یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

ترجمه - آذین صحابی: عوامل گوناگونی هستند که بر کیفیت زندگی و سلامت هر کس تأثیر می‌گذارند و اگر یکی از آنها از این مجموعه حذف شده یا اثرش کمرنگ گردد، سلامت جسم و روان شخص به خطر می‌افتد.

 یکی از اینها، خواب و استراحت کافیست. داشتن عادات صحیح خواب و الگوی منظم برای خواب ضامن قدرت این فاکتورند. خواب مناسب درباره زندگی کودکان اهمیت ویژه‌ای دارد و برای سلامت و رشد کافی آنها حیاتیست.

کودکانی که طی شب به خوبی می‌خوابند، فردا هوشیارتر و سرحال‌ترند و می‌توانند بیش از همسالانی که خوابی ناکافی داشته‌اند، دقت و تمرکز نموده‌ عملکرد بهتری  داشته باشند. بچه‌هایی که از خواب و استراحت کافی و مناسب سن و نیازهایشان بهره نبرند، بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات رفتاری، اضطراب، افسردگی و نوسانات خلقی هستند.

 هر کودکی متفاوت از دیگری است و این تفاوت‌ها درباره نیاز به خواب هم صدق می‌کنند ولی آنچه مشخص است اینست که کودکان، در سن مدرسه به 9 تا 12 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. اگر هنوز درباره درستی عادات خواب فرزندتان و کافی بودن ساعات آن، تردید دارید، مطالب زیر را در نظر آورید:

- اگر او صبح‌های زود به راحتی از خواب بلند می‌شود، نشانه خوبیست که از یک خواب شبانه کافی و مناسب حکایت دارد.

- اگر فرزند شما در مدرسه هشیار است، عملکرد خوبی داشته و با دقت به مطالب توجه می‌کند، قطعاً شب خوب خوابیده است.

- زمانی که دیدید فرزندتان پس از پانزده دقیقه تا نیم ساعت به خواب می‌رود، نشانه اینست که شب قبل به راحتی و خوبی استراحت کرده است.

بسیاری از پدر و مادرها درباره زمان خواب و عادت خوابیدن با فرزند کوچکشان مشکل دارند و معمولاً کودک است که می‌خواهد تا دیروقت بیدار بماند. اگر شما هم با این دشواری روبه‌رویید، دلایل کارتان را برای او شرح دهید بله خواب کافی برای سلامتی ضروری و مهم است و در ضمن اگر او دیر بخوابد، فردا کسل و بی‌حوصله و خواب‌آلود به مدرسه خواهد رفت و یا خواب می‌ماند و دیر می‌رسد.

 به علاوه کسی که خوب و کافی نخوابد، در ورزش و ساعات تفریح هم موفق نمی‌شود چرا که مرتب در حال خمیازه کشیدن است. اگر فرزند شما بداند که چرا باید زود و سر ساعت بخوابد، با مشکل اندکی مواجه خواهید شد.

- یکی از روش‌های مؤثر در این خصوص اینست که برای خواب فرزندتان ساعت مخصوصی تعیین کنید که باید هر شب، سرهمان ساعت بخوابد. معمولاً کودکان در این ساعت، دستشویی می‌روند، مسواک می‌زنند، دست و رویشان را می‌شویند و با گفتن «شب بخیر» به رختخواب می‌روند.

 وجود یک ساعت مشخص بسیار مفید و کمک‌کننده است چون بالاخره به یک روز سراسر بازی و مدرسه و شیطنت او پایان خواهد داد و کودک خوابی راحت را تجربه خواهد کرد.نکته مهم در خصوص این ساعت ویژه اینست که همواره به آن پایبند باشید. البته شب‌های عید و جشن تولد خواهر و برادر یا خودش از موارد استثنا است. ولی پایبندی به این ساعت بسیار مهم است چرا که تغییر گاه به گاه آن هم این نظم و انضباط را به هم می‌زند و هم عادات و الگوی خواب کودک را آشفته می‌کند.

اتاق و محل خواب کودک هم در سلامت خواب و میل او به خواب تأثیر زیادی دارند. یک اتاق بسیار گرم، سرد یا گرفته نه تنها برای خوابیدن یک کودک مناسب نیست بلکه بزرگسالان هم تمایل ندارند آنجا بخوابند بعضی از کودکان اصرار دارند که در اتاقشان تنها بخوابند ولی از تاریکی می‌ترسند. وجود یک چراغ خواب که نوری ملایم دارد، به او آرامش و اطمینان خواهد داد.

 کودکان هم برای خودشان نگرانیهایی دارند که گاه نمی‌گذارد بخوابند. سعی کنید همیشه دختر یا پسر کوچکتان را تشویق کنید که نگرانیهایش را به شما بگوید. این تشویش‌ها گاه راجع به خانواده‌اند، گاه راجع به مدرسه و زمانی مربوط به دوستان یا خودشان. محیط و دیده‌ها و شنیده‌های گوناگون هم می‌توانند فرزند کوچک یا دانش‌آموز تازه‌کارتان را غمگین و نگران نمایند.

 تلویزیون نگاه کردن یا بازیهای کامپیوتری سرگرمی‌های مورد علاقه بچه‌ها هستند ولی اگر کامپیوتر یا تلویزیون در اتاق کودک باشد، سبب می‌شود که او پس از ساعت‌های طولانی بازی کردن یا تلویزیون دیدن، باز هم وسوسه شده علی‌رغم دستور شما «برای امروز دیگر کافیست» بازی را از سر گیرد. تفریح هم باید مانند خواب قانون مشخصی داشته باشد. این بار هم کودک مقید به رعایت قانونی است که به او اجازه نمی‌دهد هر قدر که خواست بازی کند و به تماشای تلویزیون بنشیند.

 یک ترفند مناسب دیگر اینست که کودک نباید تا آخرین دقیقه پیش از خواب تلویزیون نگاه کند. اگر ساعتی قبل از آن ساعت مشخص خوابیدن، تلویزیون خاموش شود، ذهن فرزند کوچکتان تا جای ممکن خالی از هر محرک جدید و جالب توجه خواهد شد. او در این حالت آسان‌تر به خواب می‌رود کودک نباید تا جای ممکن پیش از خواب برانگیخته باشد.

کودکان هم مثل بزرگسالان به اختلالات خواب مبتلا می‌گردند که هر کدامشان می‌توانند یک خواب آرام و راحت را از آنها بگیرند. آپنه خواب، بی‌خوابی، شب ادراری، دندان قروچه کردن، کابوس‌های شبانه و آسم، همگی از مشکلاتی هستند که کودکان تجربه کرده و به خاطرشان با دشواریهای خواب مواجه هستند.

به فرزندتان بیاموزید که باید در اتاق و رختخواب خودش بخوابد و نباید به شما وابسته باشد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که خوابیدن کودک پیش پدر و مادر او را با خطر خفگی مواجه می‌سازد و به علاوه وابستگی نامعمول و غیرطبیعی به والدین پیدا خواهد کرد.

وقتی که فرزند شما تنها بخوابد، بهتر می‌فهمد که وقتی نیمه‌شب از خواب پرید باید چه کار کند. البته گاهی اوقات هم حضور شما کنار او ضروریست چرا که کابوس دیده و به شدت ترسیده است.

 Trader.com

کد خبر 21277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز