پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: برناردو برتولوچی به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره فیلم ونیز انتخاب شد.

برتولوچی

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برگزارکنندگان هفتادمین جشنواره فیلم ونیز اعلام کردند، «برناردو برتولوچی» ریاست هیات‌داوران بخش بین‌الملل برای اهدای جایزه‌ی شیر طلا را برعهده خواهد داشت.

این برای دومین‌بار خواهد بود که برتولوچی رئیس هیات‌داوران قدیمی‌ترین فستیوال فیلم دنیا می‌شود. وی پیش از این در سال 1983 نیز این سمت را برعهده داشت.

به گزارش اسکرین دیلی، «آلبرتو باربارا»، رییس جشنواره ونیز درباره این انتخاب گفت: کارگردانان بسیار کمی هستند که مانند برتولوچی همه‌ی عمر خود را عاشقانه وقف سینمای معاصر کرده باشند.

برتولوچی در واکنش به این تصمیم اعلام کرد: با افتخار ریاست هیات داوران هفتادمین جشنواره ونیز را می‌پذیرم. من این فرصت را خواهم داشت که در طول تنها چند روز تعدادی از بهترین آثار دنیای فیلم را ببنیم.

هفتادمین جشنواره فیلم ونیز طی روزهای 28 اوت تا 8 سپتامبر برگزار خواهد شد.

برتولوچی از کارگردانان نئورئالیست ایتالیا به‌شمار می‌رود که با ورود به سینما در چند فیلم دستیار کارگردانان سرشناس ایتالیا، ازجمله «پازولینی» بود. برتولوچی برای فیلم‌های «آخرین تانگو در پاریس» و «آخرین امپراتور» کاندیدای جایزه‌ی اسکار شد.

«برتولوچی» 73 ساله خالق آثار به‌یادماندنی چون «آخرین تانگو در پاریس» و «آخرین امپراتور» است که طی پنج دهه فعالیت سینمایی، حدود 15 فیلم سینمایی ساخته که آثار تحسین‌شده‌ای چون «1900»، «آسمان سرپناه»، «خیالباف‌ها» و «بودای کوچک» از آن جمله‌اند.

وی در سال 1987 با فیلم «آخرین امپراتور» برنده 9 جایزه‌ی اسکار شد که جایزه‌ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را دریافت کرد. این فیلم جایزه‌ بهترین فیلم بافتا و بهترین کارگردانی گلدن کلوب را نیز برای وی به‌ همراه آورد.

برتولوچی که دوبار در سال‌های 1996 و 1981 نامزد نخل طلای کن بود، با فیلم «آخرین امپراتور» جایزه‌ بهترین فیلم خارجی سزار فرانسه و جایزه‌ ویژه‌ هیات داوران جوایز فیلم اروپا را گرفت. این کارگردان سرشناس در سال 1997 یوزپلنگ افتخاری لوکارنو و در سال 2007 شیر طلای افتخاری ونیز را کسب کرد.

برتولوچی که سال 2010 نخل طلای افتخاری جشنواره کن را به پاس یک عمر دستاورد سینمایی کسب کرد، جدیدترین فیلم‌اش با عنوان «من و تو» را در قالب سه‌بعدی با نگاهی به داستان کوتاهی از « نیکولا آمانیتی» نویسنده ایتالیایی ‌ساخته است. داستان فیلم «من و تو» زندگی پسری نوجوان و خواهرش را به تصویر می کشد که معتاد است، پسر با وجود درون گرایی و مسائل خاص‌اش تلاش می کند، حامی خواهرش هم باشد.

 

کد خبر 213413
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز