چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره هر گونه اقدامی که به بحران کنونی در سوریه دامن زده و این کشور عربی را بی ثبات کند، هشدار داده است.

به گزارش پرس تی وی، ولادیمیر پوتین این اظهارات را روز سه شنبه (۲۴ اردیبهشت) و پس از مذاکره درباره بحران کنونی در سوریه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل در منطقه تفریحی سوچی در دریای سیاه مطرح کرد.

پوتین بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: «اکنون دوره مهمی است، به ویژه باید در این دوره از هر گونه اقدامی که شرایط را متزلزل، خودداری کنیم.»

اگرچه گفته می‌شود که این هشدار علیه هر گونه مداخله نظامی خارجی یا تجهیز تسلیحاتی شبه نظامیان مبارز علیه دولت سوریه مطرح شده است.

همچنین در پایان این مذاکره مشخص نشده است که آیا ولادیمیر پوتین و بنیامین نتانیاهو به توافقی درباره حل و فصل مناقشه کنونی در سوریه دست یافتند یا خیر. رژیم اسرائیل پیش تر از روسیه خواسته است تا از تجهیز تسلیحاتی دولت سوریه خودداری کند.

جان کری وزیر امور خارجه امریکا و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز پیش تر در دیدارهایی با رئیس جمهوری روسیه، با وی درباره بحران کنونی در سوریه گفتگو کرده بودند.

امریکا، انگلیس و اسرائیل در تلاش برای اعمال فشار بر روسیه به منظور خودداری مسکو از اجرای توافق تسلیحاتی با سوریه هستند؛ براساس این توافق مسکو متعهد به فروش سیستم دفاع موشکی به دمشق است.

واشنگتن و مسکو درباره بحران کنونی در سوریه اختلاف نظر دارند. در حالی که امریکا و متحدانش در منطقه از شبه نظامیان مخالف دولت دمشق که در تلاش برای سرنگونی دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه هستند، حمایت می‌کنند، روسیه همچنان یکی از حامیان دولت اسد باقی مانده است.

روسیه غرب را به تشدید مناقشه نظامی در سوریه و تلاش برای سرنگونی دولت بشار اسد متهم می‌کند. در مقابل واشنگتن نیز مسکو را کم کاری در جلوگیری از گسترش خونریزی در سوریه متهم کرده است.

این در حالی است که سوریه از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. شمار زیادی از مردم این کشور از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در این خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید، این ناآرامی‌ها از خارج از کشور کنترل و هدایت می‌شود و گزارش‌های موجود نیز حاکی از آن است که شمار زیادی از شورشیان از اتباع خارجی هستند.

کد خبر 214435
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز