چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: این اسیدهای چرب مفید که بیشتر در ماهی‌های چرب، روغن‌های گیاهی و غیره وجود دارند خواص فوق‌العاده و باور نکردنی دارند.

امگا ۳ ؛ معجزه طبیعت

امگا ۳ ها را می‌توان به جرات پیشگامان حفظ سلامتی نامید. امگا ۳ ها از ابتلا به آلزایمر و برخی از سرطان‌ها پیشگیری و با پیدایش چین و چروک، مشکلات اضافه وزن و بیماری‌های قلبی عروقی مقابله می‌کنند.

در این مطلب قصد داریم اول از همه شما را با این اسیدهای چرب آشنا کرده و سپس بخشی از خواص فوق‌العاده‌ی آن‌ها را نشان دهیم.

اگر سلامتی خود و اعضای خانواده‌تان یکی از دغدغه های شماست با ما همراه باشید.

به چه موادی امگا ۳ گفته می‌شود؟

امگا ۳ ها جزو لیپیدها هستند. به بیان روشن امگا ۳ ها مواد چربی هستند که به خانواده اسیدهای چرب اشباع نشده ی پُلی تعلق دارند مانند امگا ۶ ها. اما این که چرا به این مواد چرب «اسیدهای چرب ضروری» گفته می‌شود؟ پاسخ این است: به خاطر این که بدن انسان قادر به تولید این مواد نیست و لازم است که از طریق مواد غذایی تأمین شوند.

منابع امگا ۳ ها

امگا ۳ ها در ماهی‌های چرب، روغن کلزا، تخم کتان و گردو وجود دارد و امگا ۶ ها در روغن آفتاب گردان، روغن دانه‌ی انگور و روغن ذرت. خواص امگا ۳ ها در سال‌های ۱۹۷۰ به اثبات رسید. ابتدا محققان متوجه شدند که اسکیموها کمتر دچار سکته‌ی قلبی می‌شوند و سپس روی مواد غذایی که مصرف می‌کردند آزمایش‌هایی انجام دادند. محققان دریافتند بین رژیم غذایی آن‌ها که سرشار از ماهی بود و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی رابطه‌ای وجود دارد. در واقع آن‌ها ثابت کردند اسکیموها به دلیل مصرف زیاد ماهی، کمتر به مشکلات قلبی عروقی دچار می‌شوند.

خواص امگا ۳ ها

امگا ۳ ها باعث یک رشد نرمال شده و از پیری پیشگیری می‌کنند. این اسیدهای چرب ضروری باعث بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی می‌شوند. امگا ۳ ها میزان کلسترول را کاهش می‌دهند، جریان خون را بهتر می‌کنند و به ویژه دارای خواص ضد التهابی هستند و فشارخون را کنترل می‌کنند.

البته خواص امگا ۳ ها به همین جا ختم نمی‌شود. متخصصان معتقدند که این اسیدهای چرب با افسردگی نیز مقابله می‌کنند. در واقع این اسیدهای چرب سلول‌های مغز را در شرایط متعادلی قرار می‌دهند و به این ترتیب تعادل روحی افراد را حفظ می‌کنند.

روزانه امگا ۳ های مورد نیاز بدن را دریافت کنید. زنان روزانه به 1.8 گرم و مردها به 2 گرم امگا ۳ نیاز دارند یعنی معادل دو قاشق غذا خوری روغن کلزا. باید بدانید که این روغن حتی اگر در حرارت هم قرار گیرد امگا ۳ ها و خواص آن را از دست نمی‌دهد.

در تهیه‌ی غذاهای خود از روغن کلزا استفاده کنید، کلم، سبزیجات برگ سبز، ماهی (هر هفته دو مرتبه)، کاهو میل کنید.

مصرف سمنو‌ی خوراکی را در الویت قرار دهید. هر ۱۰۰ گرم از سبزیجات سبز رنگ حاوی ۲۰۰ میلی گرم امگا ۳ هستند، در حالی که همین میزان سمنوی خوراکی دارای ۲۴۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم از این اسیدهای چرب ضروری است.

آیا لازم است که از کپسول‌های امگا ۳ استفاده کرد؟

متخصصان معتقدند که مصرف قرص‌ها و کپسول‌های حاوی امگا ۳ معمولاً فاقد عوارض جانبی است. در واقع اکثر ما با کمبود امگا ۳ مواجه هستیم زیرا کمتر از مواد غذایی حاوی این اسیدهای چرب استفاده می‌کنیم. البته توجه داشته باشید مصرف بیش از اندازه‌ی امگا ۳ ها نیز به سلامتی آسیب می‌زنند.

مسئله‌ی اصلی این است که بین امگا ۳ و امگا ۶ تعادلی به وجود بیاورم. این تعادل زمانی شکل می‌گیرد که امگا ۳ ها از طریق مواد غذایی تأمین شود در حالی که مصرف قرص‌های امگا ۳ می‌تواند تاثیرعکسی به جا بگذارد. مکمل‌های غذایی امگا ۳ ها حاوی عناصر قابل اکسیداسیون هستند که باعث تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود. تا جایی که می‌توانید از منابع طبیعی امگا ۳ ی بدنتان را تأمین کنید و اگر احساس کردید که به مکمل نیاز دارید اول با پزشک مشورت کنید.

منبع: salamatnews.com

کد خبر 214335
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز