دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: «امسال با صرفه‌جویی کامل به جشنواره کن می‌رویم و می‌خواهیم حداکثر برداشت را داشته باشیم.» این را مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی می‌گوید. احمد میرعلایی احتمالا آخرین حضورش در کن را زیر چتر سینمای ایران تجربه می‌کند.

جشنواره کن


باتوجه به بی‌اعتنایی کامل مدیران کن به تولیدات رسمی سینمای ایران همچنان شاهد حضور مدیران دولتی سینما در کن هستیم. بهانه حضور هم شرکت در بازار فیلم است. احمد میرعلایی در این‌باره می‌گوید: «متأسفانه قبل از جشنواره از حضور مدیران و بستن چمدان‌ها انتقاد می‌شود، اما بعد از جشنواره کسی سراغ دستاوردها را نمی‌گیرد و تنها اشکالات بررسی می‌شود.» گلایه مدیرعامل فارابی از انتقاد رسانه‌ها پیرامون حضور مدیران سینمایی در جشنواره کن درست به‌نظر می‌رسد و هر سال در چنین موقعی اهالی رسانه از چمدان بستن مدیران به مقصد کن انتقاد می‌کنند. البته این انتقادها از وقتی شدت گرفته که حضور فیلم‌های ایرانی در مهم‌ترین فستیوال سینمایی جهان کمرنگ شده است. درمورد دستاوردها هم به‌ندرت پیش‌آمده که مسئولان به‌صورت مستند به موفقیت‌های حضور در بازار فیلم کن اشاره کرده باشند. در طول برگزاری بازار فیلم کن، معمولا اخباری از سوی روابط‌عمومی چتر سینمای ایران منتشر می‌شود که بیشترشان به «خبرسازی» شباهت دارند و گاهی اوقات صرف حضور چنددقیقه‌ای یک تهیه‌کننده، پخش‌کننده خارجی در چتر سینمای ایران، تبدیل به خبر می‌شود. ضمن اینکه به‌‌نظر می‌رسد حضور در بازار فیلم بیشتر به جهت کمرنگ کردن بی‌اعتنایی کن به فیلم‌های ایرانی صورت می‌گیرد. در سال‌هایی که فیلم‌های ایرانی جوایز اصلی کن را می‌بردند نه مدیران سینمایی خیلی اهل سفر بودند و نه حضور در بازار فیلم، این میزان جدی گرفته می‌شد. علاوه بر تمام اینها امسال بالا رفتن بهای دلار هم مزید بر علت شده و احتمالا مدیرعامل فارابی به همین دلیل بر موضوع صرفه‌جویی برای حضور در کن تأکید کرده است.

میرعلایی با بیان اینکه امسال چهار نفر از بنیاد سینمایی فارابی در کن حضور خواهند داشت، گفت: سعی می‌شود با حجم کاری بالا، حداکثر صرفه‌جویی انجام شود و خود بچه‌های فارابی مانند سال‌های گذشته همه فعالیت‌ها را انجام دهند و حتی برای غرفه زدن نیز خودشان دست به کار می‌شوند تا از بیت‌المال حفاظت شود.»

نکته‌ای که در سال‌های گذشته مشاهده می‌شد حضور فیلم‌هایی از سینمای ایران در بازار فیلم کن بود که از همان ابتدا مشخص بود هیچ شانسی برای خریده شدن ندارند؛ به‌طوری‌که حتی برخی تولیدات سینمای بدنه هم در بازار فیلم کن عرضه می‌شدند.امسال هنوز فهرست آثاری که قرار است در کن عرضه شوند منتشر نشده ولی شاید در این رابطه نیز تجدیدنظرهایی صورت گرفته باشد.

کد خبر 212677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز