همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص رزمایش آمریکا در خلیج فارس تصریح کرد که هر گونه تحرکی در این منطقه توسط نیروهای دفاعی ایران به صورت کامل رصد خواهد شد و کسانی که در این منطقه حضور دارند نباید اقدام تحریک‌آمیزی را انجام دهند.

رامین مهمانپرست

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس،‌ رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز سه‌شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران، با اشاره به ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری که از امروز آغاز شده، گفت: امروز مرحله جدیدی از حماسه سیاسی و اقتصادی با حضور داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری آغاز می‌شود و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند انشاءالله مشارکت پرشور و حماسی مردم حماسه بزرگی را رقم بزند و سال 92 سال عزت و سربلندی کشور باشد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری رزمایش آمریکا در خلیج فارس و اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه این رزمایش در راستای اعمال فشار به ایران است، خاطرنشان کرد: منطقه خلیج فارس منطقه‌ای حساس است و ثبات و امنیت آن برای ما از اولویت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه هر گونه تحرکی در این منطقه توسط نیروهای دفاعی ما به صورت کامل رصد خواهد شد، عنوان کرد: همه کسانی که در این منطقه حضور دارند باید مراقبت کرده و اقدام تحریک‌آمیزی را انجام ندهند. ما برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه با آمادگی کامل همه تحولات را زیر نظر داریم.

بیانیه وزارت خارجه امارات درباره سفر هیئت پارلمانی ایران به جزایر سه‌گانه سؤال دیگری بود که مطرح شد و مهمان‌پرست در این باره گفت: پاسخ ما کاملاً روشن است. بازدید نمایندگان موضوعی داخلی است که در صلاحیت و مسئولیت جمهوری اسلامی قرار دارد و ما بارها تأکید کرده‌ایم این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و خواهد داشت.

وی در عین حال یادآور شد: همچنان آماده‌ایم برای رفع ابهامات احتمالی در رابطه با این مسئله گفت‌وگوهای خود را با دولت امارات دنبال کنیم.

مهمان‌پرست در خصوص دستگیری چند تن از اتباع کشورمان در کنیا و کویت نیز این موضوعات را جدید و قابل تأمل خواند و گفت: در کنیا دو تن از اتباع ما که سال گذشته با روادید قانونی و به منظور گردشگری وارد این کشور شده بودند بر اساس سناریوی طراحی شده از قبل، بازداشت و اتهاماتی به آنها نسبت داده شد که به هیچ وجه مورد قبول ما نیست.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: از مقامات دولت جدید کنیا می‌خواهیم که با تدبیر و درایت نسبت به بازبینی مجدد پرونده اقدام و در این زمینه تجدید نظر کرده و این افراد را آزاد کنند.

به گفته وی اینگونه اقدامات در مواقعی صورت می‌گیرد که همکاری‌های دو کشور با تحرک بیشتری انجام می‌شود و این اتفاق سال گذشته بعد از سفر موفق رحیمی معاون اول رئیس جمهور به کنیا صورت گرفت.

مهمان‌پرست در خصوص کویت نیز گفت: سه سال پیش خبری توسط رسانه‌های کویتی منتشر شد مبنی بر کشف شبکه جاسوسی که عنوان شد برخی از اتباع ایرانی در آن حضور دارند که در همان زمان مقامات رسمی کویت و برخی کشورهای منطقه از جمله وزیر کشور عربستان این خبر را تکذیب کردند و اخیرا نیز یکی از مقامات کویتی اعلام کرد که تاکنون شبکه جاسوسی در کویت رصد نشده است.

مهمان‌پرست ادامه داد: اینکه مجددا چنین اتهاماتی در این مقطع زمانی مطرح می‌شود، ارتباط تنگاتنگی با تحولات منطقه و حرکت بیداری اسلامی پیدا می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه اعتراض رسمی خود را در این زمینه به مقامات کویتی اعلام کرده‌ایم، ‌اظهار داشت: علیرغم عضویت کویت در کنوانسیون حقوق اتباع ولی این کشور از دسترسی کنسولی به اتباع ایرانی خودداری کرده که این اقدام خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی است و ما اعتراض خود را از طریق مجامع بین‌المللی دنبال می‌کنیم.

مهمان‌پرست اظهار داشت:‌ این اقدامات کهنه، بی‌نتیجه و سناریوهایی ساختگی است که هیچ مشکلی از مشکل کشورهای منطقه را حل نمی‌کند و بهتر است این کشورها به مشکلات داخلی خود پرداخته و پاسخگوی مطالبات مردمشان باشند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه 1+5 پیشنهاد ایران در آلماتی 2 را رد کرده، اظهار داشت: هیچ خبر مستندی در رابطه با اینکه مقامات 1+5 نظرات خاصی را رسما اعلام کرده باشند، نداریم. طبق قرار قبلی توافق شد خانم اشتون در رایزنی در پایتخت‌های سیاسی 1+5 جمع‌بندی مذاکرات را از طریق مناسب با جلیلی مطرح کنند که این توافق صورت گرفته و قرار است 25 اردیبهشت ماه در استانبول ملاقات دوجانبه‌ای بین اشتون و جلیلی صورت گیرد و ما در آنجا منتظر شنیدن پاسخ پیشنهادات خود خواهیم بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه انتظار ایران از نشست دو جانبه اشتون و جلیلی چیست؟ گفت: انتظار ما این است که مذاکراتی که در آلماتی۱ انجام و در آلماتی ۲ به صورت تفصیلی، جدی و عملیاتی وارد جزئیات شد با پاسخ 1+5 مواجه شود و بدون اتلاف وقت و تاخیر در برگزاری، جلسات ادامه یابد تا به نقطه مورد توافق طرفین برسد.

وی ادامه داد:‌ آنچه می‌تواند سریع ما را به نتیجه برساند، این است که بر مبنای معاهده NPT چشم‌انداز نهایی گفت‌وگوها را ترسیم کرده و برای رسیدن به این چشم‌انداز گام‌هایی که باید برداشته شود را روشن کنیم و در هر قدم به شکل متوازن معلوم شود که چه اقداماتی باید صورت گیرد.

مهمان‌پرست گفت: اینکه در آلماتی 2 بحث‌ها به صورت عملیاتی وارد جزئیات شد حرکت مثبتی است و انتظار ما این است که 1+5 با رویکردی منطقی به سمتی حرکت کند که حقوق مشروع ملت ما در بهره‌مندی از فعالیت صلح‌آمیز تامین و در این مسیر نگرانی‌های احتمالی 1+5 برطرف شود.

وی در خصوص اظهارات مطرح شده مبنی بر ارتباط برخی از اتباع ایرانی با القاعده خاطرنشان کرد: این مسئله ریشه و اساسی ندارد و تفکر مقامات جمهوری اسلامی در رابطه با همه گروه‌های تروریستی روشن است. ما بزرگترین قربانی اقدامات تروریستی بودیم و طرح چنین مطالبی در راستای پروژه ایران هراسی و اسلام هراسی دنبال می‌شود.

به گفته وی کشورهایی که به این اقدامات دست می‌زنند خود از گروه‌های تروریستی از جمله گروهک منافقین حمایت می‌کنند.

وی گفت: این موضوع برای افکار عمومی دنیا روشن شده و کشورهای غربی باید دست از تقسیم تروریست به خوب و بد بردارند و حقوق ملت‌های مستقل منطقه را به رسمیت بشناسند.

کد خبر 212972
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز