همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ افغانستان گفت: هزار و 200 بنای تاریخی افغانستان به علت جنگ و بلایای طبیعی در حال نابودی است.

afghanistan

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، مختوم رهین در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: این بناهای تاریخی جزیی از فرهنگ اسلامی و انسانی و نابودی آن ضایعه‌ای برای جهان به ویژه کشورهای مسلمان و همزبان است و در این باره هیچ کشوری به ما کمک نکرد.

وی اضافه کرد: برگزاری همایش‌ها، قدم زدن در لابی هتل‌ها و شعر خواندن‌ها درد بناهای تاریخی ما را علاج نمی‌کند.

حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت: افغان‌ها انتظار داشتند سازمان میراث فرهنگی در بازسازی و مرمت بناهای تاریخی به آنها کمک کند که البته در این زمینه با دوستانمان در میراث فرهنگی صحبت خواهیم کرد تا در حفظ، نگهداری و ثبت آثار و شخصیت ها در یونسکو با کشور افغانستان همکاری کنند.

اسراری وزیر فرهنگ تاجیکستان نیز در این گفتگو گفت: تاجیکستان پذیرفته است سال 2015 در هفتصدمین سالگرد متفکر بزرگ میرسید علی همدانی همایشی برگزار و نام وی را در فهرست یونسکو ثبت کند.

وی افزود: همچنین بنا داریم تا سال 2020 برای حفظ و مرمت بخشی از آثار تاریخی و فرهنگی اقدامات متعددی را انجام دهیم البته در این باره انتظار ما از جمهوری اسلامی ایران این است که در تربیت متخصصان حفظ و مرمت بناهای تاریخی به افغانستان و تاجیکستان کمک کند.

اسراری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را بزرگترین نمایشگاه در جهان دانست که می تواند علاقمندان بیشماری را دور هم جمع کند و استفاده از تجربه ایران را عامل برگزاری نمایشگاه کتاب در تاجیکستان بیان کرد.

حسینی وزیر ارشاد در پایان این گفتگو، برگزاری جشنواره بزرگ آسیایی برای تجلیل از آثار فاخر سینمایی، همکاری های رسانه ای و ایجاد پایگاه مطالعات فرهنگ آسیایی را از مفاد بیانیه پاپانی اجلاس وزرای فرهنگ آسیایی بیان کرد.

کد خبر 213387
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز