همشهری آنلاین: نخستین و بزرگترین بیمارستان فوق‌تخصصی توانبخشی خاورمیانه با نام «نورافشار» با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در کاشانک تهران افتتاح شد.

محمدرضا رحیمی

به گزارش فارس، نخستین و بزرگترین بیمارستان فوق‌تخصصی توانبخشی خاورمیانه با نام «نورافشار»، صبح امروز با حضور محمدرضا رحیمی در منطقه کاشانک واقع در شمال تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بیمارستان نورافشار در طول حیات چند ده‌ساله خود فراز و فرودهای بسیاری به خود دیده و نخستین بار در فضای کوچکی توسط مرحوم ابوالحسن نورافشار به عنوان آسایشگاهی جهت نگهداری رایگان کودکان مبتلا به فلج اطفال که در خیابان‌ها رها می‌شدند، پایه‌گذاری شد. سال 1339 موسس این مجموعه آن را با کلیه متعلقات وقف جمعیت هلال‌احمر آن زمان که با عنوان شیر و خورشید سرخ ایران فعالیت داشت کرد و سال 55 کلنگ احداث این بیمارستان عمومی در این مکان با وسعتی حدود 4 هزار و 500 متر مربع با بخش‌های تخصصی جراحی ارتوپدی، توانبخشی، فیزیوتراپی، هیدروتراپی، آزمایشگاه و رادیولوژی زده شد. پس از انقلاب اسلامی مدیریت بیمارستان مدتی در اختیار وزارت بهداری و بهزیستی قرار داشت و در طول دوران جنگ تحمیلی نیز تحت نظارت بنیاد شهید به مرکز درمانی مداوای مجروحین جنگی تبدیل شد و پس از جنگ نیز مدتی تحت نظر بنیاد مستضعفان به عنوان آسایشگاه جانبازان فعالیت کرد.

بیمارستان نورافشار با پیگیری‌های انجام شده توسط مسئولین وقت هلال‌احمر در سال 79 مجددا در اختیار این جمعیت قرار گرفت. اما با توجه به فرسودگی بیمارستان تصمیم به نوسازی و توسعه آن گرفته شد و حتی پس از بررسی طرح‌های مختلف کاربری بیمارستان از عمومی به تخصصی تغییر یافت و قرار شد مدتی به عنوان مرکز درمان سوختگی بهره‌برداری شود.

در نهایت این بیمارستان با پیگیری‌های مسئولان هلال‌احمر و حمایت دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در فضایی به وسعت حدود 22 هزار متر فضای درمانی و اداری به عنوان بیمارستان تخصصی بازتوانی و پزشکی-ورزشی مجددا راه‌اندازی شد.

بیمارستان نورافشار که هدف از راه‌اندازی آن در دوره جدید فعالیتش «بهبود حرکت برای کارآیی و زندگی بهتر برای افراد دارای اختلال حرکتی» عنوان شده در بخش‌ خدمات درمانی با زیر مجموعه دپارتمان ارتوپدی و عضلانی اسکلتی بزرگسالان، دپارتمان ستون فقرات، دپارتمان پزشکی ورزشی، دپارتمان عضلانی اسکلتی کودکان و بخش مراقبت‌های ویژه فعالیت خواهد کرد.

این بیمارستان همچنین دارای دپارتمان بازتوانی با زیر مجموعه‌های آب‌درمانی و فیزیوتراپی و بازتوانی ذهنی-حرکتی کودکان و کاردرمانی است و همچنین در حوزه خدمات آموزشی و پژوهشی نیز با یک مرکز تحقیقاتی تحت عنوان مهندسی اعصاب فعالیت خواهد داشت.

معاون اول رئیس جمهور در جریان این افتتاح از بخشهای مختلف این بیمارستان بازدید کرد.

کد خبر 214151
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز