همشهری آنلاین: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت، مدارس نمونه دولتی و هیات امنایی اولتیماتوم دادیم که اگر در جهت هوشمندسازی حرکت نکنند، مجوز فعالیت آنها لغو می‌شود.

ابراهیم سحرخیز معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملکرد این معاونت در سال 92، گفت: سال قبل موفق شدیم بیش از 1200 هنرستان جدید به هنرستان‌های کشور اضافه کنیم تا بستر تحصیل 45 درصد از دانش‌آموزان سال دوم متوسطه در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش آماده‌تر باشد. همچنین اطلاع‌رسانی بهینه و مناسبی در خصوص ارتقای جایگاه رشته‌های فنی و حرفه‌ای در بین اولیاء و دانش‌آموزان انجام شد.

وی فعالیت دیگر این معاونت را توسعه مدارس نمونه دولتی و شاهد عنوان کرد و گفت: در زمینه توسعه دبیرستان‌ها و هنرستان‌های نمونه دولتی با رشد 100 درصدی و در مقطع راهنمایی با رشد 75 درصدی مواجه بودیم، به گونه‌ای که هم‌اکنون بیش از 70 درصد دانش‌آموزان مشغول تحصیل در پایه سوم راهنمایی، متقاضی شرکت در آزمون دبیرستان‌های نمونه دولتی که اردیبهشت 92 در سراسر کشور برگزار می‌شود، شده‌اند.

سحرخیز افزود: در حال حاضر 33 هزار دانش‌آموز در هنرستان‌های نمونه دولتی مشغول تحصیل هستند که پیش‌بینی می‌کنیم در سال تحصیلی آینده این تعداد رشد قابل توجهی داشته باشد.

وی تاکید کرد: سیاست ما این است که در هر شهرستان یک هنرستان نمونه دولتی داشته باشیم و بتوانیم به سقف فعالیت 400 هنرستان نمونه دولتی در کشور برسیم.

معاون آموزش متوسطه، ساماندهی اوقات فراغت و امور فوق برنامه مدارس را از دیگر فعالیت‌های سال 91 این معاونت خواند و گفت: تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا مدارس کشور را با هدف ارتقای کیفیت، یک نوبته کنیم. در حال حاضر بیش از 85 درصد دبیرستان‌ها و بیش از 80 درصد مدارس راهنمایی یک نوبته هستند و برای سال جاری نیز با تمام توان و با استفاده از تمامی امکانات خود، سعی خواهیم کرد تا همه مدارس یک نوبته شوند تا بتوانیم با ساماندهی از فضای بعدازظهر و عصر مدارس در جهت امور فوق برنامه مانند برپایی کلاس‌های تقویتی و امور کمک آموزشی استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: سال قبل، با هدف بسترسازی برای رتبه‌بندی مدارس، رقابت جدی و گسترده‌ای ایجاد شد و مدارس برای حرکت به سمت استانداردهای آموزشی و انتخاب به عنوان مدارس برتر و سرآمد، ترغیب و تشویق شدند.

سحرخیز، هوشمندسازی مدارس را برنامه دیگر سال 91 معاونت متوسطه عنوان کرد و افزود: در این راستا، به مدارس نمونه دولتی و هیات امنایی اولتیماتوم دادیم که اگر در جهت هوشمندسازی حرکت نکنند، مجوز فعالیت آنها لغو می‌شود. خوشبختانه در مدارس خاص، در جهت هوشمندسازی، به توفیق‌های بسیار خوبی دست یافتیم.

وی افزود: در جهت ارتقای کیفیت پژوهش‌سرای دانش‌آموزی نیز تلاش خوبی صورت گرفته و گام‌های خوبی در تجهیز پژوهش‌سراهای هفت استان به فن‌آوری نانو برداشته شد و در بقیه استان‌ها نیز در سال 92 کار با جدیت پیگیری می‌شود.

سحرخیز در ادامه افزود: بسترسازی برای مهارت آموزی دبیران دوره راهنمایی با هدف آماده کردن دانش‌آموزان برای شرکت موفق در مسابقات جهانی تیمز و پرلز را از دیگر فعالیت‌های این معاونت خواند و افزود: مسابقات تیمز مربوط به مهارت‌های بخش علوم ریاضی و علوم تجربی و پرلز نیز مهارت خواندن است.

وی افزود: در سال 91، پیگیر اصلاح آیین‌نامه دوره آموزش متوسطه بودیم که منجر به تغییر آیین‌نامه دوره پیش‌دانشگاهی در دوره بزرگسالان و آیین‌نامه آزمایشی دوره روزانه متوسطه شد که استقبال خوب دانش‌آموزان و مدیران را دربر داشت.

معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش پیگیری و نظارت بر روند ساماندهی نیروی انسانی در دوره راهنمایی و متوسطه را با هدف توجه ویژه به تخصص دبیران و صلاحیت تخصصی آنان در تدریس دروس را از دیگر فعالیت‌های سال 92 عنوان کرد.

وی در این باره افزود: مهم‌ترین دغدغه و برنامه در سال 92 آموزش ضمن خدمت دبیران پایه اول متوسطه نظام جدید است، چون قرار است در سال تحصیلی جدید 93-92 پایه اول متوسطه با کتاب‌ها و محتوای جدید ارائه شود که با همکاری مرکز نیروی انسانی به طور جدی پیگیر اجرای این امر مهم هستیم؛ در این راستا، نیروی انسانی در دوره راهنمایی (دوره اول متوسطه) و دوره دوم متوسطه باز مهندسی خواهند شد.

وی افزود: در سال جدید، اصلاح نظام هدایت و راهنمایی تحصیلی دانش‌آموزان را با هدف ایجاد توازن در رشته‌های نظری و فنی و حرفه‌ای پیگیری می‌کنیم. همچنین توجه ویژه‌ای به ارتقای کیفی رشته‌های علوم انسانی خواهد شد و بحث هدایت دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش مطابق با برنامه پنجم توسعه را بسیار جدی می‌گیریم تا به رقم میانگین 50 درصد کل تعداد دانش‌آموزان دوره متوسطه شاغل به تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش برسیم.

وی افزود: در سال جاری، بحث توسعه مدارس هوشمند در مجتمع‌های آموزشی و پرورشی، ارتقای کیفیت مجتمع‌های آموزشی و پرورشی روستایی و شهری، ساماندهی نیروی انسانی مورد نیاز پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و اجرایی کردن تفاهم‌نامه منعقد بین این معاونت و کانون زبان ایران با هدف توسعه مهارت آموزی زبان (انگلیسی) را در دستور کار خود داده‌ایم.

سحرخیز در پایان با اشاره به صرف شش میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان‌ها در سال 91 اظهار امیدواری کرد که با استفاده از محل ردیف اعتبار ویژه بودجه سال 92، تجهیز هنرستان‌ها با اعتبارات بیشتری، به صورت جدی‌تر دنبال شود.

کد خبر 212997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز