سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان وجود یک ماده شیمیایی را در بسته‌های ذرت‌های بو داده که در مایکروویو تهیه می‌شوند یافتند که می‌تواند عامل ایجاد بیماری قلبی عروقی باشد

ذرت‌های مایکروویوی و ابتلا به بیماری‌های قلبی

به گزارش مهر، ماده شیمیایی پرفلوئورواکتانوئیک اسید (PFOA) که محققان وجود آن را در بسته‌های ذرت‌های بوداده که در مایکروویو تهیه می‌شود تشخیص داده‌اند در ظروف پخت پز نچسب، پوشش‌های بسته بندی غذا، مبلمان و حتی بارانی‌ها نیز وجود دارد.

محققان دانشگاه ویرجینیا غربی از دانشکده سلامت عمومی با بررسی اطلاعات سلامتی 1200 نفر و مقایسه سطح PFOA با بروز بیماری قلبی این نتایج را ارائه کرده‌اند.

هرچه میزان PFOA در جریان خون بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر می‌شود. این تحقیقات نشان می‌دهد که عواملی چون سن، نژاد، استعمال دخانیات، شاخص توده بدنی، دیابت و حتی فشار خون در ابتلا به این بیماری بی تأثیر است.

این نخستین تحقیقاتی است که به تأثیر ماده شیمیایی پرفلوئورواکتانوئیک اسید روی قلب انسان پرداخته است.

این درحالی است که کارشناسان تأکید کردند باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا نسبت خاص میان پرفلوئورواکتانوئیک اسید و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تعیین شود.

دکتر آنوپ شانکار رئیس دپارتمان اپیدمولوژی دانشکده سلامت عمومی دانشگاه ویرجینیا غربی گفت: نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که پرفلوئورواکتانوئیک اسید عامل بیماری قلبی است. ممکن است این دو به نحو دیگری با هم ارتباط داشته باشند، برای مثال افرادی که دارای بیماری‌های قلبی عروقی هستند در خون‌شان میزان بیشتری پرفلوئورواکتانوئیک اسید وجود دارد.

علاوه بر این سازمان‌های ناظر بر سلامت عمومی چون "کارگروه محیط زیست" اظهار داشته‌اند که پرفلوئورواکتانوئیک اسید ممکن است یک ماده سرطان زا برای انسان باشد.

تحقیقات پیشین هم این ماده شیمیایی را به بیماری مزمن کبد و کلسترول بالا نسبت داده است.

کد خبر 214251
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز