چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: جان‌کری در کنفرانس خبری مشترک با همتای روسی خود، گفت‌و‌گو درباره بحران سوریه را مهم‌ترین هدف سفرش به مسکو دانست.

lavrov-kerry

جان کری

ابتدا  سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه صحبت کرد و سپس از جان کری، وزیرامورخارجه آمریکا  دعوت کرد تا صحبت‌های خود را آغاز کند. اما کری پیش از آغاز صحبت‌هایش به کنار لاوروف رفت و مدتی به آرامی درگوشی با همتای روس خود صحبت کرد.  این مسئله برای خبرنگاران جالب توجه به نظر آمد و تعداد زیادی از عکاسان حاضر با دوربین‌های خود این صحنه را ثبت کردند.

به گزارش صدای روسیه، جان کری در آغاز سخنان خود از لاوروف به خاطر استقبال از او تشکر کرد و گفت‌وگوهای انجام شده را کامل و توأم با همکاری برشمرد و گفت: "من امروز نمایش زیبایی را که به مناسبت روز پیروزی روسیه در مسکو برگزار شد، مشاهده کردم. نمایش بسیار زیبایی بود و من نیز افتخار آن‌را داشتم که در این روز در اینجا و در جشن سالگرد آن جنگ وطن‌پرستانه که در آن روس‌های زیادی ایثار و فداکاری کردند، حضور داشته باشم.

این بسیار مهم است که ما در این روز در حالی در اینجا هستیم که به دنبال راه حل برای یک درگیری دیگر هستیم.

روز پیروزی برای همه ما یادآور این مسئله است که باوجود اختلاف‌نظرهای موجود، شرکای متعهد تلاش می‌کنند تا راهی را با یکدیگر بیابند و مسائل را به نتیجه برسانند. در حال حاضر من و لاوروف به‌عنوان وزرای خارجه و همچنین رؤسای جمهور دو کشور، اوباما و پوتین همگی اتفاق نظر داریم که باید جایگزینی برای درگیری‌های دائم پیدا کنیم. من می‌دانم که آینده  روابط دو کشور آمریکا و روسیه از توان بالقوه  فراوانی برخوردار است چراکه باوجود اختلافات، منافع راهبردی ما را با یکدیگر متحد می‌کند. به‌طور خاص می‌توانم بگویم من به‌عنوان رئیس روابط خارجی، رهبری تلاش‌های انجام‌شده در مجلس سنای آمریکا را برای تصویب قانون درباره پیمان خلع سلاح اتمی به‌دست گرفتم. ما آن قانون را  تصویب کردیم و اکنون باید گفت‌و‌گوهای بیشتری درباره آن انجام دهیم تا بتوانیم دنیا را از نظر تسلیحات اتمی، حتی امن‌تر کنیم. علاوه بر این باید بگویم روسیه همکاری‌های فوق العاده‌ای را با ما داشته و دارد که از آن‌جمله می توان به مسئله  افغانستان، سازمان تجارت جهانی، ایران و کره شمالی اشاره کرد. اینها موارد اصلی و حائز اهمیت برای ما هستند.

من می خواهم از سرگئی به خاطر همکاری هایی که با ما در خصوص این موارد داشتند تشکر کنم و می دانم که اوباما نیز از پوتین و مردم روسیه قدردانی می کند.

علاوه بر این، موارد زیادی وجود دارند اما من می‌خواهم روی مسئله‌ای تاکید کنم که سرگئی نیز درباره آن صحبت کرد و آن مسئله سوریه است. این یکی از اصلی‌ترین دلایل سفر من به مسکو بود. آقای لاوروف و من بسیار صحبت کردیم، هم با حضور آقای پوتین و هم به تنهایی با یکدیگر درباره نحوه  همکاری‌هایمان درخصوص مسئله سوریه گفت‌وگو کردیم. می‌خواهم از آقای پوتین به خاطر این‌که مدت زمان زیادی را به گفت‌وگو با ما در این‌خصوص اختصاص داد، تشکر کنم. این  به ما در تعیین نقشه  راه  کمک قابل توجهی می‌کند چراکه آقای پوتین مشخصاً از آقای لاوروف خواست که مستقیماً با من در این‌خصوص همکاری کند و ما نیز تصمیم گرفتیم تا به مواردی که آقای لاوروف هم در صحبت‌های خود به آن اشاره کرد، بپردازیم.

ما معتقد هستیم که استفاده از  بیانیه‌های رسمی ژنو، راهی حائز اهمیت به سوی پایان دادن‌ به خونریزی‌ها در سوریه است اما این نباید تنها در قالب یک تکه کاغذ باشد، نباید یک ابلاغیه  فراموش‌شده درمورد دیپلماسی باشد، بلکه  باید تنها راه دیپلماتیک و نقشه  راه باشد که از طریق آن مردم سوریه بتوانند مسیر خود را به سوی سوریه  جدید پیدا کنند و از طریق آن، خونریزی ها، کشتار و قتل عام‌ها پایان یابند. همچنین این باید دولت سوریه و گروه های مخالف را به سوی یافتن راه حلی سیاسی تشویق نماید. ...

لاوروف و من به توافق رسیدیم ...احتمالاً تا آخر این ماه، به دنبال برگزاری کنفرانسی بین‌المللی برای پیگیری کنفرانس قبلی در ژنو باشیم..."

بنا به گزارش رویترز،وزیر امور خارجه آمریکا سپس در توضیح مواضع کشورش مقابل روسیه گفت: ما در موارد زیادی با هم هم‌عقیده هیستیم. مسائلی مانند ایران، کره شمالی، سوریه، امنیت در خاورمیانه و غیره. اما نمی توانم انکار کنم که در برخی موارد هم با هم اختلاف نظر داریم اما مهم این است که اجازه ندهیم این اختلاف‌های جزئی ما را از رسیدن به هدف بزرگ‌تر بازدارد. ما همگی بر این نکته تأکید داریم که باید مقابل افراطی‌گری ایستاد.

کد خبر 213148
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز