همشهری آنلاین: بخش قزاقی خط‌ آهن قزاقستان ـ ترکمنستان ـ ایران دقایقی پیش در منطقه «بولوشاک» در نزدیکی مرز قزاقستان و ترکمنستان با حضور رؤسای جمهوری و مقامات عالی‌رتبه دو کشور افتتاح شد

بخش قزاقی خط ‌آهن قزاقستان ـ ترکمنستان ـ ایران افتتاح شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد، «نورسلطان نظربایف» و «قربانقلی بردی‏ محمداف» رؤسای جمهور قزاقستان و ترکمنستان در ایستگاه مرزی بولوشاک (قزاقستان) و «سرحدیاکا» (ترکمنستان) حاضر شدند و اولین قطار از این خط جدید بین‏‌المللی تردد خود را آغاز کرد.

رئیس جمهور قزاقستان در مراسم افتتاحیه خط‌ آهن مذکور ضمن تأکید بر اهمیت آن، اعلام کرد که با راه‌اندازی این خط ریلی بین‏‌المللی کشورهای قزاقستان و ترکمنستان از طریق ایران به بنادر اصلی اقیانوس دسترسی پیدا خواهند کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان نیز که به منظور حضور در مراسم مذکور روز گذشته به «آستانه» پایتخت کشور قزاقستان سفر کرده است، امروز در مراسم افتتاحیه خط‌آهن مذکور اظهار داشت که با راه‏‌اندازی این خط ریلی بین‏‌المللی نزدیکترین فرصت برای دستیابی به خلیج فارس فراهم خواهد شد.

وی افزود: این خط‌آهن نه تنها برای کشورهای ذی‌نفع بلکه برای سایر کشورها نیز از اهمیت فرامنطقه‌‏ای برخوردار است.

بخش قزاقستانی خط‌آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران 146 کیلومتر بوده و عملیات اجرایی آن در تاریخ 30 سپتامبر سال 2009 از منطقه «ژان‌اوزن» تا منطقه «بولوشاک» آغاز شد و دولت قزاقستان برای ساخت آن 65 میلیارد «تنگه» (واحد پول قزاقستان) هزینه کرده است.

علت اصلی عدم راه‌اندازی خط‌آهن بین ترکمنستان و ایران، ناتمام ماندن سهم ترکمنستانی آن است که از منطقه «برکت» ترکمنستان تا منطقه «اترک-گرگان» در مرز با ایران به طول 256 کیلومتر ادامه دارد.

در حال حاضر شرکت‌های ملی ترکمنستان با جذب پیمانکاران خارجی در حال احداث این قسمت می‌باشند.

در این زمینه رئیس جمهور ترکمنستان چندی پیش فرمان جدیدی را صادر کرد که به موجب آن سهم ترکمنستانی راه‌آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان با جذب پیمانکاران داخلی و خارجی باید تا دسامبر سال 2014 تکمیل شده و به بهره‏‌برداری برسد.

با راه‌‏اندازی فاز اول این خط‌آهن قرار است سالانه 3 الی 5 میلیون تن کالا و در فازهای بعدی نیز سالانه 10 الی 12 میلیون تن محموله جابجا شود.

کارشناسان بخش حمل‌و‌نقل بین‌المللی معتقدند که با راه‌اندازی این خط‌ آهن، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل‌‌ونقل بین‌المللی کشورهای همسود تا خلیج فارس و اروپا کاسته می‌شود.

از سوی دیگر، با احداث82 کیلومتر راه‌آهن، شبکه ریلی کشورمان از مرز «اینچه برون» (ناحیه «اترک» در شمال گرگان) به راه‌آهن ترکمنستان و سپس قزاقستان متصل می‏‌شود.

موافقت‌نامه اولیه احداث این خط‌آهن، در اردیبهشت 1386 در شهر «ترکمنباشی» بین رؤسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید و بیانیه مشترک صادره توسط سران 3 کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در حاشیه اجلاس رؤسای جمهور حاشیه دریای خزر که در مهر 1386 در تهران برگزار شد، موافقت‌نامه نهایی احداث این مسیر ریلی را تثبیت کرد.

بخش ایرانی خط‌ آهن قزاقستان ـ ترکمنستان ـ ایران بزودی افتتاح می شود

از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکیست که ساخت راه‌آهن ایران، ترکمنستان در محدوده گلستان به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی «خاتم‌الانبیاء» قبلا در بازدید از روند اجرای این طرح در گرگان گفت: مهمترین برجستگی این طرح بزرگ ملی، رکورد زمانی آن است به طوری که 70 کیلومتر ریل‌گذاری، زیرسازی کل راه، احداث 185 پل و 6 پل بزرگ روگذر برای خودرو و زیرگذر برای قطار، فقط در مدت 10 ماه انجام شده‏‌ است.

سردار «عبداللهی» اعتبار اختصاص‌یافته برای این کار را 140 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: قرارگاه خاتم‌الانبیاء که پیمانکار این پروژه است مبلغ بیشتری برای اتمام کار در موعد مقرر هزینه کرده است.

وی گفت: اکنون 97 درصد از کل طرح انجام شده است و بزودی این طرح بزرگ افتتاح خواهد شد.

ساخت این خط‌آهن اوایل سال گذشته از بندر ترکمن شروع شد و با 70 کیلومتر ریل‌گذاری مستقیم به ایستگاه راه‌آهن در دست احداث «اینچه برون» رسید.

هدف از اجرای این طرح اتصال کشورهای آسیای مرکزی به خلیج فارس از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران و حمل‌ونقل بار و مسافر است.

کل مسیر این راه‌آهن در 3 کشور یادشده 960 کیلومتر است که از منطقه ژان‌اوزن در کشور قزاقستان آغاز می‌شود و پس از عبور از کشور ترکمنستان و رسیدن به محدوده اترک در خاک ایران از اینچه برون به ایستگاه گرگان متصل خواهد شد

کد خبر 213819
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز