همشهری آنلاین: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اظهارنظری جدید درباره کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: اگر قانع شوم در شرایط فعلی کشور، حضورم در انتخابات می‌تواند برای نظام و انقلاب مؤثر باشد و به حل مشکلات کمک ‌کند، درنگ نخواهم کرد.

فارس نوشت: آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای ادوار انجمن اسلامی دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی و آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر رهبری انقلاب به عنوان عمود خیمه انقلاب، مسئولیت حفظ انقلاب را بر عهده دارند و باید برای حفظ نظام و انقلاب اسلامی، ایشان را یاری کنیم.

وی در پاسخ به اصرار حاضران برای حضورش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: در سال‌های باقیمانده از عمرم، هیچ هدفی جز حفظ و تقویت انقلاب و نظام اسلامی، مکتب اهل بیت علیهم السلام، اعتلا و پیشرفت ایران ندارم.

هاشمی رفسنجانی متذکر شد که اگر تصمیم به حضور در انتخابات بگیرد، برای خدمت و کمک به حل مشکلات خواهد بود نه اینکه نتیجه معکوس بدهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر قانع شوم در شرایط کنونی حضورم در انتخابات می‌تواند برای نظام و انقلاب اسلامی مفید و مؤثر باشد و به حل مشکلات کمک می‌کند، درنگ نخواهم کرد اما چنانچه احساس کنم این حضور خدای ناکرده مقاومت‌هایی را در پی خواهد داشت که مخلّ وحدت و موجب تشدید اختلافات در کشور بوده و مؤثر نخواهد بود، اقدام نخواهم کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه «جوانان آینده‌سازان کشور هستند»، گفت: شما باید با امید و تلاش، تحصیل، فعالیت‌های سیاسی و تحلیل و نقد و تأمل در امور جامعه، حضور فعال داشته باشید تا بتوانید آینده‌ای روشن برای کشور ترسیم کنید.

هاشمی رفسنجانی در تشریح شرایط و اوضاع کنونی کشور به ویژه در آستانه برگزاری انتخابات گفت: یکی از مشکلات عمده فعالیت‌های سیاسی در کشور، عدم وجود احزاب قوی و ریشه‌دار در جامعه است.

وی ادامه داد: در یک نظام مدعی مردمسالاری دینی، احزاب قوی و شناخته شده می‌توانند با ارائه برنامه‌ها، آموزش و معرفی افراد کارآمد، افکار عمومی را در انتخابات شکل دهند و در صورت پیروزی، بر اساس برنامه‌هایی که ارائه داده‌اند کشور را اداره کنند و اگر نتوانستند به شعارها و برنامه‌های ادعایی خود عمل کنند، نهایتاً مردم از آن حزب و برنامه‌هایش رویگردان خواهند شد ولی اصل نظام و ارکان آن آسیب نمی‌بیند.

هاشمی رفسنجانی به تاریخچه نحوه شکل‌گیری حزب جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: ضرورت وجود حزب در کشور از همان اوایل شکل‌گیری مبارزات در بین برخی مبارزین وجود داشت ولی بنا به ملاحظاتی، حضرت امام (ره) اجازه تأسیس حزب را نمی‌دادند.

وی افزود: به محض پیروزی انقلاب، با استدلال‌هایی که محضر امام (ره) ارائه کردم، ایشان اجازه تشکیل حزب را دادند و با اذن و کمک اقتصادی ایشان حزب جمهوری اسلامی شکل گرفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به موفقیت‌های حزب جمهوری اسلامی ایران در طول فعالیت خود، به آسیب‌شناسی آن پرداخت و گفت: متأسفانه در طول زمان، یک نوع انحصار توسط این حزب در جامعه شکل گرفت و به تدریج مخالفت‌ها با آن شروع شد تا در نهایت حضرت امام (ره) به رغم موفقیت‌ها و توفیقاتی که حزب برای کشور داشت، برای جلوگیری از شائبه انحصار در کشور اجازه فرمودند تا فتیله حزب پایین کشیده شود.

هاشمی رفسنجانی، فعالیت‌های سیاسی متفرق افراد، تشکل‌ها و احزاب کوچک و مقطعی را مشکل واقعی برای جوامع دمکراسی ذکر کرد و گفت: البته در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که ایجاد یک حزب قوی با موانع و مشکلات و مخالفت‌های جدّی روبرو می‌شود ولی باید در آینده به نحوی این متشکل حل شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح شرایط داخلی و خارجی کشور گفت: اکنون کشور از لحاظ تهدیدات و تحریم‌های خارجی، تحت فشار دنیای استکبار قرار دارد که سعی دارند ما را از اهداف‌مان دور کنند و در داخل نیز برخی سوء‌مدیریت‌ها، شرایط را برای تأثیر تحریم‌ها مساعد و برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده است.

هاشمی رفسنجانی افزود: راه غلبه بر این مشکلات و برون رفت از این شرایط، حفظ و تقویت اعتماد و وحدت و همبستگی مردم با برگزاری انتخاباتی رقابتی و پرشور با حضور همه سلایق مختلف سیاسی است.

وی خاطرنشان کرد: در این صورت دولت برآمده از انتخابات نیز مورد حمایت همه جانبه مردم خواهد بود و در بعد بین‌المللی، تنش‌زدایی و ایجاد رابطه سالم بر مبنای حفظ عزت و کرامت و احترام متقابل با جهان است.

کد خبر 213060
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز