پرسپولیس در شرایطی قهرمانی جام حذفی را از دست داد که پس از شکست در فینال مقابل سپاهان به‌عنوان یک تیم ‌«ناکام» از آن یاد شد.

پرسپولیس - گل محمدی

جام حذفی به‌عنوان آخرین امید مجموعه پرسپولیس برای موفقیت در یک فصل فوتبالی به حساب می‌آمد و از دست‌رفتن این جام انتقادهای بسیاری را برانگیخت؛گرچه محمد رویانیان و یحیی گل‌محمدی بعد از تحمل انتقادها معقتدند که اگر در ضربات پنالتی مقابل سپاهان به پیروزی می‌رسیدند اکنون از پرسپولیس به عنوان یک تیم موفق یاد می‌شد.

با نگاهی به عملکرد این تیم در یک فصل فوتبالی می‌توان دریافت که این تیم ناکام بوده است؛ این موضوعی است که محمد زادمهر، کارشناس فوتبال و یکی از بازیکنان قدیمی پرسپولیس تأیید می‌کند. زادمهر در این رابطه می‌گوید: «این همه طرفدار و علاقه‌مند به پرسپولیس وقتی در یک روز غیرتعطیل به ورزشگاه می‌روند و بازی تیم‌شان را تماشا می‌کنند، من به‌خودم می‌بالم. فکر می‌کنم در کشورهای اروپایی هم در روز غیرتعطیل این همه تماشاگر به استادیوم نمی‌رود. اما وقتی یک تیم می‌بازد، یک فرد مقصر نیست و علت این شکست و ناکامی را باید در کل تیم جست‌وجو کرد. البته در ارزیابی ناکامی پرسپولیس باید منطقی بود و احساسات را کنار گذاشت و نکات مثبت و منفی را بررسی کرد و به نتیجه رسید».

او معتقد است که در مورد وضعیت پرسپولیس باید راهکار مناسبی درنظر گرفت و تشکیل «اتاق فکر» برای برون‌رفت از این وضعیت را لازم می‌داند. این کارشناس فوتبال عنوان می‌کند: «ما وقتی به مجموعه باشگاه پرسپولیس نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که این باشگاه در بخش تیم‌های پایه، تأسیس دانشگاهی به نام پرسپولیس، کانون پیشکسوتان و کارهایی از این دست خوب عمل کرده است اما در بحث تیم فوتبال بزرگسالان باید کارهای جدی‌ای صورت بگیرد. همانطور که گفتم در مورد تیم فوتبال بزرگسالان نباید تصمیم احساسی گرفت و به‌نظر من، یک اتاق فکر باید تشکیل شود و کار را پیش ببرد، البته نه در حد این جلساتی که گاهی برگزار می‌کنند و به جایی هم نمی‌رسد. این اتاق فکر باید به نتایج خوبی برسد و تیم فوتبال را به جایگاه مناسبی برساند».

حسین کلانی، مهاجم اسبق پرسپولیس اما معتقد است که انتقاد از پرسپولیس بی‌مورد است. عضو کانون پیشکسوتان پرسپولیس می‌گوید: «باشگاه پرسپولیس به‌خاطر شرایط خاص، طرفدارانش و... بیشتر توی چشم است و همه از این تیم، پیروزی می‌خواهند. به همین دلیل وقتی تیم می‌بازد، انتقاد از این تیم هم زیاد می‌شود. به‌نظر من، باشگاه پرسپولیس باید روی زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کرده و بدین شکل پشتوانه‌سازی کند.

ما به لحظه‌ها فکر می‌کنیم و دیگر به این فکر نمی‌کنیم که این بُرد و باخت‌ها یک هفته بعد خاطره می‌شوند اما پشتوانه‌سازی برای باشگاه می‌ماند. هیچ‌وقت هم فکر نمی‌کنیم که شکست پلی به سوی پیروزی است». او اضافه می‌کند: «متأسفانه هیأت‌مدیره باشگاه اظهارنظرهای عجیبی کردند. اصلا اعضای هیأت مدیره می‌توانند درباره مسائل فنی نظر بدهند؟ باشگاه پرسپولیس درست است که دولتی و زیرنظر وزارت ورزش و جوانان است اما واقعیت این است که پرسپولیس به مردم تعلق دارد. پرسپولیس هر چه دارد از مردم دارد. برای همین هیچ‌یک از اعضای هیأت مدیره نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد و بخواهد که یک نفر استعفا کند».

در حالی که کلانی تصمیمات مدیریت باشگاه پرسپولیس را درست عنوان می‌کند و بر این باور است که کارهای صورت‌گرفته در ماه‌های گذشته به سود این تیم خواهد بود، جعفر کاشانی چنین نظری ندارد. او که یکی دیگر از قدیمی‌های پرسپولیس است در این رابطه عنوان می‌کند: «امیدوارم این اتفاقاتی که در تیم پرسپولیس افتاده، با توجه به اینکه مسئولان به‌دنبال ساخت یک باشگاه واقعی هستند، نتیجه بدهد اما رسیدن به یک باشگاه واقعی زمانبر است و این امر زمانی تحقق پیدا می‌کند که جایگاه ورزش قهرمانی مشخص شود و همه کارهای باشگاه در بخش خصوصی صورت بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد، آن‌وقت هدف‌ها مشخص می‌شود و همه سعی می‌کنند بهترین روش را برای رسیدن به اهداف خود داشته باشند».

پتانسیل مربی

یحیی گل‌محمدی که از آذرماه گذشته با تجربه اندک در مربیگری عهده‌دار کادرفنی پرسپولیس شد، برخلاف منتقدان بسیارش معتقد است که نتایج قابل‌قبولی در پرسپولیس گرفته است. او نتایج به‌دست‌آمده در دوران مربیگری‌اش را در روزهای پس از شکست مقابل سپاهان یادآور شد و گفت که بهتر از ژوزه نتیجه گرفته است. اکنون این پرسش مطرح است که آیا گل‌محمدی در پرسپولیس موفق بوده یا خیر؟ ناصر محمدخانی، مربی سابق پرسپولیس برای رسیدن به نتیجه مناسب به مسابقه فینال جام حذفی اشاره می‌کند و می‌گوید: «نتیجه بازی فینال جام حذفی با سپاهان خیلی بد بود. پرسپولیس می‌توانست پیروز شود.

بازیکنان پرسپولیس در جریان مسابقه

دو بار از حریف پیش افتادند؛ یعنی می‌توانستند برنده بازی باشند ولی هر بار سپاهانی‌ها نتیجه را به تساوی کشاندند. متأسفانه پرسپولیس مشکلات زیادی دارد و این تیم می‌توانست در بازی فینال بهتر عمل کند. بازیکنان می‌توانستند بازی را در مرکز زمین نگه دارند. تیم‌هایی هستند که 10دقیقه اول مسابقه یک گل می‌زنند و 80 دقیقه این گل را نگه می‌دارند. اما دفاع پرسپولیس به قدری ضعیف بود که از گل زده نمی‌توانست به خوبی نگهداری کند.

مشکل پرسپولیس این است که دفاع باز بازی می‌کند و فاصله بین خطوط زیاد و برگشت‌ها خیلی ضعیف است؛ مثلا بازیکن سانتر می‌کند (معلوم نیست توپش به کجا می‌رود) اما نمی‌تواند به خوبی برگردد و به خط میانی و دفاع انسجام ببخشد یا اینکه بازیکن نمی‌تواند پشت دفاع را خوب پوشش دهد. البته پرسپولیس در طول فصل هم همینطور بوده؛ یعنی به سختی گل می‌زند و به راحتی هم گل دریافت می‌کند». او اشاره مستقیم به یحیی گل‌محمدی نمی‌کند، درحالی‌که زادمهر تأکید می‌کند: «گل‌محمدی در پرسپولیس تلاش کرده و زحمت خود را کشیده اما پتانسیل گل‌محمدی همین است. حالا او مشاورهایی داشته و کارهایی انجام داده، چیزهایی در ذهن خودش بوده، استقلال کاری هم داشته ولی به‌نظر من، نباید از او توقع بیشتری داشت».

حسین کلانی اما حمایت همه‌جانبه‌ای از مربیگری گل‌محمدی می‌کند. این عضو باشگاه پرسپولیس می‌گوید: «ما نباید در مورد یک ناکامی، عجولانه قضاوت کنیم. اگر قرار باشد که ما با کوچک‌ترین اشتباهی بخواهیم زحمت‌های بقیه را درنظر نگیریم، درست نیست. باخت به سپاهان یک اتفاق ساده بود و این پیروزی و شکست در هر فینالی اتفاق می‌افتد و یک تیم هم بازنده می‌شود. البته من تا حدودی بی‌انگیزگی بازیکنان را در شکست پرسپولیس دخیل می‌دانم و گرچه خودم را یک کارشناس فنی فوتبال نمی‌دانم اما این بی‌انگیزگی بازیکنان اتفاقی بود که رخ داد. نکته اینجاست که پرسپولیس در طول این فصل با نتایجی که گرفته تا رده‌های پایین جدول هم سقوط کرده؛ طوری که خیلی‌ها فکر می‌کردند این تیم به لیگ دسته اول کشور سقوط می‌کند اما تیم نتیجه گرفت و حتی به رده پنجم و ششم هم صعود کرد. در واقع پرسپولیس توانست با گل‌محمدی نتیجه خوبی بگیرد و به جایگاه مناسبی در لیگ برتر برسد».

ژوزه مقصر بود یا گل‌محمدی ؟

مانوئل ژوزه، مرد پرتغالی یک هفته پیش از آغاز لیگ برتر سرمربی پرسپولیس شد. او زمانی به پرسپولیس آمد که این باشگاه بازیکنان مورد نظر خود را در فصل نقل و انتقالات گرفته بود و مانوئل بدون شناخت از فوتبال ایران و انتخاب بازیکنان پا به لیگ برتر گذاشت. محمدزادمهر با اشاره به این موضوع می‌گوید: «اول بازیکنان انتخاب شدند و بعد مربی آوردند. خود اینها مشکل است و باید بررسی شود. مثلا خود آقای ژوزه روی فوتبال ایران و بازیکنان پرسپولیس شناخت نداشت و البته بازیکنانی هم که برای پرسپولیس انتخاب شدند، همگی بزرگ بودند، اما به‌اصطلاح جنس بازیکن جور نبود. مثلا پرسپولیس در میانه فصل متوجه شد که هافبک دفاعی ندارد. اگر از اول فصل این موضوع را متوجه می‌شدند، قطعا وضعیت پرسپولیس امروز خیلی بهتر از اینها بود.

مانوئل ژوزه هم وقتی آمد در یک عمل انجام‌شده قرار گرفت و کاری از دستش ساخته نبود. یک تیم به او دادند و ژوزه بدون شناخت باید با پرسپولیس نتیجه می‌گرفت». او ادامه می‌دهد: «الان کرانچار مربی خوبی در فوتبال ایران به حساب می‌آید چون چند فصلی در فوتبال ایران بوده و شناخت خوبی از تیم‌ها و بازیکنان دارد. می‌بینید که نتیجه هم می‌گیرد. پرسپولیس در سال‌های اخیر اشتباهات زیادی داشته. اگر زمانی که کرانچار با پرسپولیس در لیگ، سوم شد او را نگه می‌داشتند امروز نتیجه می‌گرفتند اما او را برکنار و با یک تصمیم احساسی اوضاع این تیم را بدتر کردند؛ اتفاقی که در مورد ژوزه هم افتاد و او بدون اینکه عیار خودش را نشان دهد از پرسپولیس رفت». این در حالی است که حسین کلانی دلیل ناکامی پرسپولیس را حضور ژوزه روی نیمکت این تیم عنوان می‌کند. او معتقد است: «متأسفانه پرسپولیس در شروع این فصل به‌دلیل جذب ژوزه نتوانست کار خاصی انجام دهد. این مربی شناخت کافی از وضعیت باشگاه و بازیکنان ایرانی نداشت. او به اینجا آمد و زیربنای فوتبال پرسپولیس را خراب کرد.

متأسفانه لطماتی که این مربی به پرسپولیس زد، به‌نظر من در تاریخ باشگاه در هیچ دوره‌ای اتفاق نیفتاده بود». کلانی اضافه می‌کند: «بعد از ژوزه هم کار را به مربی جوانی چون یحیی گل‌محمدی سپردند و به‌دلیل خساراتی که به پرسپولیس وارد شده بود، او سعی کرد تا حدی جبران کند. متأسفانه مانوئل هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ روحی ضربه محکمی به پرسپولیس زد اما گل‌محمدی تا حدودی خسارت به پرسپولیس را جبران کرد.» از سوی دیگر ناصر محمدخانی دلیل ناکامی این تیم را نه متوجه مانوئل می‌داند و نه گل‌محمدی. او می‌گوید: «در باخت همه مقصر هستند و در پیروزی هم همه دخیل هستند اما مشکلات سال‌های اخیر پرسپولیس تغییر و تحولات بوده چون تا تیم می‌آید به انسجام درستی برسد، تغییرات در بخش مدیریت، کادرفنی و بازیکنان صورت می‌گیرد. پرسپولیس در لیگ برتر عملکرد خوبی نداشت، ضعیف بود و دلیل آن را تغییر و تحولات زیاد در این باشگاه می‌دانم. حال فرقی نمی‌کند که این تغییرات در مدیریت، کادرفنی یا انتقال بازیکن بوده؛ زیرا در هر سه بخش تغییرات بسیاری وجود داشته و نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ مثلا بازیکنان جدید و مربی خارجی تا بیایند خودشان را در تیم پیدا کنند، زمان می‌برد.

البته به‌نظر من، کم‌کاری برخی از بازیکنان را هم نمی‌شود لحاظ نکرد. اگر در هر بخشی هر فرد کار خودش را به خوبی انجام می‌داد، قطعا پرسپولیس در لیگ برتر نتیجه گرفته بود. حتی در لیگ می‌توانست سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را بگیرد و استرس گرفتن سهمیه در جام حذفی را هم نداشته باشد». از دست دادن سهمیه لیگ قهرمانان آسیا یکی از هدف‌های از دست رفته پرسپولیس به حساب می‌آید. جالب اینکه پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات با هزینه میلیاردی بازیکنان بزرگی مثل کریم انصاری‌فرد و محمد قاضی را به خدمت گرفت اما ستاره‌های این تیم نتوانستند موفقیتی برای این تیم به ارمغان بیاورند. زادمهر معتقد است که پرسپولیس در گذشته تیمی هجومی بوده ولی امروزه چنین وضعیتی ندارد. او می‌گوید: «یکی از خصوصیات پرسپولیس در گذشته این بوده که حمله می‌کرده، گل می‌زده و به همین دلیل پرطرفدار شده. تیم‌های بزرگی چون بارسلونا، رئال مادرید، چلسی و منچستریونایتد هم به‌دلیل بازی تهاجمی‌شان طرفداران بسیاری دارند؛ بنابراین ما امروز باید با بازی تهاجمی بتوانیم امتیازات را از آن خود کنیم.»

 

کد خبر 213725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز