رو شود.

مذاکره کنندگان تحت نظارت سازمان ملل متحد تلاش می‌کنند که تاسال 2015 یک معاهده جدید جهانی در رابطه با تغییرات جوی ارائه کنند و تا سال 2020 آن را اجرایی کنند.

بسیاری از کشورهای جهان در همین حین تلاش می‌کنند که راهکارهای کوتاه مدتی تا پیش از 2020 پیدا کنند که بتوانند شکاف درحال افزایش بین اهداف کاهش کربن توافق شده و محدودیت‌های کنونی را کم کنند.

فیگورز تأکید کرد: ما هنوز هم فرصت داریم تا وخیم‌ترین تأثیرات تغییرات جوی را دفع کنیم، اما این فرصت نیازمند یک پاسخ سریع و شدید است.

مذاکرات تغییرات جوی با پیشرفت‌های اندکی رو به رو می‌شوند و افزایش سالانه انتشار کربن موجب شده که بسیاری از دانشمندان نسبت به افزایش 3 تا 4 درجه سانتیگرادی دمای هوا تا پایان قرن حاضر ابراز نگرانی کنند.

کد خبر 214475
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز