یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: حامد کرزی گفت کشورش هرگز خط مرزی دیورند را به رسمیت نمی‌شناسد.

hamed karzai

او در سخنانش در نشست خبری گفت پاکستان با اقدام‌هایی نظیر ساختن استحکامات نظامی و گذرگاه‌های مرزی در منطقه دورلند تلاش می‌کنند ما را با عمل انجام شده روبه‌رو و مجبور به پذیرش دیورند به‌عنوان منطقه مرزی بین دو افغانستان و پاکستان  کنند.

به گزارش رسانه خامه، کرزی سربازان کشته‌شده در درگیری با سربازان پاکستانی را کشته‌‌های جنگ با طالبان و همراهی این کشور با دشمنان افغانستان دانست.

رئیس‌جمهور افغانستان در سخنانش اظهار داشت مقام‌های پاکستان بارها در گذشته و حال به هر نحوی شده به این موضوع اشاره کرده و خواسته‌اند ما این خط مرزی را به‌رسمیت بشناسیم.اما این‌طور نخواهد شد.

او گفت: از جانب پاکستان به این طرف خط دورلند و به خاک ما حمله توپخانه‎ای می‎شود، تروریسم  فرستاده می‏‎شود، انسان‎های ما کشته می‎شوند، مکاتب و مساجد ما خراب می‎شود و کوشش بر این است که مانع پیشرفت ما شوند، شاید دو دلیل داشته باشد: یکی این که افغانستان که از 10 سال پیش به کمک جامعه جهانی برای حکومت‎داری خود اساس گذاشت، این دولت قوی نباشد، پراکنده و بی‎دولت باشیم. دلیل دیگرش شاید این باشد که مردم افغانستان مجبور شوند تا خط دورلند را به رسمیت بشناسند.

حامد کرزی افزود  پاکستان به هیچ یک از این دو هدف نخواهد رسید.او تاکید کرد کشورش از زمان امضای قرارداد مرزی بین افغانستان و هند بریتانیایی در سال ۱۸۹۳ تا حال، این مرز را به رسمیت نشناخته و در آینده هم به رسمیت نمی‎شناسد.

"هیچ حکومتی در افغانستان این خط را نخواهد پذیرفت و نباید هم هیچ حکومت افغانستان به خودش جرات چنین کاری را بدهد، چون ملت افغانستان نفرین می‎کند و می‎راند."

با این حال ،بنا به گزارش پاکستان تودی، کرزای تاکید کرد که افغانستان خواستار داشتن روابط دوستانه با پاکستان است و به همین دلیل، در 11 سال گذشته او خود شخصاً ۱۹ بار  به پاکستان سفر کرده است.

کد خبر 212531
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز