همشهری آنلاین: در پی اعلام تمایل امریکا برای حفظ ۹ پایگاه نظامی در افغانستان، گروه شبه‌نظامی طالبان می‌گوید امریکا به دنبال اشغال همیشگی آن کشور است.

طالبان

به گزارش شبکه پرس تی وی، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در بیانیه‌ای که به صورت ایمیل منتشر شد گفت طالبان اجازه نخواهد داد که امریکا و هم‌پیمانان این کشور حضور دائمی در افغانستان داشته باشند.

این در حالی است که حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، روز پنج‌شنبه (۱۹ اردیبهشت، ۹ مه) اعلام کرد که امریکا خواهان حفظ ۹ پایگاه نظامی در آن کشور است.

سخنگوی طالبان گفت که این اظهارات حامد کرزی نشان‌دهنده آن است که کابل و واشنگتن سعی دارند ملت افغانستان را از دست یافتن به استقلال سیاسی محروم کنند.

ذبیح‌الله مهاجر تاکید کرد: «مردم افغانستان خواهان افغانستانی مستقل هستند. ما هرگز بر سر استقلال خود هیچ معامله‌ای نمی‌کنیم.»

سخنگوی طالبان با بیان این که حضور نظامیان خارجی موجب تشدید جنگ کنونی در افغانستان شده است افزود: «هر چه اشغال‌گران زمان بیشتری در افغانستان حضور داشته باشند، رسیدن به صلح در این کشور طولانی‌تر خواهد بود.»

حامد کرزی روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود گفت که امریکا خواهان حفظ ۹ پایگاه نظامی در شهرهایی همچون کابل، مزار شریف، جلال آباد و گردیز در نزدیکی مرز پاکستان است.

حامد کرزی نخستین بار در سال ۲۰۱۱ تائید کرد دولت اوباما درخواست حضور دائمی پایگاه نظامی امریکایی در افغانستان را مطرح کرده است.

امریکا و هم‌پیمانان این کشور سال ۲۰۱۱ به بهانه جنگ علیه ترور به افغانستان حمله کردند. اگر چه حمله امریکا به افغانستان موجب سرنگوی رژیم طالبان شد، اما با وجود حضور هزاران نظامی خارجی این کشور همچنان شاهد ناامنی است.

کد خبر 213693
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز