همشهری آنلاین: تخته سنگی که بر آن نقش یک تیرانداز فرا هخامنشی حجاری شده در منتهی الیه سد سلمان فارسی کشف شد.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، کاوش‌ها و بررسی‌های باستان‌شناسی در محدوده دریاچه سد سلمان فارسی منجر به کشف تخته سنگ بزرگی با نقش یک سوارکار تیرانداز متعلق به دوره فراهخامنشی شد.

اکنون این نقش در آستانه تخریب قرار دارد.

نقش سوار در لباسی شبیه به هخامنشیان بر سنگ کنده کاری شده، اما با توجه به قراین موجود این نقش مربوط به دوره فراهخامنشی است. 

علیرضا جعفری زند، سرپرست هیات کاوش در پشت سد سلمان فارسی دراین‌باره بگفت: «در منتها الیه دریاچه سد و بیرون از شهری ساسانی که در پشت سد شناسایی شده، تخته سنگ بزرگی یافت شد که نقش یک سوارکار فراهخامنشی(بعد از دوره سلوکیان) روی آن کنده شده است.»

وی گفت: «این تخته سنگ پس از آبگیری سد سلمان فارسی غرق نمی‌شود اما به شدت آسیب دیده و به مرمت نیاز دارد.»

سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی سد سلمان فارسی با بیان ویژه‌گی‌های این اثر تاریخی به میراث خبر گفت: «بزرگی تخته سنگ حدود 3 متر و 30  و  3 متر و 70 سانتی متر است و چندین تن وزن دارد. نقش سوار در لباسی شبیه به هخامنشیان دیده می‌شود اما مربوط به دوره فراهخامنشی است.»

به گفته وی اکنون تخته سنگ در وضعیت بدی قرار گرفته است و ترک‌های عمیقی روی آن دیده می‌شود و در صورتی که به سرعت مرمت نشود، امکان تخریب نقش وجود دارد.

جعفری یاد‌آور شد که نقش برجسته‌های فراهخامنشی از جمله آثاری هستند که به ندرت یافت می‌شوند و مشابه نقش این سوارکار در تمام استان فارس تا کنون دیده نشده است.

بررسی و شناسایی محوطه باستانی پشت سد سلمان فارسی منجر به کشف شهری از دوره فراهخامنشی و ساسانی به وسعت 350 هکتار شده است که در آبگیری این سد غرق می‌شود.

در حالی که کمتر از سه روز کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه باستانی آغاز شده است اما باستان‌شناسان دریافتند تمام عناصر شهری از قلعه تا آتشکده، خانه های مسکونی و بازار در این محوطه باستانی وجود دارند.

کد خبر 21397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز