چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: یک روز پس از اینکه وزیر ارشاد اعلام کرد برای بازگشایی خانه سینما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، اسفندیار رحیم‌مشایی گفت که خانه سینما حتما در دولت دهم بازگشایی می‌شود.

 اینکه اطلاعات مشاور رئیس‌جمهوری و رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد درباره بازگشایی خانه سینما از وزیر ارشاد بیشتر است در نوع خود جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد.

رحیم مشایی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره اینکه گفته می‌شود ممکن است بازگشایی خانه سینما به دولت بعدی موکول شود، تاکید کرد: خانه سینما حتما در دولت دهم بازگشایی خواهد شد. نزدیک به دو ساعت قبل از مخابره این خبر، خبر رسید که جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی کشور، مهدی عظیمی میرآبادی معاون فعالیت‌های سینمایی این سازمان را مسئول تشکیل هیأت پیگیری بازگشایی خانه سینما کرده است.

شمقدری در حکمی که به معاونش داده، تصریح کرده با تشکیل هیأت پیگیری خانه سینما نسبت به تسریع در مراحل انجام کار هماهنگی و نظارت لازم را انجام دهید. اما نکته کلیدی حکم رئیس سازمان سینمایی در بند آخر این حکم آمده که خود می‌تواند آغازی مجدد به دعواهای فرسایشی بازگشایی خانه سینما باشد. در حکم شمقدری آمده است: «تاریخ ابلاغ این نامه به معنای آغاز دوره یکماهه‌ای است که در تبصره ماده یک اساسنامه برای قانونی شدن صنوف سینمایی متقاضی برای عضویت در مجمع عمومی مهلت داده است.»

ثبت جداگانه صنوف سینمایی در وزارت ارشاد پس از تعطیلی خانه سینما در دستور کار مدیران سینمایی قرار گرفت. جالب اینکه اکثریت اصنافی که زیر چتر خانه سینما قرار داشتند حاضر به ثبت در وزارت ارشاد نشدند. حالا باتوجه به حکم شمقدری اصناف یک ماه فرصت دارند تا در وزارت ارشاد ثبت قانونی شوند. محمدمهدی عسگرپور مدیر عامل سابق خانه سینما درباره نامه اخیر رئیس سازمان سینمایی به ایسنا می‌گوید: به‌نظر می‌آید که دو عزم درباره خانه سینما وجود دارد. یکی عزم بازشدن خانه سینما تحت هر شرایطی در دولت دهم و دیگری عزم بازنشدن خانه سینما آن هم تحت هر شرایطی.

از خبر بازگشایی خانه سینما تا دیدار با هنرمندان

اما به نظر می رسد ماجرای خانه سینما چه در روزی که تعطیل شد و چه حالا که صحبت از بازگشایی‌اش است، کمتر ماهیتی سینمایی دارد. اسفندیار رحیم‌مشایی پیش از اعلام خبر بازگشایی خانه سینما در دولت دهم نشستی با تعدادی از هنرمندان در دفتر جنبش عدم تعهد برگزار کرد.

اینطور که مهر گزارش داده در این جلسه تعدادی از اعضای اتحادیه تهیه‌کنندگان همچون ضیاء هاشمی، حسین فرحبخش، محسن علی‌اکبری و احمد نجفی به‌همراه هنرمندانی چون افسانه بایگان، فریبا کوثری، مسعود اطیابی و حسین محب‌اهری نیز حضور داشتند. با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری موضوع بازگشایی خانه سینما می‌تواند مورد بهره‌برداری تبلیغاتی قرار گیرد.

دی ماه 1390 که خانه سینما با تصمیم وزارت ارشاد و شورای فرهنگ عمومی تعطیل شد، برخی از چهره‌های سیاسی آن‌را اقدامی کاملا سیاسی خواندند. احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در آن زمان با انتقاد از تصمیم وزارت ارشاد اعلام کرد دولت با بستن خانه سینما اهدافی سیاسی را دنبال می‌کند. حالا با گذشت نزدیک به یک‌سال‌ونیم از آن روزها و در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ورود اسفندیار رحیم‌مشایی به موضوع بازگشایی خانه سینما این گمانه را تقویت می‌بخشد که از این موضوع قرار است استفاده‌ای تبلیغاتی صورت گیرد.

کد خبر 213144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز