گروه اجتماعی: رئیس پلیس‌راه‌کشور از اجرای طرح پیشگیری از تصادفات عابران پیاده خبر داد.

تصادف

سرهنگ محمدرضا مهماندار که در مراسم سالگرد آغاز هفته ایمنی جاده‌ای در وزارت بهداشت سخن می‌گفت و ایرنا خبر آن را منتشر کرد، در حالی از اجرای این طرح پیشگیری خبر داد که رئیس اورژانس کشور اعلام کرد: 28درصد موارد مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در ایران مربوط به عابران پیاده است.

مهماندار رئیس پلیس‌راه گفت: برنامه‌ریزی جدی برای پیشگیری از تصادفات عابران پیاده از سال گذشته به‌صورت آزمایشی در استان گیلان آغاز شده و امسال این طرح را در استان‌های جنوبی کشور ادامه می‌دهیم.او ادامه داد: در بررسی‌ها مشخص شد، 40 درصد موارد مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در استان گیلان در 3 نقطه 5کیلومتری اتفاق می‌افتاد که در اجرای این طرح این نقاط از نظر مواردی مانند محدودیت سرعت و استقرار امداد و نجات در کنار جاده کنترل می‌شوند.

مهماندار تأکید کرد: طبق آمار در سال گذشته مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات17.7درصد و امسال نیز 5درصد کاهش یافته است. رئیس پلیس راه گفت: 40درصد موارد مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در 53پاسگاه پلیس راه از بین 260پاسگاه اتفاق می‌افتد که این مسئله نشان می‌دهد، ارتقای ایمنی جاده‌ای و خدمات بیمارستانی باید در این نقاط متمرکز شود.

مهماندار تأکید کرد: در طرح‌های تحقیقاتی کاهش مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات، دارای 2 ضعف زیرساختی شامل نداشتن مدلی برای مدیریت واحد و نداشتن مدلی برای قوانین و مقررات کشور هستیم که پرداختن به این امور در دستور کار قرار گرفته است. در سوی دیگر رئیس مرکز فوریت‌ها و حوادث کشور نیز در مراسم دومین سالگرد آغاز دهه ایمنی جاده‌ای گفت: تصادف دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور است و آمار آن به‌حدی بالاست که آمار سالانه آن با آمار کشته‌های زلزله بم برابری می‌کند.

محمد تقی طالبیان با اعلام اینکه 28درصد موارد مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در ایران مربوط به عابران پیاده است، تأکید کرد: این آمار در جهان 22درصد است.رئیس اورژانس کشور ادامه داد: در جهان به ازای هر یکصد هزار نفر 10 تا 30 نفر به‌علت تصادف جان خود را از دست می‌دهند درحالی‌که در ایران این آمار به 30 تا 40مورد مرگ به ازای هر یکصد هزار نفر است. طالبیان گفت: میزان خودروهای کشورهای با درآمد بالا، 50درصد خودروهای کل دنیاست اما مرگ‌ومیر ناشی از تصادف آنها فقط 8درصد است.او ادامه داد: در جهان مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات از نهمین علت به هشتمین علت مرگ‌ومیر تغییر یافته اما در ایران دومین علت مرگ‌ومیر است.

طالبیان گفت: طی این سال‌ها میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در جهان کاهش نیافت زیرا 15درصد به میزان تولید خودرو افزوده شده که این رقم در ایران به 21درصد می‌رسد. رئیس اورژانس کشور، مدیریت و ایمنی راه‌ها، راه‌های ایمن، وسایل نقلیه ایمن دارای ایربگ و ترمز ضد‌قفل و رانندگان را ازجمله عوامل مؤثر در بروز تصادف دانست و اضافه کرد: فعالیت‌های مسئولان کشور نیز روی این چارچوب‌ها متمرکز شده است.

طالبیان ادامه داد: برای کاهش مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات باید روی صدور گواهینامه‌ها دقت بیشتری شود و رانندگان وسایل نقلیه از کلاه و کمربند ایمنی استفاده کنند. او تأکید کرد: میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در جهان یک میلیون و 311هزار نفر در سال است که مقرر شده طی 10سال آینده این رقم به کمتر از یک میلیون نفر کاهش یابد. رئیس اورژانس کشور گفت: در 111کشور جهان ازجمله ایران قوانین مختص استفاده از کمربند ایمنی هنگام رانندگی وجود دارد. در 90 کشور جهان ازجمله ایران از کلاه ایمنی استفاده می‌شود اما تنها 59کشور قوانین مدیریت سرعت شهری دارند که ایران جزو این کشورها نیست.

طالبیان ادامه داد: 50درصد افرادی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، کاربران آسیب پذیر شامل دوچرخه سواران،
موتور سواران و عابران پیاده هستند که امسال در هفته ایمنی راه‌ها به عابران پیاده توجه شده است. او گفت: برای کاهش مرگ‌ومیر عابران پیاده در تصادفات برنامه‌های بلند و کوتاه‌مدت متعددی تدوین شده که آگاهی و هوشیاری به مردم، افزایش احتمال دیده شدن عابران پیاده و تقویت قوانین راهنمایی و رانندگی از برنامه‌های کوتاه‌مدت است.

طالبیان تأکید کرد: ایجاد پل‌های عابر، زیرگذر، میانه‌های برجسته (بلوار عابر پیاده بین جاده‌های شهری)، پیگیری استانداردهای ایمنی خودرو و ایمنی سیستم حمل‌ونقل ازجمله برنامه‌های بلندمدت است. او با اشاره به اینکه آمار تصادفات در کشور از سال84 کاهش داشته، گفت: کاهش حداکثر سرعت مجاز و جدا‌سازی‌ عابران از سایر کاربران ازجمله مداخلات مؤثر در کاهش مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادف به شمار می‌رود.

کد خبر 213668
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز