یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو کلیه و کبد دختر 15 ساله دزفولی که دچار مرگ مغزی شده بود، امروز(یک‌شنبه) در اتاق عمل پیوند اعضای بیمارستان گلستان اهواز به بیماران نیازمند اهدا شد.

اهدا عضو

دکتر عباس چنانه، مدیر دفتر هماهنگی پیوند اعضا بیمارستان گلستان اهواز، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این دومین مورد مرگ مغزی و رضایت برای اهداء عضو از شهرستان دزفول در روزهای گذشته است که مورد اول به دلیل شدت جراحات به کلیه‌ها و هم‌چنین چرب بودن کبد، موفق به اهدا نشد.

وی پیوند اعضا را امری مهم و انسان‌دوستانه برشمرد و ترویج فرهنگ اهدا را بیش از پیش و به نحو مطلوب از رسانه‌های استانی خواستار شد.

چنانه از مسئولان محلی و افراد صاحب‌نظر در شهرستان‌های استان خوزستان خواست تا در محل سکونت خود اقدام به ترویج و تبلیغ این فرهنگ انسان‌دوستانه نمایند.

وی تاکید کرد: هنگامی که مرگ مغزی برای فردی اتفاق می‌افتد، اطرافیان خانواده متوفی، باید خانواده وی را به اهدای عضو تشویق و راهنمایی کنند.

وی افزود: ترویج فرهنگ پیوند اعضا به معنی آگاهی دادن به مردم در این رابطه است. بدین معنی که مردم باید بدانند بیمار مرگ مغزی کاملا با بیمارانی که در کُما هستند متفاوتند و در بیماران مرگ مغزی به دلیل از کار افتادن ساقه مغز فرد، هیچ‌گونه امیدی به بازگشت مجدد حیات وی نیست.

مدیر دفتر هماهنگی پیوند اعضا بیمارستان گلستان اهواز گفت: تعداد بسیاری از بیماران دیالیزی وجود دارند که کلیه‌های آنان از بین رفته و برای ادامه زندگی عادی خود با مشکل مواجه‌اند و هفته‌ای سه نوبت دیالیز می‌کنند و برای بهبودی خود، نیاز مبرم به پیوند کلیه دارند.

چنانه افزود: هم‌چنین بیماری‌های متعددی منجر به از کار افتادن کبد برخی افراد می‌شود که درمان قطعی این بیماران نیز تنها پیوند کبد است.

وی گفت: تیم فراهم‌آوری و پیوند اعضا مستقر در بیمارستان گلستان اهواز، یک تیم فوق تخصصی متشکل از فوق تخصص‌های گروه نفرولوژی، گروه بیهوشی، گروه داخلی، گروه قلب، گروه جراحی عروق و فوق تخصص‌های جراحی کبد است، هم‌چنین تلاش هماهنگ‌کننده‌های پیوند اعضا، پرستاران بخش‌های ویژه، کارکنان اتاق عمل و کارکنان آزمایشگاه و همکاران روابط عمومی در پوشش خبرها، تیم حدود چهل نفره‌ای را برای انجام یک پیوند تشکیل می‌دهد.

مدیر دفتر هماهنگی پیوند اعضا بیمارستان گلستان اهواز ادامه داد: بیمار مشکوک به مرگ مغزی در ابتدا توسط متخصصین مغز و اعصاب و با انجام آزمایش تی.سی.دی( T.C.D ) که بیانگر جریان خون در عروق مغزی است، مورد بررسی قرار می‌گیرد که این وسیله، دستگاهی کاملا فوق تخصصی بوده و دقت بسیار بالایی دارد و تاییدکننده مرگ مغزی است.

وی افزود: پس از آن، تیم فوق تخصصی بیهوشی که مرکب از سه تن از فوق تخصص‌های بیهوشی است، به صورت جداگانه و با انجام معاینات بالینی، مرگ مغزی بیمار را بررسی می‌کنند و در صورت احراز مرگ مغزی، آن را تایید می‌نمایند. سپس تیم پزشکی قانونی که مرکب از دو نفر پزشک قانونی است، بیمار را معاینه کرده و مورد بررسی قرار می‌دهند که در صورت تایید نهایی مرگ مغزی، اقدامات لازم برای اهدا عضو توسط دفتر هماهنگی پیوند اعضا آغاز می‌شود.

چنانه تصریح کرد: گفت‌وگوهای کارشناسان هماهنگی پیوند اعضا در جلب رضایت خانواده متوفی، نقش بسزایی دارد و پس از قطعی شدن پیوند، نقش رسانه‌ها و روابط عمومی برای تلاش برای ترویج فرهنگ پیوند اعضا بسیار مهم است.

وی در مورد نحوه شناسایی بیماران نیازمند به پیوند عضو گفت: این بیماران توسط فوق تخصص‌های نفرولوژی و فوق تخصص‌های کبد به ما معرفی و پس از انجام سونوگرافی و دیگر آزمایش‌های لازم، در لیست انتظار دریافت پیوند عضو قرار می‌گیرند.

مدیر دفتر هماهنگی پیوند اعضا بیمارستان گلستان اهواز یادآور شد: البته تنها بیمارانی که با دهنده عضو از نظر گروه خونی و آزمایش‌های بافتی سازگاری داشته باشند قادر به دریافت عضو هستند.

وی ادامه داد: افرادی که در لیست انتظار قرار می‌گیرند باید نسبت به انجام آزمایش‌های مربوطه و به روز نمودن این آزمایش‌ها اقدام نمایند چرا که فرآیند اهدای عضو فرایندی سریع است و متقاضیان دریافت عضوی که در پرونده آنها آزمایش به روز وجود نداشته باشد کاندیدای مناسبی برای پیوند عضو نیستند و انجام آزمایش‌های به موقع برای قرار گرفتن در لیست انتظار ضروری است.

چنانه در پاسخ به این سوال که چه مانعی موجب عدم جلب بالای رضایت به پیوند عضو در استان خوزستان می‌شود؟ توضیح داد: اعتقادات قومی و محلی، عدم آگاهی لازم پیرامون مرگ مغزی و مزایای پیوند عضو و هم‌چنین عدم ترویج مناسب فرهنگ اهدا عضو؛ سه مانع عمده بر سر این راه به شمار می‌آیند.

وی بیان کرد: تمام هزینه‌های بستری بیماران مرگ مغزی که بستگان آنان به اهدا عضو رضایت می‌دهند، رایگان است.

مدیر دفتر هماهنگی پیوند اعضا بیمارستان گلستان اهواز گفت: این دفتر در روزهای غیرتعطیل و در زمان اداری آماده ثبت نام از متقاضیان اهدا عضو است و شماره تلفن 3743044-0611 آماده راهنمایی این عزیزان است.

کد خبر 213828
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز