چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۱۵
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته در مراسم اختتامیه فاز اول طرح حفاظت از تالاب‌های ایران و امضای سند فاز دوم این طرح، با اعلام اینکه تالاب‌های ایران نیازمند حفاظت ویژه با مدیریت یکپارچه زیست بومی است گفت: بیش از 1000تالاب نیازمند مدیریت ویژه برای حفاظت است.

 محمدجواد محمدی‌زاده افزود: متوسط افزایش دما بین 5/1تا دو درجه در کشور افزایش یافته و درنتیجه دسترسی به منابع محدودتر شده است. در چنین شرایطی محیط‌زیست و زیست‌بوم‌های کشور به‌ویژه تالاب‌ها نیازمند روش مدیریت منطبق با خشکسالی و ریسک است.

وی مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز را راهکاری برای احیا و جلوگیری‌ از خشک شدن زیست‌بوم‌های تالابی کشور عنوان کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست متولی مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز نیست بلکه این سازمان، راهبری نهادها و سازمان‌هایی را برعهده دارد که به‌نحوی در پهنه‌های آبی برنامه دارند و البته در این مدیریت، مشارکت جوامع محلی و تشکل‌های مردم نهاد سهمی اثر‌گذار دارد. به‌عبارت دیگر این مدیریت، مبتنی بر مشارکت ذینفعان و هم‌افزایی دستگاه‌های ذیربط است.

محمدی زاده، مساحت تالاب‌های ثبت شده در سایت رامسر را 1/5 میلیون هکتار اعلام و تصریح کرد: طرح حفاظت از تالاب‌های ایران که با همکاری سازمان ملل طی هشت سال (2005تا 2013) به اجرا درآمد دستاوردهای مهمی داشت. اجرای این طرح در سه حوضه ارومیه، پریشان و شادگان باعث کاهش 50درصد ی آب، کاهش 44درصدی مصرف کود و سم و افزایش راندمان حداقل 20درصدی محصولات کشاورزی شده و از همه مهم‌تر اجرای این طرح با اقبال بالای مردم بومی مواجه شده است.

وی به 24راهکار مصوب هیأت دولت برای احیای ارومیه اشاره کرد وگفت: این راهکارها منطبق با شرایط خشکسالی و ریسک به تصویب رسیده و بالاترین اختیار در این زمینه از طرف قوه مجریه به سازمان محیط‌زیست تفویض شده است. برهمین اساس یک برنامه راه متناسب با شرایط ریسک برای تأمین حقابه ارومیه به تصویب رسیده و نهادهای ذیربط ملزم به تأمین این حقابه شده‌اند. محمدی‌زاده ضمن تأکید بر مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز با مشارکت همه ذینفعان و جوامع بومی تأکید کرد: درمرحله دوم اجرای طرح حفاظت از تالاب‌ها، تجربیات حاصل از فاز اول طرح، برای حفاظت از سایر تالاب‌ها در دستور کار سازمان محیط‌زیست قرار گرفته است.

100میلیارد تومان اعتبار برای تالاب‌ها

وی در بخشی از سخنان خود از اختصاص 100میلیارد تومان برای حفاظت و احیای تالاب‌های 18استان کشور خبر داد و گفت: در اجرای این طرح از فناوری‌های نوین و پشتیبانی پژوهشی دانشگاه‌های بزرگ کشور استفاده می‌شود. به گفته وی تا پایان سال مالی 91 (تیرماه امسال) حداقل 35میلیارد تومان از اعتبار مذکور برای اجرای این طرح جذب می‌شود. علاوه براین، اعتباری معادل همین میزان از محل اعتبارات استانی برای اجرای طرح اختصاص می‌یابد. از محل شورای عطف نیز با هماهنگی وزارت علوم اعتباری معادل 68میلیارد تومان برای مدیریت تالاب‌ها درنظر گرفته شده که ظرف پنج سال آینده باید تأمین شود. محمد جواد محمدی‌زاده که در جمع دست‌اندرکاران طرح حفاظت از تالاب‌های ایران سخن می‌گفت، شمار تالاب‌های دارای اهمیت کشور را 100تالاب عنوان کرد و افزود: از مجموع این تالاب‌ها 32تالاب در کنوانسیون رامسر ثبت شده‌اند که هفت تالاب در معرض خطر جدی هستند.

15تریلیون دلار ارزش تالاب‌های جهان

گری لویس نماینده دفتر عمران ملل متحد در تهران که برای امضای«سند توسعه دستاوردهای طرح حفاظت از تالاب‌ها به سایر تالاب‌های کشور» در مراسم حاضر شده بود، گفت: با امضای این سند متمم، سازمان ملل و دولت جمهوری اسلامی ایران دو رویکرد را در دستور کار قرار می‌دهند؛ نخست اینکه سازمان ملل بر تلاش‌های ایران در حفاظت از محیط‌زیست صحه می‌گذارد و در درجه دوم، سازمان ملل، حمایت از اقدامات مرتبط با حفاظت از محیط‌زیست در ایران را دنبال می‌کند. وی افزود: ایران در طول همکاری مشترک با سازمان ملل در برنامه حفاظت از تالاب‌ها گام‌های مؤثری برای حفاظت از تنوع زیستی و زیست‌بوم‌ها برداشته و تجارب خوبی کسب کرده به‌طوری که این تجارب را می‌توان در اختیار سایر کشورها قرار داد. گری لویس درباره خدمات تالاب‌ها یادآور شد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ارزش مالی و خدماتی تالاب‌ها در سراسر جهان 15تریلیون دلار است. براین اساس، باید تلاش کنیم این نگاه و باور را که معتقد است تالاب‌ها ارزشی ندارند عوض کنیم تا بتوانیم مانع تخریب تالاب‌ها شویم.

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم، ایران را به‌خاطر آنکه در کمربند خشک و نیمه خشک قرار گرفته، بیش از سایر کشورها تهدید می‌کند خاطرنشان کرد: اعمال مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبخیز با رویکرد کنترل روندهای تخریب و بهبود شرایط کنونی تالاب‌ها می‌تواند خطرات ناشی از این تهدید را کاهش دهد.

نماینده سازمان ملل در ایران گفت: اجرای طرح حفاظت از تالاب‌ها در سه تالاب ارومیه، پریشان و شادگان دستاوردهای بسیار مثبتی را در سطح ملی، استانی و محلی درپی داشته است. اما براساس 25سال سابقه کار در سازمان ملل مایلم نکته‌ای را یادآوری کنم و آن اینکه جوامع محلی همواره براین خواسته تأکید می‌کنند که «چیزی را برای ما نخواهید مگر آنکه قبل از انجام آن با ما مشورت و ما را در مدیریت آن سهیم کرده باشید».

کد خبر 213134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز