همشهری آنلاین: نتایج تازه‌ترین تحقیقات بین‌المللی حاکی است آب شدن یخ‌های گرینلند و قطب جنوب در قرن 21 کمتر از پیش بینی‌ها خواهد بود و سطح آب اقیانوس‌ها حداکثر هفتاد سانتی متر بالاتر خواهد آمد.

south pole

با این حال دانشمندان هشدار داده‌اند حتی این میزان بالا آمدن سطح آب اقیانوس‌ها طی ده‌ها سال، زندگی در برخی از مناطق ساحلی را در مناطق مختلف جهان دچار اختلال خواهد کرد.

تحقیقات 24 موسسه علمی از سراسر جهان نشان داده است سطح آب دریاها ممکن است تا سال 2100 به میزان دو متر بالا بیاید که به اعتقاد بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد بدترین پیش بینی‌ها در این زمینه است و بیم آن می‌رود بخش‌های اعظمی از بنگلادش و ایالت فلوریدای آمریکا را زیر آب ببرد.

با وجود این تحقیقات نشان داده است چنانچه گرم شدن کره زمین به شکل متوسط ادامه یابد و از وضعیت افراطی خارج شود سطح آب دریاها بین شانزده و نیم تا شصت و نه سانتی متر بالا خواهد آمد.

آب شدن بخشی از یخ های قطب جنوب ، گرینلند و یخ های رشته کوه آلپ یا آند سبب بالا‌آمدن سه و نیم تا 37 سانتی متری آب دریاها در قرن 21 خواهد شد و این که آب اقیانوس ها به علت تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین منبسط خواهند شد بین 13 تا 32 سانتی متر بیشتر سبب بالا آمدن سطح آب دریاها خواهد شد.

سطح آب دریاها در قرن بیستم 17 سانتی متر بالا آمد و نرخ بالا آمدن سطح آب دریاها از این پس سالانه سه میلی متر خواهد بود.

یک سوم افزایش کنونی سطح آب دریاها ناشی از آب شدن یخ‌های گرینلند و قطب جنوب است که آب شدن یخ‌های آنها در سال معادل ریختن آب 138 میلیون استخر المپیک در دریاهاست.

کد خبر 214424
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز