شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب «نگاهی نو به تاریخ جهان اسلام» منتشر شد. نگاهی نو به تاریخ جهان اسلام ترجمه دکتر امیربهرام عرب احمدی استادیار دانشکده مطالعات جهان وارد بازار کتاب شد.

کتاب

این کتاب که نوشته پروفسور رینهارد شولز استاد دپارتمان مطالعات اسلامی دانشگاه برن سوئیس است یکی از جدید‌ترین کتاب‌هایی است که طی چند سال گذشته در ارتباط با جهان اسلام در قرن بیستم تألیف شده است.

پروفسور شولز در این کتاب که سهم قابل ملاحظه‌ای در گشودن افقی نو در زمینه مطالعه کشورهای اسلامی در جهان غرب ایفا کرده است برخلاف اکثر نویسندگان امروز غربی که بیشتر دامنه مطالعات خود را بر بخش‌های خاصی از جهان اسلام محدود ساخته‌اند رویکرد کلی خود را در گستره‌ای وسیع به کلیه کشورهای اسلامی در قرن بیستم معطوف کرده است.

در این راستا وی با نگرشی جدید و دیدگاهی جامعه‌شناختی به تحلیل وقایع تاریخی و شاخصه‌های سیاسی جهان اسلام از خاورمیانه تا شمال و غرب آفریقا از یکسو و خاور دور و اروپا از سوی دیگر در مقاطع ده ساله پرداخته است.

نویسنده در بخش آغازین کتاب با ارائه توضیحاتی درباره استعمار و تأثیر آن در ظهور نوگرایی در جهان اسلام، طلوع ناسیونالیسم بورژوازی را در دهه‌های 1920 و 1930 و عصر نهضت‌های استقلال طلبانه دهه‌های 1940 تا 1960 را با در نظر گرفتن پیچیدگی‌های موجود بین فرهنگ‌های اسلامی و فرهنگ سیاسی جمهوری خواهی بررسی کرده است. در ادامه نیز به تشریح ایدئولوژی‌های اسلامی در دهه‌های 1970 و 1980 و روابط بین فرهنگ اسلامی و جامعه مدنی حاکم در سرتاسر دهه 1990 پرداخته است.

شولز در عین حال در بخش‌های مختلف این کتاب با پرداختن به تقابل سنت و مدرنیسم در جهان اسلام در قرن بیستم مکاتب گوناگون نظیر ناسیونالیسم و سوسیالیسم را نیز در نظر داشته و در بررسی مقاطع مختلف تاریخ جهان اسلام به نوعی سعی کرده است این مکاتب را الهام‌بخش جوامع اسلامی خواند.

وی همچنین بخشی از مباحث کتاب را به تقابل مشروطه‌خواهان با جمهوری‌خواهان اختصاص داده و گوشه چشمی نیز به مبحث خلافت در اسلام و فراز و نشیب‌های آن طی یکصدسال اخیر داشته است. پروفسور شولز در این تحقیق هر چند تقریباً به اکثر کشورهای اسلامی اشاراتی کوتاه در مقاطع مختلف داشته است ولی رویکرد خاص او عمدتاً معطوف به چند کشور اسلامی از جمله امپراطوری عثمانی (ترکیه)، ایران، مصر، عربستان، اندونزی، الجزایر و افغانستان بوده و به گونه‌ای می‌توان گفت این کشور‌ها را به عنوان نمونه‌ای از کل جهان اسلام در نظر گرفته است.  کتاب «تاریخ نوین جهان اسلام» از بسیاری جهات و با توجه به حجم بالای اطلاعاتی که در مورد جهان اسلام و جوامع اسلامی و ارتباط آن‌ها با مکاتب فرهنگی معاصر ارائه کرده است تحقیقی ارزشمند و در خور توجه تلقی می‌گردد و می‌توان آن را شیوه‌ای جدید در بررسی حقایق تاریخی، پیوستگی مداوم سوبژه - اوبژه (موضوع و ماهیت) واصالت قائل شدن به رویکرد ذهن گرایانه در تاریخ دانست.

کتاب تاریخ نوین جهان اسلام با وجود برخی دیدگاه‌های یکسویه نویسنده، پژوهش بسیار ارزشمندی است و به منزله دائره‌المعارفی کوچک می‌تواند مورد استفاده دانش‌پژوهان ومحققان به ویژه دانشجویان رشته‌های علوم سیاسی، تاریخ و روابط بین‌الملل در داخل کشور قرار گیرد.

از سوی دیگر نگرش خاص نویسنده در این کتاب که نوع نگرش عموم محققان غربی را در مورد کشورهای اسلامی در خود جای داده است نیز از ه نظر شناسایی نحوه تفکر آنان مهم و قابل اهمیت است.

مترجم ضمن ارائه مقدمه‌ای مبسوط در ابتدای کتاب، در تمام بخش‌ها برخی مطالب مطروحه توسط نویسنده را در قالب پاورقی نقد و بررسی و توضیحاتی را ارائه کرده است که در ایجاد روشنگری هر چه بیشتر برای خوانندگان و بازمهندسی برخی اصطلاحات و تعابیر است.

این کتاب از 6 فصل و یک بخش پایانی تحت عنوان سخن آخر: فرهنگ اسلامی و جامعه مدنی تشکیل شده است که هر فصل عنوان های فرعی دیگری دارد.

کتاب نگاهی نو به تاریخ جهان اسلام در 560 صفحه با بهای 17000تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با شمارگان 1000 نسخه منتشر شده است.

کد خبر 212433
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز