مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان اسپانیایی درجستجوی سرچشمه جوانی مختصات جغرافیایی را برروی زمین به دست نیاورده است،‌بلکه به نقطه ای از مغز انسان به نام هیپوتالاموس رسید.

براساس گزارش گیزمگ، محققان کالج آلبرت انیشتین دریافته‌اند هیپوتالاموس مغز جنبه‌های گسترده‌ای از فرایند سالخوردگی بدن را تحت کنترل دارد،‌از این رو قصد دارند با ایجاد تغییراتی در مسیر سیگنال‌دهی این بخش از مغز روند سالخوردگی را کند سازند.

هیپوتالاموس که در بالای ساقه مغز قرار داشته و در مغز تمامی مهره‌داران وجود دارد،‌ در مغز انسان تقریبا به اندازه یک دانه بادام است و مسئولیت عملکردهای متعددی از قبیل رشد، بلوغ، تولید مثل و فرایند‌های متابولیکی را به عهده دارد. مطالعات پیش از این نشان داده بودند تغییرات التهابی در هیپوتالاموس می‌تواند به تولید ترکیباتی منجر شود که با سندروم‌های متابولیکی که می‌توانند خطر بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهند،‌در ارتباط است.

اکنون محققان دریافته‌اند این بخش از مغز می‌تواند در فرایند سالخوردگی نیز تاثیرگذار باشد،‌از این رو محققان برروی پروتئینی به نام NF-kB که در ایجاد واکنش‌های سلولی و تولید مولکول‌های کوچکی که برای سیگنال‌دهی سلولی مصرف می‌شوند و همچنین در بقای سلولی نقش حیاتی به عهده دارد، تمرکز کردند.

محققان دریافتند فعال سازی این پروتئین در هیپوتالاموس مغز موش منجر به تسریع سالخوردگی در آنها می‌شود زیرا این پروتئین میزات ترشح هورمون گونادوتروپین را در بدن موش افزایش می‌دهد؛‌هورمونی که درون هیپوتالاموس ساخته شده و با فرایند تولید مثل در ارتباط است. فعالی سازی این پروتئین منجر به کاهش قدرت و اندازه ماهیچه‌ها، ضخامت پوست و توانایی این جانداران در یادگیری شد.

در آزمایشی وارونه،‌محققان مشاهده کردند کاهش میزان این پروتئین منجر به افزایش 20 درصدی طول عمر موشها می‌شود. محققان همچنان دریافتند تزریق هورمون گونادوتروپن به بخشی از هیپوتالاموس موش از ابتلای موشهای سالخورده به بیماری‌های عصبی ناشی از سالخوردگی محافظت می‌کند. از این رو محققان امیدوارند یافته‌های جدیدشان بتواند به آنها در ارائه استراتژی‌هایی برای درمان بیماری‌های مرتبط با سالخوردگی و افزایش طول عمر کمک کند.

کد خبر 212769
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز