همشهری آنلاین: نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تحقیق درباره تجاوز اخیر رژیم تل آویو به خاک سوریه را خواستار شده و تاکید کرده است که این حمله هوایی اسرائیل نقض آشکار و مستقیم حقوق بین الملل بود.

محمد خزاعی

به گزارش شبکه پرس تی وی، دولت دمشق روز یک‌شنبه (۱۵ اردیبهشت، ۵ می) اعلام کرد در پی ناکامی‌های و شکست‌های گروه‌های وابسته به القاعده به دست ارتش سوریه، رژیم اسرائیل یک مرکز تحقیقاتی در حومه پایتخت آن کشور را هدف حمله هوایی قرار داد. به گزارش رسانه‌های سوریه، موشک‌های اسرائیلی به مرکز تحقیقاتی جمرایا اصابت کردند.

محمد خزاعی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در نامه‌ای برای بان کی مون، دبیر کل این سازمان و رویس مجمع عمومی سازمان ملل، گفت که تهاجم اخیر رژیم اسرائیل تحریک‌آمیز و توجیه‌ناپذیر است و رژیم تل آیو باید در برابر این اقدام‌های غیر قانونی خود پاسخ‌گو باشد.

حمله روز یک‌شنبه رژیم اسرائیل دویمن حمله این رژیم به سوریه در مدت سه روز بود. این مرکز در ماه ژانویه نیز هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت.

این حمله کمی پس از آن انجام شد که تل آویو روز جمعه تائید کرد که جنگنده‌های این رژیم به یک هدف «مهم» در سوریه حمله کردند.

خزاعی از جامعه بین الملل، سازمان ملل و نهادها و سازمان‌های وابسته به آن خواست درباه این رفتار مجرمانه و غیرمسئولانه رژیم اسرائیل تحقیقات لازم را انجام دهند.
وی افزود که اقدام رژیم اسرائیل نقض آشکار حقوق بین الملل است.

همچنین، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل هشدار داد که حملات هوایی رژیم اسرائیل موجب افزایش تنش و بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد.

یک مقام بلند پایه سوریه که نام او در گزارش ذکر نشد، روز دوشنبه به شبکه تلویزیونی راشاتودی روسیه گفت که رژیم اسرائیل در حملات هوایی اخیر خود به مرکز تحقیقاتی جمرایا از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرد.

این در حالی است که کشورهای مخالف دولت و ملت سوریه از جمله ترکیه و چند کشور عربی منطقه، در برابر حمله اخیر رژیم اسرائیل سیاست سکوت اختیار کرده‌اند.

وزارت خارجه سوریه با ارسال نامه‌به سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان، اعلام کرد تجاوز اسرائیل نشان می‌دهد که بین تل آویو و گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه از جمله گروه جبهه النصره که وابسته به القاعده است، ارتباط وجود دارد.

سوریه از میانه ماه مارس ۲۰۱۱ شرایط نآارامی را تجربه می‌کند. در این خشونت‌ها شمارد زیادی از نیروهای امنیتی و اعضای ارتش کشته شده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید که هرج و مرج و آشوب از خارج کشور، هدایت می‌شود و گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر این که تعداد زیادی از شبه‌نظامیان دارای ملیت‌های خارجی هستند.

دمشق غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن همچون قطر، عربستان سعودی و ترکیه را به حمایت از گروه‌های شورشی مسلح در سوریه متهم می‌کند.

این در حالی است که چندین سازمان بین‌المللی فعال حقوق بشر می‌گویند شبه‌نظامیان در سوریه مرتکب جنایت‌های جنگی شده‌اند.

کد خبر 213034
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز