شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم در پایه ششم ابتدایی که با شتابزدگی ایجاد شد ‌همه کار کرد؛‌ معلمان دوره راهنمایی، نیروهای شرکتی فوق دپیلم، سرباز معلم و... را به‌کار گرفت ولی این معضل اکنون نمایان‌تر شده است.

مشکل کمبود معلم ابتدایی سال گذشته اما در پایتخت نمود بیشتری داشت، ‌زیرا انتقال معلمان به شهر تهران ممنوع است و آموزش و پرورش برای جبران معلم در این دوره افزون بر راهکاری‌های ذکر شده باید ممنوعیت نقل و انتقال به شهر تهران را نیز به نوعی حل می‌کرد.برای دور زدن ممنوعیت نقل و انتقال معلمان به شهر تهران، اعلام شد شرط انتقال به شهر تهران تدریس در دوره ابتدایی به‌ویژه پایه ششم است. ابتدا معلمان متقاضی به آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران منتقل و از آنجا به شهر تهران منتقل شدند.سال گذشته حدود 38هزار کلاس پایه ششم ابتدایی در دبستان‌ها تشکیل شد. برخی از معلمان دوره راهنمایی هم به نوعی مجبور به تدریس در دوره ابتدایی شدند.

البته وزیر آموزش و پرورش سال گذشته تأکید کرد که هیچ معلمی از دوره راهنمایی به اجبار به دوره ابتدایی منتقل نمی‌شود.به هر روی سال تحصیلی 92-91 پایه ششم ابتدایی پس از گذشت ‌ 40سال مجددا با استناد به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تشکیل شد و مسئولان این دستگاه سعی کردند به هر ترتیبی شده، حتی به‌کارگیری نیروهایی که تجربه تدریس نداشتند، این کار را به نام خود ثبت کنند. اکنون در واپسین روزهای سال تحصیلی 92-91، کمبود معلم بیش از گذشته نمایان شده است.کمبود معلم ابتدایی در آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران به حدی است که رحیم زمانی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران به فارس اعلام کرد که برای سال تحصیلی آینده در دوره ابتدایی به حدود 2هزار معلم نیاز داریم.

انتقال شتابزده نیروها

سال گذشته شرط انتقال معلمان به تهران ‌تدریس در پایه ششم ابتدایی اعلام شد. معلمان مجبور شدند برای انتقال به تهران درخواست تدریس در دوره ابتدایی بدهند ولی اکنون بسیاری از آنها خواستار تدریس در دوره‌ پیش از انتقال خود هستند. همچنین برای جبران کمبود نیروهای آموزشی در دوره ابتدایی از بازنشستگان فرهنگی دعوت به همکاری شده است. برخی آموزشیاران نهضت سوادآموزی که در آزمون استخدامی پذیرفته شده بودند نیز پس از انتقال به مناطق حاشیه‌ای آموزش و پرورش مانند منطقه 8 به شهرستان‌های استان تهران مثل بومهن فرستاده شدند.

یکی از این معلمان به همشهری گفت: سال گذشته حکم گرفتیم اما از ما 5 سال تعهد خدمت گرفتند، شیفت عصر تدریس می‌کنیم، ساکن تهران هستیم و شب‌ها ساعت 9شب به خانه برمی‌گردیم. وی افزود: به ما گفتند فرقی نمی‌کند دانش‌آموخته چه رشته‌ای هستید، مهم این است که کمبود معلم را جبران کنید و کلاس بدون معلم نماند، اکنون در دوره ابتدایی تدریس می‌کنیم و سرویس آمد و شد مرتبی نداریم. به هر روی نخستین سال تشکیل پایه ششم ابتدایی تجربه شد. آموزش و پرورش به‌طور شتابزده، با وجود کمبود معلم و فضای آموزشی در دبستان‌ها کلاس ششم تشکیل شد.

کتاب‌های درسی این پایه بدون رعایت ضوابط نیم قرن گذشته و بدون طی دوره آزمایشی تالیف و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت و... پایه ششم ابتدایی به گفته مسئولان آموزش و پرورش اهمیت خاصی در نظام آموزش و پرورش دارد ولی شواهد نشان می‌دهد تنها ایجاد پایه ششم ابتدایی به لحاظ شکلی مطرح بود و کیفیت چندان مطرح نبوده است. مشکلات دوره ابتدایی، به‌ویژه پایه ششم بیش از پیش نمایان شده است. مشکل تأمین نیروی انسانی مجرب که بارها وزیر آموزش و پرورش بدان تأکید کرده حل نشده و اکنون مانند غده چرکین سر باز کرده است. کمبود معلم در دوره ابتدایی جدی است، شاید برخی مسئولان همچنان بگویند در آموزش و پرورش نه کمبود معلم داریم و نه مازاد معلم. البته تأمین فضای آموزشی هم مصایب و مشکلات خود را داشت که برخی از آنها همچنان ادامه دارد.

کد خبر 213670
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز